Ahoj! 👋
Práve čítaš štyridsiate šieste vydanie newslettera. Zároveň je to aj prvé vydanie, ktoré vychádza ako článok na Denníku N. Do nového roka som si dal cieľ rozšíriť newsletter medzi viac ľudí. Som rád, že sa to podarilo vyriešiť a po rýchlej dohode s Denníkom N bude každé vydanie vychádzať aj u nich. Denník má takmer 70 000 predplatiteľov a mám pocit, že aj veľký prekryv s mojou cieľovou skupinou.
Do budúcnosti sa nič nemení, newsletter bude vychádzať aj tu aj tam. Verím, že takto sa k jeho obsahu dostane ešte viac ľudí.
S akým nastavením idú Slováci do roka 2023?
Na túto otázku hľadala odpoveď reklamná agentúra MARK BBDO v spolupráci s poradenskou firmou ASPIRO na sklonku roka 2022. Na čo prišli?
Viac ako polovica opýtaných sa obáva hlavne zdražovania, schopnosti platiť účty a majú aj iné existenčné obavy.
59 % z opýtaných očakáva, že ich finančná situácia bude v najbližšom polroku horšia ako doteraz.
Tieto obavy sa postupne prejavujú aj na nákupnom správaní opýtaných. Stále viac spotrebiteľov predáva a nakupuje veci cez internet, nakupuje secondhandové produkty alebo využíva zdieľané kolobežky a bicykle.
Celý výskum s ďalšími zisteniami si môžete stiahnuť tu.
Ako robiť B2B marketing v čase krízy?
B2B Institute je vzdelávací projekt LinkedInu, ktorý má za cieľ vzdelávať firmy v oblasti business to business. Na konci tohto roka zhrnuli svoje poznatky o tom, ako robiť marketing v postcovidovej ekonomike.
Firmy sa poučili z ekonomickej krízy počas pandémie a už teraz rátajú so šetrením. Až 41 % značiek plánuje v najbližšom polroku šetriť, aby zlepšili svoj cash flow. Najviac sa to dotkne oblastí, ako je IT, benefity pre zamestnancov, prijímanie nových ľudí a, samozrejme, aj marketingu.
Marketing však môže byť pákou rastu aj v časoch krízy. História nám ukazuje, že úspešnejšie sú tie značky, ktoré počas krízy zachovajú svoje marketingové rozpočty alebo ich dokonca navýšia. Dôvod je jednoduchý, keď ostatní obmedzia svoje rozpočty, tak vás viac počuť aj s rovnakým rozpočtom.
Ak má vaša značka trhový podiel 10 % a zachová svoj marketingový rozpočet, tak sa navýši jej Share of Voice (viditeľnosť vašej značky v porovnaní s konkurenciou). Ak ste v segmente, kde v dôsledku krízy neklesol výrazne dopyt, tak sa to prejaví na vyšších tržbách. To je aj dôvod, prečo 23 % rýchlo rastúcich B2B spoločností (s viac ako tisíc zamestnancami a 20-percentným ročným rastom tržieb) plánuje zvýšiť svoje marketingové rozpočty o 10 a viac percent.
Druhá veľká téma, ktorej sa B2B Institute venuje, je dlhodobosť v marketingu a vo vyhodnocovaní marketingových aktivít. Podľa ich zistení je 95 % potenciálnych B2B zákazníkov mimo predajného cyklu – neplánujú si teraz nič kúpiť ani nehľadajú nového partnera. 75 % firiem si kupuje nové počítače každé štyri roky. To však neznamená, že sa ich komunikáciou snažíme osloviť len raz za 4 roky. Marketéri podľa nich robia chybu, ak sa zameriavajú iba na tých 5 %, ktorí chcú nakúpiť hneď.
Dobrá marketingová stratégia je taká, ktorá sa zameriava nielen na okamžitú odozvu, ale aj na budovanie spomienok, ktoré si spotrebiteľ spája so značkou. To si vyžaduje iný prístup. Viac sa zameriavať na emócie, širšie cielenie a budovanie spomienok.
Celý článok si môžete prečítať tu. Odporúčam sledovať celý profil, často zverejňuje zaujímavé informácie, ktoré sú platné nielen pre B2B, ale aj v B2C (business-to-consumer).
Reklamy sú aj po rokoch rovnako efektívne
Spoločnosť System1, ktorá skúma efektívnosť reklám, analyzovala 50-tisíc reklamných spotov s cieľom zistiť, či ich ľudia po dlhšom čase hodnotia horšie. Na čo prišli? Priemerné skóre efektívnosti reklám bolo rovnaké bez ohľadu na to, či boli reklamy testované 0 dní, 300 dní alebo 7 000 dní po odvysielaní.
Podarilo sa im tak vyvrátiť aj u nás zaužívaný mýtus o opotrebovaní reklám. Firmy sa pre tento mýtus neustále snažia prinášať nové kampane, čo je veľmi drahé a podľa týchto dát aj neefektívne. Dobré a efektívne reklamy sú často vyradené z prevádzky v čase ich najväčšej slávy, aj keď ešte stále majú čo ponúknuť z komerčného hľadiska a vedia firme ušetriť aj nemalé náklady.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Viac ako 500 inzerentov pozastavilo reklamu na Twitteri. Príjmy sociálnej siete z reklamy medziročne klesli až o 40 %.
Spoločnosť Amazon spúšťa v USA mesačné predplatné za 5 dolárov na neobmedzené množstvo liekov na predpis.
Disney vytvorila vlastný reklamný server pre svoje služby Disney+ a Hulu. Slúži na programatický aj priamy nákup a volá sa YODA.
Shopify zvyšuje ceny za svoje služby. Zdraženie je pomerne výrazné a ročné a mesačné úspory sa znížili z 50 % na 25 %.
Nakúpili ste Bitcoin v zlom čase a ste v mínuse? Nič si z toho nerobte, podobne dopadla aj Tesla. Jej straty za minulý rok sú 140 miliónov dolárov.
Na záver
Vyzerá to tak, že tento rok sa bude niesť hlavne v znamení šetrenia.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť!