Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate tretie celkovo a prvé vydanie newslettera v roku 2024. Pozrieme sa v ňom na najzaujímavejšie predpovede na tento rok alebo aj na to, že na vzostupe je reklama v streamovacích službách a ako aj vernostné programy potravinových reťazcov.
Aký bude tento rok? Toto sú najzaujímavejšie predpovede.
Profesor marketingu Scott Galloway na svojom blogu robí predpovede každý rok a pre 2024 v nich nájdete napríklad aj nasledujúce:
Dôjde ku konsolidácii streamovacích služieb a niektorí menší hráči sa budú musieť zlúčiť. Najväčšiu šancu na zlúčenie má Paramount+ a Max.
Záujem o AI dosiahne v tomto roku svoj vrchol a postupne bude klesať.
India je nová Čína a bude lákať stále viac zahraničných investícií do technológií. Dôkazom je aj Apple, ktorý tu plánuje vyrábať viac svojich zariadení.
Elon Musk stratí kontrolu nad sociálnou sieťou X alebo ju predá.
Inflácia v USA klesne pod 2,5 % a znovu výrazne narastie predaj nehnuteľností.
Casey Newton a Zoe Schiffer z newslettera The Platformer, ktorý sa venuje novým médiám, predpovedajú, že:
Threads predbehne sociálnu sieť X v počte denných používateľov a stane sa najpopulárnejšou “textovou” sociálnou sieťou.
Google dobehne spoločnosť OpenAI a jeho umelá inteligencia bude rovnako kvalitná.
Prezidentské voľby v USA budú plné rôznych deep fakeov, ale na ich výsledky to nebude mať veľký vplyv.
Headset pre zmiešanú realitu Apple Vision Pro bude úspešný a kúpi si ho pol milióna zákazníkov. Pre Apple to bude dostatočne veľa na ďalší vývoj.
Donald Trump sa pred prezidentskými voľbami vráti na sociálnu sieť X.
No a na záver Bloomberg predpovedá tieto udalosti v médiách a v kultúre:
Sledovanosť klasickej televízie klesá a spolu s ňou klesajú aj tržby za predaj reklamy. Minulý rok klesli o 12,5 %, tento rok to bude ďalších 9 %.
Offline zážitky sú stále populárnejšie. Najrýchlejšie rastúcim odvetvím v segmente zábavy nebudú hry alebo streamovacie služby, ale zábavné parky a koncerty.
Streamovacie spoločnosti začnú vytvárať “piloty”, teda prvé časti seriálov a podľa ich úspechu sa rozhodnú, či natočia celú sériu.
Spotify predĺži zmluvu s Joe Roganom a jeho podcast bude stále vychádzať exkluzívne práve tu.
Zvykajme si na reklamy v streamovacích službách
Amazon je po Netflixe druhá veľká streamovacia služba, ktorá začne zobrazovať reklamy aj platiacim užívateľom. Reklamy sa na službe Amazon Prime Video začnú objavovať 29. januára v Severnej Amerike a 5. februára vo zvyšku sveta. Ak chcú predplatitelia pozerať obsah bez reklám, budú musieť zaplatiť tri doláre mesačne navyše.
Predokladá sa, že Amazon tento rok vďaka tomu predá reklamu v hodnote približne tri miliardy dolárov a ďalších 1,8 miliardy získa od predplatiteľov služby Prime, ktorí si radšej priplatia, aby sa vyhli reklamám. Aj napriek pomerne nízkej sume odborníci predpovedajú, že 70 % predplatiteľov služby Prime sa rozhodne radšej sledovať reklamy, než platiť poplatok. Prečo to Amazon robí? Reklama je najmenším, ale najrýchlejšie rastúcim zdrojom príjmov spoločnosti.
Netflix túto novinku zaviedol na konci roku 2022 a dnes má podľa Variety už 23 miliónov predplatiteľov, ktorí platia za sledovanie aj s reklamami. Služba je dostupná iba v 12 krajinách a v nich si ju vyberá približne tretina všetkých nových zákazníkov. Na základe týchto čísel môžeme predpokladať, že sa podobnou cestou vyberú aj ďalšie služby. Takýto priestor je určite zaujímavý aj pre inzerentov, sledovanosť klasickej televízie dlhodobo klesá a inzerenti chcú zostať prítomní v obývačkách potenciálnych zákazníkov.
Vernostné programy sú na vzostupe
Britskí zákazníci tento rok mohli podľa Bloomberg zaplatiť vianočnú večeru o 40 % viac, ak nemali vernostnú kartu supermarketu. Najväčší predajcovia potravín v UK Tesco a Sainsbury’s takýmito špeciálnymi zľavami lákajú zákazníkov do svojich predajní.
Tento trend zliav len pre členov sa v UK objavil až v posledných rokoch a najväčší predajcovia upravili svoje vernostné programy v snahe konkurovať lacnejším diskontným predajcom Aldi a Lidl. Tesco má svoj vernostný program Clubcard už od 90. rokoch minulého storočia, ale až v roku 2019 začal ponúkať členom programu špeciálne zľavy. V súčasnosti je členom 20 miliónov britských domácností, pričom zákazníci priemerne ušetria až 390 libier ročne.
Spoločnosť Sainsbury začala poskytovať zľavy členom svojho vernostného klubu v apríli minulého roka a v súčasnosti má 18 miliónov členov.
Prečo je to problém? Britské reťazce v minulosti robili akcie tak, ako sme zvyknutí u nás. Zľavnené produkty boli dostupné pre všetkých, ale v obmedzenom čase. To sa ale postupne zmenilo a v reakcii na to britský protimonopolný úrad oznámil vyšetrovanie reťazcov a ich vernostných programov. Dôvodom vyšetrovania je, že dvojúrovňový cenový systém môže byť pre zákazníkov mätúci a sťažuje im hľadanie najlepších ponúk.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Dajme si do nového roka ešte niečo pozitívne. Ako sa zmenilo Slovensko za 30 rokov svojej existencie? Je to oveľa lepšie, ako ste si pravdepodobne mysleli. Čo sa týka ekonomiky, tak sme na tom dva krát lepšie než pred revolúciou. HDP na osobu sa zvýšilo o 111 % a spotreba domácností o 104 %. Okrem toho žijeme dlhšie, zdravšie a bezpečnejšie. Očakávaná dĺžka života sa mužom zvýšila o vyše 7 rokov a ženám o 5 rokov. Dojčenská úmrtnosť klesla skoro trojnásobne. Zamestnanosť je vyššia ako počas socializmu. Celý článok od Rady pre rozpočtovú zodpovednosť si môžete prečítať tu.
Malé selfpromo na úplný záver: V tomto roku by som chcel viac konzultovať a vymyslel som si službu s názvom Ecommerce & marketing review. Zhodnotím v nej všetky dôležité marketingové aktivity, ktoré robí váš ecommerce projekt. Pomenujem najväčšie nedostatky, ktoré vám bránia v raste a ktoré sa dajú v rýchlom čase vyriešiť. Viac informácií o službe nájdete tu. 🙂
A teraz marš robiť!
"Okrem toho žijeme dlhšie, zdravšie a bezpečnejšie." Zaujímalo by ma odkiaľ sa berie zdroj týchto informácii. Lebo ja tento pocit v regióne, kde sa za 36 rokov nedokázali odstrániť karcinogenné PCB látky a sú stále prítomné aj v mojej krvi, aj v krvi každého novorodenca, môj najlepší kamarát zomrel na rakovinu v 25 rokoch, ja takýto pocit nemám.