Bol minulý rok úplne zlý? A čo nás čaká tento rok? 🤔
Ahoj! 👋
Práve čítaš prvé číslo mojho newslettera. Ešte raz ďakujem všetkým za prihlásenie. Mal som samozrejme nejaké očakávania (pesimistické aj realistické) a počet odberateľov je vyšší ako obe tieto čísla. Takže už nie je cesty späť a musím začať publikovať.
Začiatok roka je v znamení rôznych súhrnov minulého roka a predikcií do toho ďalšieho. Obsahovo to teda bude hlavne na túto tému.
Koľko stojí pár sekúnd pozornosti potenciálneho zákazníka?
Na túto otázku hľadala odpoveď výskumná agentúra Lumen z UK a ešte koncom minulého roka zverejnila výsledky výskumu. Nie úplne prekvapivo z neho ako víťaz vyšla reklama v televízii. Dokáže najdlhšie udržať pozornosť človeka (takmer 14s z 30s TV spotu) za veľmi výhodnú sumu (za 1000 sekúnd pozornosti zaplatíte cca 1,20 eura). Z online kanálov má podobné dobré čísla nepreskočiteľná 15s/20s reklama na YouTube. Naopak, najmenej pozornosti venujeme display reklame.
Prečo je to dôležité? Čím dlhšie sa človek na reklamu pozerá, tým väčšia šanca je, že si ju zapamätá. Čím viac si z nej zapamätá, tým náchylnejší je urobiť nákup.
Predaj športových pomôcok a oblečenia utrpel menej strát kvôli korone
Zistili to v McKinsey a svoje zistenia zverejnili v tejto štúdii. Sporting goods rovnako ako celý segment oblečenia zaznamenal obrovský pokles v marci minulého roka, ale postupne stúpal a na konci roka už dosahoval vyšší výkon ako pred koronou (čo sa nedá povedať o oblečení vo všeobecnosti).
Najviac rástli kategórie ako domáce cvičenie, online appky, esports ale aj individualistické športy beh a cyklistika (môžme potvrdiť aj v Isadore).
A aký bude tento rok? Zástupcovia sporting goods firiem sú optimisti a 2021 bude podľa nich lepší ako 2020. Aj tento rok by mali najviac rásť tie športy, ktoré môžme robiť aj sami vonku (beh, cyklistika, hiking), tie ktoré môžme robiť doma (cvičenie s appkou alebo bez nej, yoga, esports, virtuálne závody a podobne).
Retailový predaj klesol, ale stále je veľmi dôležitý
Predchádzajúci prieskum sa pozeral výsledky a trendy v jednom konkrétnom segmente, ale nebral do úvahy rozdelenie na offline a online predaj. Práve na to sa pozrieme teraz. Asi nie je prekvapením, že korona akcelerovala online predaje a podiel online predajov na celkových predajoch narástol naozaj výrazne. V UK to bolo o viac ako polovicu - z 20% na viac ako 30%.
V USA môžme tiež pozorovať výrazný nárast v priebehu tohto roka, ale podiel online predajov je nižší ako v UK - iba 14-15%.
Prečo je to dôležité? Aj napriek korone a všetkým iným zmenám a trendom v nákupnom správaní existuje obrovská skupina ľudí, ktorá radšej nakupuje offline. Dôvodov je veľa, ale ako píše Elena Burger vo svojom newsletteri, offline nakupovanie je hlavne sociálna aktivita, ktorej sa veľa ľudí nechce vzdať. Tento fenomén môže spôsobiť aj to, že po pandémii sa rast ecommerce spomalí na čísla spred korony.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Výdavky do reklamy v UK za minulý rok medziročne poklesli iba o 8%, tento rok by mali narásť o 15%
Ľudia vo veku 65 rokov a viac sú najrýchlejšie rastúcou skupinou, čo sa ecommerce nákupov týka
Ak ti nestačili tieto výskumy a prognózy, tak tu ich nájdeš oveľa viac
Na záver
👍 Páčil sa ti newsletter? Vyzdieľaj ho prosím ťa svojim známym. Čím viac vás tu bude, tým väčší záväzok to bude pre mňa.
👎 Niečo ti chýbalo alebo máš iný názor? Napíš mi komentár, som vďačný za každý konštruktívny feedback.
A teraz marš robiť!