Umelá inteligencia bude namiesto nás vytvárať reklamy
A nie je to sci-fi, ale realita od Google.
Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate prvé vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že umelá inteligencia sa postupne dostáva aj do reklamných systémov a v Google Ads vám dokáže vygenerovať texty aj grafiku reklám.
AI, ktorá za nás vymýšľa reklamy, je už realita
Spoločnosť Google do svojho reklamného systému zavádza nové nástroje umelej inteligencie na vytváranie reklám. AI vám pomôže vo viacerých oblastiach, od písania nadpisov a popisov, ktoré sa zobrazujú pri vyhľadávaní, až po vytváranie a úpravu sprievodných obrázkov. Služba je zatiaľ dostupná v beta verzii v USA.
Užitočné to bude hlavne pre mále firmy, ktoré nemajú obsadené kreatívne pozície grafikov alebo copywriterov. Funguje to podobne, ako v iných konkurenčných službách typu Chat GPT. Pomocou textových vstupov môžu inzerenti opakovane upravovať vytvorený text a obrázky, až kým im AI nevygeneruje niečo, čo sa im páči.
Služba bude fungovať aj tak, že v nej dokážete zmeniť alebo upraviť existujúce produktové obrázky. Môžte v nich napríklad zmeniť pozadie z letného na vianočné. Inzerenti tak vďaka tomu budú vedieť vo veľkom testovať nové varianty kreatív a reagovať na sezónne udalosti.
Čo to znamená pre začínajúce firmy? Je to ďalší a dôležitý krok k tomu, aby si dokázali spustiť kampaň aj takí inzerenti, ktorí boli doteraz limitovaní rôznymi technickými obmedzeniami. Pre Google je kľúčové, aby ich primárny zdroj príjmov mal čo najviac nových inzerentov a aby tí boli spokojní z výsledkami, ktoré dosiahnu. AI a machine learning sa doteraz používali hlavne pri optimalizácii reklám. Teraz, keď budú inzerentom pomáhať aj s kreatívou, si dokáže kampaň vytvoriť každý malý podnikateľ aj bez externej pomoci.
Koľko finančných značiek zvažujú malí a strední podnikatelia?
Podľa dát, ktoré publikoval Derek Yueh zo spoločnosti LinkedIn B2B Institute, je to priemerne len 2,6 značky, ktoré podnikatelia zvažujú pri výbere finančných služieb. Priemerný podnikateľ zároveň využíva služby priemerne 3,3 značiek. Podnikatelia sa teda rozhodujú maximálne medzi dvoma až tromi značkami, ale nie sú lojálny a nemajú problém využiť služby inej značky.
Značky sa nemôžu spoliehať ani na to, že ak podnikateľ využíva služby na súkromné účely, tak ich začne využívať aj pre podnikateľské účely. Iba 43 % podnikateľov používa finančné služby tej istej inštitúcie na firemné aj osobné účely.
Zároveň aj v tomto segmente platí, že čím známejšia značka, tým väčší trhový podiel. Značky s najväčšou znalosťou na trhu tie isté, ktoré majú najvyšší trhový podiel. Naopak, málo známe značky majú podiel nižší.
Pre značky (nielen) v tomto segmente je teda kľúčové, aby ich mentálna znalosť medzi potenciálnymi zákazníkmi bola čo najväčšia a aby sa snažili neustále oslovovať nových zákazníkov. Ak ich zákazník nezaradí do svojho zoznamu hneď na začiatku rozhodovania, tak je len veľmi malá šanca, že si ich značku zákazník vyberie.
Don’t panic!
Ak by som si mal vybrať len jednu myšlienku z výbornej prezentácie, ktorú mal na tohtotýždňovej konferencii Marketing Rulezz uznávaný marketingový odborník Les Binet, tak je to táto. Ekonomické krízy a recesie, ktoré zasiahli svet za posledných 50 rokov, ovplyvňujú naše nákupné správanie, ale v realite je tento efekt oveľa nižší, ako si možno myslíme. Napríklad ich vplyv na globálne tržby v obchode môže byť len v jednotkách percent a zažili sme aj krízy, v ktorých sa dokonca predaje zvýšili.
Aj recesie majú svojich víťazov a porazených. Lepšie sú na tom v ťažkých časoch prirodzene bohatí ľudia, tí, čo dokážu ušetriť a starší ľudia. Netreba teda panikáriť, ale racionálne zhodnotiť váš situáciu. Kríza je aj príležitosťou pre firmy v tých segmentoch, ktoré sú zasiahnuté menej. Tieto firmy pomocou lacnejších médií dokážu osloviť tých, ktorí nepotrebujú šetriť.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Ktoré streamovacie služby si zachovávajú svoju hodnotu a ktoré nie? Dlhodobo najviac filmov má služba Amazon Prime Video a medzi seriálmi dominujú služby Hulu a Netflix.
Ako sa zo 110 ročnej outdoorovej značky stal virálny hit medzi ženami? Môžu za to influencerky a osobné odporúčania.
Majiteľ spoločnosti Lidl sa podieľa na transakcii v hodnote 500 miliónov dolárov s cieľom podporiť nemecký startup zameraný na umelú inteligenciu
Rok 2023 má najlepšie hodnotené videohry za posledných 20 rokov. Podľa agregátora recenzií Metacritic získalo 25 hier aspoň na jednej platforme priemerné skóre 90 a viac.
Aké trendy a očakávania sa v tomto roku spájajú s Black Friday a má tento nákupný fenomén, ktorý si u nás dosť prispôsobujeme,ešte nejaký špeciálny význam a budúcnosť? Aj o tomto som rozprával v podcaste Ekonómia ľudskou rečou.
Reklamám v TV venujeme bezkonkurenčne najviac pozornosti zo všetkých médií – viac ako štyri hodiny denne. O tejto téme som písal do nového newslettera Marketing Anything.
Na záver
Prečo sú Kozorožci, Vodnári a Ryby takí dobrí v športe? Už v roku 1985 si americkí vedci všimli zaujímavú koreláciu - veľmi veľký počet hráčov v severoamerických hokejových súťažiach NHL, WHL a OHL sa narodil na začiatku kalendárneho roka. Túto koreláciu neskôr potvrdili aj ďalšie štúdie.
Podľa Wired.cz ide o takzvaný efekt relatívneho veku, ktorý je spôsobený náborom detí podľa dátumu narodenia s hranicou od 1. januára. Napríklad hokejový klub Sparta naberá nových malých hokejistov z ročníkov 2018 a 2019. V praxi to znamená, že na ľade sa môže stretnúť Jirka narodený 15. januára 2018 a Roman narodený 15. decembra 2018. Obaja sú v rovnakom ročníku, ale Jirka je takmer o rok - teda vo veku štyroch rokov o takmer 25 percent - starší ako Roman. Takže Jirka má v priemere o štvrtinu viac skúseností a je o štvrtinu fyzicky viac vyvinutý.
Máš rád tento newsletter? Pomôž mi získať nových odberateľov. Klikni na tlačidlo nižšie, skopíruj si svoj unikátny odkaz a pošli ho e-mailom, správou alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
A teraz marš robiť!