Ako efektívne investovať marketingové rozpočty?
Ahoj! 👋
Práve čítaš dvadsiate vydanie newslettera. Je to pre mňa ďalšie malé jubileum. Budem sa opakovať, ale veľmi sa teším z toho, že newslettery číta toľko ľudí, veľa z vás na ne reaguje a dáva mi feedback. Je to pre mňa veľká motivácia písať ďalej. Chcete ma podporiť aj inak? Stačí, ak vyzdieľate newsletter vo vašich kruhoch, aby sa dostal k novým čitateľom. Vďaka!
Viete všetko o marketingových rozpočtoch?
Pravdepodobne nie toľko ako Martin Woska a Jaro Zacko, ktorý na túto tému napísali novú knihu Budget Cut. Osobne som na ňu bol veľmi zvedavý. Marketingové knihy na Slovensku často nevychádzajú a ak áno, tak väčšinou len vo forme učebníc a zborníkov, ktoré nemajú ambíciu ani schopnosť zaujať širšie publikum.
Ako to dopadlo v tomto prípade? Podľa mňa veľmi úspešne. Kniha sa dá prečítať doslova na jeden krát, je vtipná a tému rozpočtov popisuje tak, aby ju pochopil aj menej skúsený marketér. Pomáhajú tomu aj lokálne prípadové štúdie od firiem ako Slido, O2, Dixi alebo česká Air Bank.
Škoda, že kvôli zvolenému formátu a rozsahu nemôže ísť autori do hĺbky. Ak napríklad píšu o tom, že sa spoločnosti Slido za pár mesiacov podarilo preorientovať z eventov na firemnú komunikáciu, tak je to samozrejme inšpirujúce. Ale už sa nedozvieme viac o tom, ako sa im to podarilo.
Autori sa v texte opierajú aj o väčšinu relevantných marketingových výskumov a zistení zposledných rokov, čo je ideálny mix s vyššie spomenutými prípadovými štúdiami. A je to dobrý predpoklad, že kniha obsahovo nezostarne a bude dávať zmysel aj o pár rokov. No a v neposlednom rade je to samozrejme aj výborná self promo kampaň pre agentúru Triad.
Správanie ľudí sa nemení tak rýchlo, ako si myslíme
Zistili to v agentúre BBH na základe dát, ktoré zozbierala výskumná agentúra Kantar vo Veľkej Británii v rokoch 2000 až 2020. Na čo prišli?
V polovici prípadov sa názory ľudí na desiatky rôznych tém priemerne zmenili iba o 5 %.
Týka sa to rôznych tém, od tých serióznych ako názory na rodinu až po tie úplne nepodstatné ako vzťah k upratovaniu.
Čo sa zmenilo výrazne? Stále viac spotrebiteľov vyhľadáva zľavy a akcie.
Alebo stále viac ľudí si myslí, že TV reklama je otravná.
Čo si z toho zobrať? Zabudnime na to, že dokážeme zmeniť správanie spotrebiteľa a nepozerajme sa na zmeny v krátkodobom horizonte, ale s nadhľadom a dlhodobo.
Zlaté časy ecommerce z minulého roka sú preč
Minulý rok sme v dôsledku pandémie zaznamenali obrovský nárast ecommerce predajov po celom svete. Veľa ľudí očakávalo, že ecommerce bude rásť rovnakým tempom aj tento rok. Aká je realita? Žiaľ nie taká optimistická.
Podiel ecommerce predajov na celkových predajoch medziročne výrazne poklesol. Dokonca až tak, že sme sa dostali trendovo dostali späť na čísla spred pandémie. Ecommerce stále rastie, ale tempo rastu je medziročne výrazne pomalšie, ako bolo pred rokom.
Prečo už ecommerce nerastie tak rýchlo? Dôvodov je viacero, môže za to samozrejme kríza dodávateľského reťazca, ktorú som spomínal viac krát, s tým spojený nárast cien, ale aj návrat spotrebiteľov do kamenných prevádzok. Toto všetko v kombinácii s celkovým miernym poklesom v predajoch spôsobilo, že ecommerce utrpel značné straty.
Samozrejme, tá najsilnejšia časť roka nás ešte len čaká a predaje počas Black Friday a pred Vianocami môžu tento trend zmeniť. Ale pre istotu nečakajte, že záver tohto roka bude úspešný rovnako ako minulý rok.
Prečo je Netflix úspešnejší ako konkunrencia?
Dôvodov je viacero a rozoberá ich Scott Galloway vo svojom článku. Toto sú podľa neho tie najdôležitejšie:
Dostupnosť služby
Netflix si môžete predplatiť v 191 krajinách sveta, čo je jednoznačne najviac zo všetkých konkurentov
Dostupnosť obsahu
Na Netflixe nájdete titulky a audio stopy v 37 jazykoch.
Investície do vlastného obsahu
Netflix vytvára vlastný obsah v 40 krajinách sveta a v 20 rôznych jazykoch. Len v Kórei investoval do tvorby viac ako miliardu dolárov. Neamerický obsah je na vzostupe a až 97% amerických predplatiteľov tejto služby videlo minulý rok aspoň jeden titul, ktorý nebol po anglicky.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Prokrastinácia v praxi
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Je to jediný spôsob, ako získam nových odberateľov.
Klikol si na odkaz a ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email a každé dva týždne ti príde newsletter do schránky.
Ak by si ma chcel pozvať na pivo, tak virtuálne to môžeš urobiť tu. 🍻
A teraz marš robiť!