Ahoj! 👋
Práve čítaš tridsiate štvrté vydanie newslettera. Dnes si prečítate deväť tipov na prekonanie ekonomickej krízy od Marka Ritsona, ktorý sa druhý krát po sebe stal komentátorom roka podľa organizácie PPA.
Máš rád tento newsletter? Bol a vždy aj bude zadarmo. Ale ak by ste sa mi chceli nejak revanšovať, tak ideálne takým spôsobom, že podporíte jednu z mnohých organizácií, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi na Ukrajine. Odporúčam napríklad Človek v ohrození, Mareena alebo Magna 🇺🇦
9 tipov, ktoré vám pomôžu prežiť prichádzajúcu recesiu
Spísal ich vo svojom komentári Mark Ritson. Recesia je podľa neho zvláštna vec. Žiadny ekonóm nedokáže presne predpovedať, kedy príde, aká bude veľká a ako dlho bude trvať. Ale keď sa začne, tak sa vývija predvídateľným spôsobom. Na čo by sa podľa neho mali firmy zameriavať, aby ju prežili?
Snažte sa zachovať alebo výrazne neobmedziť výdavky na reklamu. História ukazuje, že firmy, ktoré to urobili, vyšli z krízy silnejsie ako tie, ktoré výdavky škrtli.
Budujte značku aj počas krízy a snažte sa, aby vás bolo počuť viac ako by prislúchalo vášmu trhovému podielu. Vaša konkurencia možno nebude taká odvážna a môžte na tom získať.
Ak máte tovar, ktorý sa kvôli recesii predáva horšie, tak obmedzte kampane zamerané na okamžitý predaj. Ak nie je dostatočný dopyt po produktoch, tak ani tieto kampane nebudú mať dostatočný výkon.
Snažte sa znížiť prevádzkové náklady tam, kde to má zmysel a agresívnejšie investujte do tých aktivít, ktoré vám môžu priniesť rast po skončení krízy.
Skúste sa zamerať na nové cieľové skupiny, ktoré by predtým váš produkt nezaujímal, ale recesia zmenila ich potreby. Ritson ako príklad uvádza výrobcov prosecca. Tí sa zamerali na zákazníkov, ktorí si bežne kupovali šampanské, ale v kríze si ho nemohli dovoliť.
Reagujte na potreby vašich zákazníkov, ktorí v kríze nechcú riskovať a chcú šetriť. Ako príklad uvádza túto reklamu s Ryanom Reynoldsom a jeho firmou Mint, ktorá v reakcii na súčasnú situáciu trvalo znížila svoje ceny.
Dávajte si pozor na cenotvorbu. Dočasným znížením cien si zvýšite predaje, aj keď s nižšou maržou. Výskumy ale ukazujú, že ak neskôr zvýšite ceny späť na úroveň pred akciou, tak stratíte veľa zákazníkov. Buď znížte ceny trvalo ako Mint Ryana Reynoldsa alebo si udržte zisky dočasným a dobre odkomunikovaným zvýšením cien.
Udržateľný rast má v kríze prednosť pred brand purpose a zlepšovaním celého sveta. Ak firma rastie, tak dokáže inovovať produkty, zvyšovať zamestnanosť a vďaka nej rastú aj jej partneri a predajcovia.
Buďte opatrní, poučte sa z histórie a vyhýbajte sa veľkým zlyhaniam. Kríza neodpúšťa chyby a to, čo by vás v dobrých časoch trochu zabolelo, vás v zlých časoch môže dostať na kolená.
Celý komentár si môžete prečítať tu.
Ako sa zmenilo nákupné správanie zákazníkov v USA?
Na túto otázku nám dáva odpovede najnovší prieskum od McKinsey, ktorý zachytáva aj rastúcu infláciu. Podľa ich dát nadpriemerne rástli kategórie ako obchody so zľavneným tovarom, športové potreby, zvieracie potreby alebo kozmetika. Na opačnom konci rebrička sú reštaurácie, cestovanie alebo zábava mimo domova.
Pomerne výrazne narástol počet spotrebiteľov, ktorý skúšajú ine značky alebo nakupujú v iných obchodoch alebo eshopoch. Dôvodom sú práve rastúce ceny a snaha ušetriť.
Tri štvrtiny spotrebiteľov nakupujú v kamennných obchodoch a aj na internete. Len 20% z nich nakupuje iba offline a 5% iba online.
Kompletné výsledky prieskumu nájdete tu.
Problematický nákup na splátky
V minulom čísle som spominal nárast popularity nákupu na splátky v online prostredí (buy now pay later). Portál The Verge upozorňuje vo svojom článku aj na riziká tohto spôsobu nákupu. Populárny je hlavne medzi spotrebiteľmi z Generácie Z, ktorí sa narodili medzi rokmi 1997 a 2012. Tvoria až 73% zo všetkých zákazníkov, ktorí nakupujú týmto spôsobom.
Prieskum ukázal, že 43% z nich meškalo s aspoň jednou splátkou a až 30% z nich má vo všeobecnosti problémy so splatnosťou splátok. Často si musia vyberať medzi tým, či zaplatia za nájom alebo splátku za nový produkt. Nákup na splátky motivuje zákazníkov k tomu, aby míňali viac. Priemerná hodnota objednávky takýchto zákazníkov je vyššia ako priemer a veľká väčšina nákupov sú za oblečenie.
Problémy má aj spoločnosť Klarna, jeden z najväčších hráčov v tomto segmente. Hodnota firmy klesla za veľmi krátke obdobie zo 46 miliárd dolárov na 10 miliárd. Dôvod? Firma je dlhodobo v strate.
Koľko online reklamy je falošnej?
Podľa Association of National Advertisers (ANA), ktorá sa tejto problematike venuje, zaplatili zadávatelia reklamy v minulom roku za podvodné reklamy až 120 miliárd dolárov.
Čo si máme predstaviť pod takouto reklamou? Väčšinou sú za tieto podvody zodpovedné roboty, ktoré inštalujú aplikácie, klikajú na reklamu alebo si pripisujú zásluhy za inštaláciu aplikácie s cieľom získať odmenu. Objem takýchto podvodných reklám v posledných rokoch výrazne stúpa.
Za tento nárast môže vývoj v oblasti botov, ktorí dokážu presnejšie napodobňovať správanie ľudí a za ich vývojom sú organizované skupiny.
Viac informácií nájdete v newsletteri Boba Hoffmana.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Koľkokrát ste si už povedali, že s easyJet9 alebo Ryanair už v živote nepoletíte?
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť!