Ako rôznorodosť v rozhodnutiach mení náš život?
Ahoj! 👋
Čítaš deviate vydanie môjho newslettera. Najviac ma zaujalo vydanie novej knihy od Daniela Kahnemana a ďalších autorov. Jeho predchádzajúca kniha Myslenie rýchle a pomalé bola prelomová vo viacerých oblastiach. Zistenia o tom, na základe čoho sa rozhodujeme, sa uplatnili výrazne aj v marketingu. Už sa teším na jeho novú knihu Noise, o ktorej dnes píšem.
Je dôležitejšia rôznorodosť alebo konzistentnosť názorov?
Daniel Kahneman, nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu, je späť. V novej knihe sa venuje “hluku” alebo aj nežiaducej rôznorodosti v našich rozhodnutiach. O čo ide?
Rôznorodosť je v bežnom živote častokrát vítaná - v názoroch, v umení, v medziľudských vzťahoch a podobne. Ale vo veľa situáciách potrebujeme konzistentnosť - hlavne v rozhodnutiach odborníkov z oblastí ako medicína, právo alebo ekonomika.
Predstavte si súťaž, v ktorej ľudia hádajú počet cukríkov v obrovskej nádobe. Niektorí ľudia trafia približné číslo, iní tipujú príliš málo alebo príliš veľa. Keď všetky tieto tipy spriemerujete, tak vám veľmi pravdepodobne vyjde číslo, ktoré je blízko k skutočnému počtu. Tento jav sa volá múdrosť davu (wisdom of the crowd).
Lenže toto isté sa deje aj iných a dôležitejších oblastiach. Za ten istý čin vás môže jeden sudca odsúdiť na 2 roky a ďalší na 10, aj keď priemerný trest býva vo výške 6 rokov. V tomto prípade sa dve krajné rozhodnutia síce navzájom spriemerujú, ale spravodlivosť zlyhala dvakrát. Podobne na to môžu doplatiť aj ľudia so zdravotnými problémami, keď rôzni lekári rozhodnú úplne inak o ich diagnóze.
Hluk so sebou prináša nepredvídateľné rozhodnutia, ktoré sa častokrát nedajú systémovo odhaliť, na rozdiel od kognitívneho skreslenia (opakovaných a systematichých chýb v rozhodovaní).
Ako sa dá hluk eliminovať? Napríklad tým, že nerozhoduje len jedna osoba, ale viacej a nezávisle od seba. Alebo tým, že si jedno veľké rozhodnutie rozdelíte do menších častí, rozhodnete v nich a podľa čiastkových výsledkov urobíte finálne rozhodnutie. Príkladom je napríklad Apgar skóre, v ktorom sa hodnotí zdravie novorodencov niekoľko minút po narodení. Hodnotí sa v ňom 5 kritérií, každé po 2 body. Ak v ňom novorodenec dostane 8 a viac bodov, tak je v poriadku. Jedno rozhodnutie sa tak skladá z piatich čiastkových.
Viac o knihe, ktorú napísal Kahneman a kolektív, si môžete prečítať v New York Times alebo vo Financial Times.
Viac nakupujeme, ale aj viac produktov vraciame
Pandémia zo sebou nepriniesla len nárast v online predajoch, ale zvýšil sa aj počet vrátení. A to tak, že percentuálne je nárast vo vráteniach nepomerne väčší ako nárast v predajoch. Predaje v USA medziročne narástli o 30 %, ale vrátenia až o 70 %.
73 % z týchto vrátení by sa podľa tejto štúdie dalo eliminovať, ale len 16 % firiem realizuje aktivity, aby počet vrátení znížila. Výsledkom nečinnosti môžu byť vysoké náklady, s ktorými eshop nerátal.
Ako počet vrátení eliminovať? V prvom rade sa začnite vašich zákazníkov pýtať na dôvod vrátenia a skúste zlepšiť oblasti s najpočetnejšími dôvodmi vrátenia.
Reklamy si blokuje 843 miliónov užívateľov na celom svete
Toto číslo dramaticky rastie v posledných rokoch hlavne na mobiloch. Ad blockery používajú hlavne mladší užívatelia a ako dôvod uvádzajú agresívne reklamné formáty.
63 % najnavštevovanejších amerických webov realizuje aktivity, aby získali od návštevníkov, ktorí si blokujú reklamy, aspoň nejaké peniaze.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Aké slovo by ste odporúčali monitorovať, keby sme chceli sledovať nálady na Modrom koníku?
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Každé takéto zdieľanie mi prinesie niekoľko nových odberateľov, tak sa nehanbi.
Klikol si na odkaz a ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email.
A teraz marš robiť!