Marš!

Share this post

Ako sa svet počas dvoch rokov obrátil hore nohami?

mars.mareksulik.sk

Ako sa svet počas dvoch rokov obrátil hore nohami?

A ako by na to mali zareagovať značky

Marek Šulik
Dec 14, 2022
Share this post

Ako sa svet počas dvoch rokov obrátil hore nohami?

mars.mareksulik.sk

Ahoj! 👋

Práve čítaš štyridsiate tretie vydanie newslettera. V tomto čísle si vďaka Lesovi Binetovi zosumarizujeme posledné dva roky a povieme si, ako by firmy mohli v novej realite robiť efektívnejší marketing.


Vitajte v post-kovidovej dobe

Les Binet je osoba, ktorú spomínam v tomto newsletteri pomerne často. Vážim si jeho prácu a to, ako sa dokáže na komplexné problémy pozrieť s nadhľadom a bez toho aby bol ovplyvnený emóciami alebo krátkodobými trendami. Presne v takomto duchu bola jeho dvojhodinová prednáška pre WARC. V prvej časti “The World Turned Upside Down” sa venoval tomu, ako pandémia zmenila naše životy.

To, čo sme zažili počas posledných dvoch rokov, bolo z pohľadu obetí najhoršie obdobie od konca druhej svetovej vojny.

Screenshot 2022-12-13 at 19.58.43.png

Karanténa, v ktorej sme sa ocitli, zmenila naše správanie - menej sme lietali a cestovali, viac času sme strávili doma a oveľa menej v práci.

Screenshot 2022-12-13 at 20.03.06.png

Nie každý mohol pracovať z domu, čo spôsobilo, že veľa ľudí stratilo svoju prácu. Dotklo sa to prirodzene hlavne ľudí s nižším príjmom a nerovnosť medzi “chudobnými” a “bohatými” sa ešte viac prehĺbila. Ľudia s nízkymi príjmami o prácu prichádzali, naopak ľudia s vyššími príjmami začali viac šetriť.

Screenshot 2022-12-13 at 20.04.21.png

Zvýšil sa počet ľudí, ktorí kvôli zlej situácii odišli z trhu práce. Veľkú skupinu z nich tvorili starší muži s vyššími príjmami. Veľa z nich pandémia motivovala k tomu, aby odišli na dôchodok.

A keď sme si vraveli, že to už nemôže byť horšie, tak prišla prvá európska vojna za posledných 30 rokov a najväčšia energetická a ekonomická kríza za posledné desaťročia.

Screenshot 2022-12-13 at 20.13.54.png

V druhej časti prednášky s názvom “Marketing in the post-Covid economy” sa Les Binet zameral na to, ako by sa s touto situáciou mali vysporiadať značky.

Jeho rada je taká, že v ťažkých časoch by sa značky nemali snažiť zvyšovať svoje tržby len pomocou akcií, ale aj pomocou poznania cenovej elasticity. Tá im dá odpoveď na to, do akej miery môžu zvyšovať ceny produktov a vďaka tomu rásť.

Screenshot 2022-12-13 at 20.20.37.png

Zvýšenie ceny vo väčšine prípadov samozrejme spôsobí zniženie dopytu. Ale v niektorých prípadoch, keď dopyt po produktoch rastie a keď je koeficient elastacity nízky, to môže firme priniesť lepšie výsledky v podobe vyššej marže.

Screenshot 2022-12-13 at 20.22.43.png

Ďalšou oblasťou na, ktorú by sa mali firmy zamerať, je ekonometria. Tá sa využíva na testovanie existujúcich hypotéz v ekonómii a na predpovedanie budúcich trendov z historických dát. V marketingu ju môžeme použiť napríklad na vyhodnotenie toho, aký efekt v čase majú jednotlivé marketingové aktivity na tržby.

Screenshot 2022-12-13 at 20.39.38.png

Binet dáva ekonometriu do kontrastu s atribúciou. Rozdiel medzi týmito dvomi prístupmi je v tom, že atribúcia sa pozerá na krátkodobú návratnosť a nadhodnocuje určité marketingové kanály ako je PPC reklama alebo priamy marketing. Ekonometrické modely hodnotia návratnosť investícií v dlhodobom horizonte a pozerajú sa na inkrementálny nárast zisku vďaka investíciám do marketingu.

Screenshot 2022-12-13 at 20.40.31.png

Firmy by tak nemali optimalizovať výdavky na reklamu podľa návratnosti investície, ale s cieľom maximalizovať zisk. Nemali by škrtať kanály s nízkym ROI, ale optimalizovať ich s cieľom dosiahnuť čo najvyšší synergický efekt.

Screenshot 2022-12-13 at 20.42.30.png

Les Binet tak znovu, ako pred pár rokmi s metrikou Share of Search, zadefinoval témy, ktoré sa budú medzi marketérmi spomínať stále častejšie. Ich aplikácia do praxe žiaľ nie je taká jednoduchá a nestačí si len pozrieť vývoj vyhľadávanosti v Google Trends ako v prípade SoS. Každopádne je dôležité, že sa o týchto témach hovorí. Je to ďalší krok k tomu, ako robiť marketing efektívnejšie.

Celú prednášku si môžete pozrieť tu.


Prihlás sa na odber. Stačí vložiť svoj email a newsletter ti vždy príde do schránky.


Čo ešte stojí za prečítanie?

  • Spoločnosť Allegro priznala, že za Mall Group zaplatila príliš veľa. Z hodnoty českej internetovej skupiny odpísala pol miliardy eur.

  • Eshopy predávajúce cez Shopify urobili počas Black Friday a Cyber Monday nový rekord s tržbami vo výške 7,5 miliardy dolárov.

  • Najnovší prieskum spoločnosti System1 ukázal, že účinnosť reklám sa časom neznižuje ani po niekoľkých rokoch.

  • Veľmi dobrý rozhovor urobil Michal Truban s Michalom Pastierom. Rozprávali sa aj o tom ako hladať insighty alebo prečo je dôležitý storytelling.

  • No a prihrejem si aj svoju polievočku. So Štefanom Polgárim som sa rozprával o Isadore a o tom ako budujeme značku, ako expandujeme na zahraničné trhy a v čom sú špecifiká nášho segmentu.


Na záver

Zmeny v ochrane osobných údajov našťastie neovplyvňujú všetko v našom živote.


Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.

Share

Newsletter si môžeš prečítať v aplikácii Substack, ktorá je dostupná pre iOS aj Android.

Read Marš! in the Substack app
Available for iOS and Android

A teraz marš robiť!

Share this post

Ako sa svet počas dvoch rokov obrátil hore nohami?

mars.mareksulik.sk
Previous
Next
Comments
TopNewCommunity

No posts

Ready for more?

© 2023 Marek Šulik
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start WritingGet the app
Substack is the home for great writing