Ako sa zmenilo naše správanie na internete za desať rokov?
Najdôležitejšie trendy, ktoré menili naše správanie
Ahoj! 👋
Práve čítaš štyridsiate prvé vydanie newslettera. Desať rokov je v online prostredí dlhá doba a veľa sa toho zmenilo nielen teraz počas pandémie, ale aj v rokoch predtým. V Google sa pozreli na najdôležitejšie trendy, ktoré menili naše správanie na internete.
Čo ovplyvnilo naše správanie na internete?
Platforma Think with Google, ktorá zdieľa rôzne marketingové a spotrebiteľské dáta, výskumy a insighty, oslavuje narodeniny. Vznikla pred desiatimi v rokmi a pri tejto príležitosti jej autori zosumarizovali najdôležitejšie trendy, ktoré menili naše správanie na internete. Ktoré to sú?
2012 – V tomto roku začal pokles sledovania televízie u mladých ľudí. Už pred desiatimi rokmi trávilo 44 % mladých vo veku 13 až 24 rokov viac času sledovaním online videí ako televízie.
2014 – Začala doba multi screenu, teda javu, kedy pozeráme televíziu, ale popri tom sme online aj na telefóne. Ešte v roku 2010 počas zápasov majstrovstiev sveta vo futbale výrazne poklesol objem vyhľadávaní v Google. O štyri roky neskôr už bola situácia výrazne iná.
2015 – Mobilný internet začíname používať stále viac v bežnom živote a Google tento jav zadefinoval termínom mikromomenty. Až 82 % používateľov smartfónov v tomto roku používalo mobily počas nakupovania v obchode, aby si dohľadali ďalšie informácie o produktoch, ktoré nakupovali.
2016 – Začali sme výrazne viac vyhľadávať inšpiráciu v reálnom čase a v našom najbližšom okolí. V USA vzrástol medziročne o 136 % počet mobilných vyhľadávaní, ktoré obsahovali frázu "blízko mňa” (“near me”).
2017 – Rýchlosť načítavania stránok sa stáva rozhodujúcou pre úspech. V tomto roku bol priemerný čas načítania mobilnej webovej stránky 22 sekúnd. Výskum od Google, ktorý analyzoval vstupné stránky 900 000 mobilných reklám v 126 krajinách, zistil, že pri pomalých stránkach sa až dvojnásobne zvýšila pravdepodobnosť, že ju návštevník opustí.
2018 – V tomto roku sa objavil trend, ktorý naplno prepukol až o niekoľko rokov neskôr: vzostup videa ako interaktívneho, sociálneho zážitku. 7 z 10 príslušníkov generácie Z uviedlo, že sledovanie videí s ostatnými im pomáha cítiť sa viac prepojení.
2019 – Hlasoví asistenti formujú správanie spotrebiteľov. Už v tomto roku 27 % celosvetovej online populácie používalo hlasové služby na mobilných zariadeniach.
2020 – Vďaka pandémii sme sa začali viac vzdelávať doma. Údaje z YouTube odhalili, že videá, ktoré mali v názve “pre začiatočníkov” mali viac ako 7 miliárd pozretí a počet pozretí týchto videí sa v prvých mesiacoch pandémie zvýšil o viac ako o polovicu.
2021 – Tento rok bol v znamení návratu do normálu. Ľudia začať viac robiť veci, ktoré im chýbali počas pandémie. Na celom svete zaznamenal Google 2-násobný nárast vyhľadávania obsahujúceho slová "vstupenky do zoo". Ale nezmizli ani virtuálne sociálne zážitky. V rovnakom období sa o 90 % zvýšil počet vyhľadávaní obsahujúcich výraz "watch party".
Zmien, ktoré zmenili naše správanie bolo samozrejme oveľa viac, ale tento výber od Google je pomerne reprezentatívny. Veľa vecí je pre nás dnes úplne samozrejmých, ale sú aj také, ktoré sa zatiaľ celosvetovo nepresadili. Napríklad hlasové vyhľadávanie v našom regióne.
Zničí Twitter Elona Muska a jeho reputáciu?
Takýto názor vyjadril Nilay Patel z portálu The Verge. Reaguje v ňom na zmeny, ktoré Elon Musk začal realizovať po tom, ako kúpil sociálnu sieť za 44 miliárd dolárov. Musk by na jednej strane chcel urobiť z Twitteru miesto, kde bude sloboda prejavu užívateľov vždy na prvom mieste. A na druhej strane by chcel aj výrazne zvýšiť príjmy sociálnej siete, napríklad z reklamy alebo spoplatnením určitých funkcionalít.
Podľa Patela to ale nie je možné, pretože tieto dva ciele sa navzájom vylučujú. Väčšia “sloboda prejavu” na Twitter takmer určite pritiahne viac extrému v podobe rasizmu, sexizmu, homofóbie a iných nenávistných prejavov. A to je presne to, čo bude odrádzať značky od toho, aby na Twitteri inzerovali. Žiadny firma nebude chcieť platiť za to, aby sa jej reklamy zobrazovali vedľa nenávistných príspevkov, ktoré sú možno legálne z pohľadu slobody prejavu, ale nie sú v súlade s hodnotami značiek.
Takýto zamorený priestor bude odrádzať aj užívateľov Twitteru. Tí podľa Patela nechcú byť súčasťou priestoru, ktorý nie je nijak moderovaný. Väčšina ľudí chce od sociálnych médií pekné zážitky a príjemne strávený čas v komunitách, ktoré sú im blízke. Ako sa to dá docieliť? Iba tak, že sociálna sieť bude obsah kontrolovať a budú existovať jasné pravidlá toho, čo je dovolené. Moderovanie obsahu je to, čo definuje používateľský zážitok. Sociálne siete sú úspešné vtedy, keď motivujú užívateľov k tomu, aby tvorili vhodný obsah, odrádzajú ich od tvorby toho menej vhodného a nemilosrdne mažú ten, ktorý je nevhodný.
Paradoxne, obsah už začal moderovať aj Musk, keďže ho užívatelia začali trollovať a zdieľali pod jeho menom rôzny obsah, aby ho zosmiešnili.
Na Muskove zmeny už zareagovali viaceré firmy, ktoré sa rozhodli, že v najbližšom období na Twitteri nebudú inzerovať. Patria sem korporáty ako napríklad Volkswagen Group, Audi, Mondelez, General Motors, Pfizer alebo Carlsberg Group.
Dlhodobé budovanie značky má vysokú návratnosť investície
Les Binet a Peter Field sú autori známej štúdie, ktorá hovorí o tom, že značky by mali investovať do dlhodobých aktivít do budovania značky. A mali by do týchto brandových aktivít dávať viac peňazí ako do krátkodobých aktivít na podporu predaja.
Tieto ich zistenia podporuje aj najnovší výskum, ktorý realizovala Meta v spolupráci s výskumnými agentúrami Nielsen, GFK a Nepa. Štúdiu realizovali v 5 krajinách na 3500 kampaniach. Na čo prišli? Ich výsledky podporujú zistenia Fielda a Bineta. Návratnosť dlhodobých reklamných aktivít tvorí od 40 % z celkovej návratnosti investícií v segmente rýchloobrátkového spotrebného tovaru až po 60 % v segmente online predaja.
Z pohľadu krátkodobej návratnosti ROI sú najefektívnejšie mediálne platformy ako printová reklama alebo reklama vo vyhľadávaní. Najvyššie dlhodobé ROI majú televízia, online video alebo reklama na sociálnych sieťach.
Celý webinár, na ktorom boli odprezentované výsledky, si môžete pozrieť tu.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Dnes to bude jeden knižný tip. Profesor marketingu Scott Galloway vydal novú knihu s názvom Adrift. Jej obsah tvorí sto grafov a komentárov o tom, ako sa za posledné desiatky rokov zmenili Spojené štáty americké. V pozitívnom aj v negatívnom zmysle a na rôzne témy ako zvyšovanie životnej úrovne, rozdelenie bohatstva, nepomer v náraste produktivity a ohodnotenia zamestnancov, ale aj o tom ako sa zoznamujeme s partnermi.
Ak máte (ako ja) radi zrozumiteľne spracované dáta, vďaka ktorým dokážete ľahšie pochopiť kontext zložitých tém, tak vám jeho knihu určite odporúčam. Objednať si ju môžete napríklad tu.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
Newsletter si môžeš prečítať v aplikácii Substack, ktorá je okrem iOS po novom dostupná aj pre Android.
A teraz marš robiť!