Blíži sa koniec mikrocielenia v reklame?
Meta umožní užívateľom odmietnuť reklamy prisposobené ich správaniu
Ahoj! 👋
Práve čítaš jubilejné päťdesiate vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že na Facebooku a Instagrame budete čoskoro mať možnosť odmietnuť personalizované reklamy. Ale netešte sa, že sa vám jej bude zobrazovať menej. Len bude menej personalizovaná.
Meta umožní používateľom odmietnuť cielené reklamy, ale len v Európe
Podľa informácií denníka Wall Street Journal je to reakcia spoločnosti na nariadenia EÚ o ochrane osobných údajov. Používatelia budú mať na výber variant, v ktorom sa im bude reklama zobrazovať len na základe všeobecných kategórií, ako je vek a ich poloha. Meta tak prestane týmto ľuďom zobrazovať úzko zacielené reklamy podľa toho, na aký obsah klikali alebo aké stránky navštevovali. Neznamená to ale, že sa im bude zobrazovať menej reklamy, len bude menej personalizovaná.
Pre Meta to nie je úplne nová situácia. Problémy im spôsobila už pred dvomi rokmi spoločnosť Apple. V záujme zvyšovania ochrany súkromia dal Apple svojim zákazníkom možnosť zakázať odosielanie informácií o tom, ako aplikácie používajú. Pred touto zmenou mali vývojári aplikácií prístup k dátam o správaní užívateľov a mohli ich poskytovať aj tretím stranám. Apple dal používateľom na výber, či s tým súhlasia alebo nie a iba 25 % si vybralo súhlas. Facebook tvrdí, že sa kvôli tomu ich tržby z reklamy v roku 2022 znížili o 10 miliárd dolárov.
Je pravdepodobné, že krok Mety bude mať podobný efekt. Menej dát od používateľov znamená aj menej dát pre inzerentov. To môže zhoršovať výsledky kampaní a tým aj znižovať ochotu inzerovať na Facebooku.
Podobné problémy má aj Google. Kvôli Apple a EÚ budú mať obmedzený prístup k dátam ľudí aj oni. Google sa do veľkej miery spoliehal na cookies, na základe ktorých dokázal identifikovať používateľov naprieč rôznymi zariadeniami. Spoločnosť oznámila, že do konca roka 2024 prestane v prehliadači Chrome používať cookies tretích strán, čím sa pripojí k ostatným prehliadačom, ktoré sa tejto metódy zberu dát vzdali už predtým.
To neznamená, že nehľadajú iný spôsob fungovania. No tak, ako v prípade Facebooku, ani oni už nebudú mať k dispozícii toľko dát ako predtým. Namiesto toho, aby spoločnosť videla, aké stránky používateľ navštevuje a ako sa správa na internete, bude pravdepodobne poznať iba jeho základné okruhy záujmov.
Pre inzerentov v ich reklamnej sieti to bude znamenať horšie možnosti cielenia, potenciálne horšie výsledky kampaní a nižšiu ochotu inzerovať. Pre Google to pravdepodobne bude znamenať nižšie príjmy z reklamy.
Keď si to zhrnieme, tak môžeme s istotou povedať, že doba mikrocielenia, ktoré sa spoliehalo na obrovské množstvá používateľských dát, je za nami. Reklama na internete sa bude viac podobať reklame v offline svete. Bude všeobecnejšia, masovejšia a ťažšie vyhodnotiteľná.
Ako podporiť online predaje? Existujú aj iné spôsoby, ako ponúkať zákazníkom zľavy
Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizoval Google v spolupráci s britskou výskumnou spoločnosťou Behavioural Architects. V prieskume testovali rôzne varianty textovej reklamy vo vyhľadávaní. Tieto reklamy majú pomerne obmedzený počet znakov, ktorý môžete využiť. Ale aj napriek obmedzeniam sa v reklame dá umiestniť viacero komunikačných posolstiev. Konkrétne tieto:
vysoké hodnotenie produktu alebo služby
rýchla alebo bezplatná doprava
bezplatný darček k objednávke
odporúčanie odborníka
vlastnosť produktu, ktorá je vnímaná ako rozdielová
V praxi to vyzeralo napríklad takto:
Takéto reklamy výskumníci porovnávali s reklamami, ktoré komunikovali iba zľavu.
Čo ukázali výsledky? Reklamy, ktoré zobrazujú vyššie spomenuté posolstvá, majú na nákupné rozhodovanie takmer taký istý efekt ako reklamy, ktoré komunikujú zľavu. Nepodceňujte preto silu kreatívy. Vie byť funkčná aj v takomto obmedzenom formáte.
Globálny rast v ecommerce sa po pandemických maximách stabilizuje
Ecommerce zažil svoje zlaté časy počas pandémie. V roku 2020 rekordne narástol podiel online predajov na celkových predajoch. Bolo to do veľkej miery vynútené situáciou, v ktorej sme sa ocitli. Predajne ostali zatvorené a ľudia nakupovali tam, kde sa dalo.
Po skončení obmedzení sa vrátili do kamenných prevádzok a ecommerce zažil spomalenie rastu. Posledné dáta ukazujú, že sa situácia postupne stabilizuje.
Medziročný rast predajov nedosahuje také hodnoty ako počas pandémie, ale stále je pomerne výrazný. V porovnaní s rokom 2021 sa celosvetový rast online predaja spomalil zo 16 % na 8 %. Najmenší rast zaznamenali trhy v Ázii a západnej Európe. Naopak, stále výrazne rastú eshopy vo východnej Európe. Celú štúdiu si môžete prečítať tu.
Čo ešte stojí za prečítanie
Čínska spoločnosť Alibaba sa plánuje rozdeliť na šesť obchodných jednotiek. Je to reakcia na zásahy čínskej vlády proti technologickým gigantom.
Zatiaľ čo značky, ktorým sa darilo v pandémii, postupne klesajú, predaj topánok Crocs vzrástol od roku 2019 o takmer 200 percent.
Apple v USA predstavila dlho očakávaný program Buy Now, Pay Later, ktorý umožňuje nákup na splátky. Firma tým chce konkurovať spoločnostiam ako Klarna a Affirm.
Online obchod Book Depository, ktorý vlastní Amazon, končí. Tento krok je súčasťou rozsiahlejších škrtov, ktoré spoločnosť oznámila už v novembri.
Predaje počítačov Mac za prvý kvartál tohto roka medziročne klesli o 40 %. Pokles je väčší ako v prípade konkurenčných značiek. Podľa CEO Apple Tima Cooka je to dôsledok náročného makroekonomického prostredia.
O vstupe na Slovensko uvažuje líder poľských diskontov Biedronka. Môže to priniesť zlacnenie potravín
Úspešný prvý kvartál má za sebou slovenská spoločnosť GymBeam. Jej tržby medziročne narástli o 61 %.
Na záver
A na čo využívate ChatGPT vy?
Ešte zopár podcastových tipov. Michal Truban si v poslednej dobe volá na rozhovor samých zaujímavých ľudí a výsledkom sú výborné podcasty. Odporúčam rozhovory s Matúšom Vallom, Daliborom Cicmanom, Máriou Bielikovou alebo Ľudovítom Odórom.
Výborný trojdielny rozhovor so Zdenom Chárom urobili už dávnejšie Marián Gáborík a Boris Valábik. Zdenov príbeh a prístup k životu je fakt inšpirujúci a nemusíte mať ani radi hokej.
A teraz marš robiť!