Čo by ti poradil Jeff Bezos?
Ahoj! 👋
Práve čítaš druhé číslo môjho newslettera. Určite ťa poteší, že nebude iba o Super Bowl, venujem mu len jeden tip na článok a ani ten nebude o reklame. Tak poďme na to.
Ako škálovať značky?
Odpoveď hľadá Tom Roach vo svojom rozsiahlom článku. Ako najvhodnejší kanál na rast uvádza TV v kombinácii s ďalšími sekundárnymi kanálmi. V článku analyzoval kampane 200 značiek, ktoré si po prvýkrát zaplatili TV reklamu. Na čo prišiel? New-to-TV značky dosahujú horšie výsledky ako tie zabehnuté, ktoré v telke inzerujú pravidelne.
Keďže je to častokrát ich prvá veľká kampaň, tak sa boja riskovať a nasadzujú skôr neutrálne reklamy, ktoré v ľudoch nič nezanechajú. Viac ukazujú svoj produkt, jeho benefity, menej sa sústredia na príbeh, na hercov. Skrátka, zameriavajú sa skôr na racionálne posolstvo (left brain) a menej na emóciu (right brain).
Emócie sú kľúčové (nielen) v TV reklame a úspešné kampane sú tie, ktoré v nás vyvolajú šťastie alebo prekvapenie.
Ak sme si kedysi hovorili, že nie každá TV reklama bude fungovať aj v online, tak to isté platí aj naopak - nerobte to tak, že online reklamu jednoducho nasadíte v telke.
Orientácia na zákazníka je to najdôležitejšie
Tvrdí to nielen Mark Ritson vo svojom komentári, ale hlavne Jeff Bezos, odchádzajúci CEO spoločnosti Amazon. Bezos je vnímaný ako tvrdý obchodník, inovátor a vizionár, ktorý zmenil spôsob, akým Amerika nakupuje. Základom jeho úspechu je ale pomerne jednoduchá vec – orientácia na zákazníka. Znie to banálne, ale v dobe neustálych optimalizácií produktov a firemných procesov a vytváraní nových kampaní a marketingových stratégií, to dáva veľký zmysel.
V začiatkoch firmy vraj sám Bezos čítal tipy a sťažnosti od zákazníkov a posúval ich na príslušné oddelenia. Keď Amazon rástol, tak náhodne vybral tisíc zákazníkov, ktorých sa spýtal, aké ďalšie produkty by si na Amazone chceli kúpiť. Na meetingoch bolo vždy jedno voľné miesto, ktoré symbolicky predstavovalo zákazníka. A tak ďalej, podobných historiek je plný internet.
Nie je to o tom, že slepo počúvate vašich zákazníkov a urobíte každú blbosť, ktorú navrhnú. Ale o tom, že sa ich snažíte pochopiť a identifikovať potreby väčšiny z nich. Plnenie týchto potrieb je základom pre všetky vaše aktivity.
Vedeli ste, že platenú službu Amazon Prime (poplatok 119$ ročne) má zaplatenú polovica amerických domácností a ročne priemerne minú na Amazone 1400$?
Budovanie značky buduje biznis
Takto (v preklade) nazvali sekciu s bezplatnými reportmi v IPA (žiadne pivo, ale britská organizácia The Institute of Practitioners in Advertising). Zadarmo si tu môžete stiahnuť krátke a faktami a argumentami podložené reporty napríklad o tom:
prečo investovať do reklamy v recesii (zabezpečí vám to rýchlejší rast po kríze)
prečo robiť dlhodobé kampane (pretože zvyšujú trhový podiel viac ako tie krátkodobé)
prečo sledovať počet vyhľadávaní vašej značky a jej konkurencie (pretože to môže korelovať so skutočnými trhovými podielmi)
A čo ten Super Bowl?
Nie je to len športová a reklamná udalosť. Je to príležitosť aj pre hudobníkov, ktorí vystupujú v polčasovej prestávke. Tohtoročný interpret The Weeknd si doplatil 7 miliónov dolárov “zo svojich”, aby jeho polčasová show bola podľa jeho predstáv a aby z nej vyťažil maximum. Hneď po skončení sa 8 jeho piesní ocitlo v TOP 10 Trending songs na Spotify.
Dáta z minulých rokov ukazujú, že interpretom sa po vystúpení na Super Bowl zvýšil násobne počet poslucháčov a pribudli im státisíce až milióny nových odberateľov.
No a v neposlednom rade sa im zvýšili tržby z koncertov, v priemere až o 50%. Turné, ktoré robil The Weeknd v 2017, malo tržby 100 miliónov dolárov. V tomto kontexte sa tých 7 miliónov zdá ako dobrá investícia. Ak to situácia a pandémia dovolí.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Slováci počas korony minuli o tretinu viac na internete v porovnaní s predchádzajúcim rokom
Dedoles zvýšil medziročne tržby z 15 na 50 miliónov EUR, vďaka korone aj vďaka škrečkom
Na záver
👍 Vďaka za všetky pozitívne reakcie na prvý newsletter! Páčil sa ti aj tento? Prepošli alebo vyzdieľaj ho svojim známym alebo kolegom.
👎 Niečo ti chýbalo alebo máš iný názor? Napíš mi komentár, som vďačný za každý konštruktívny feedback.
A teraz marš robiť!