Aká ďalšia kríza prichádza po koronakríze?
Ahoj! 👋
Práve čítaš sedemnáste vydanie newslettera. Dnes to bude aj o jednom fenoméne, ktorý sa u nás zatiaľ až tak neprejavuje, ale postupne ho začneme cítiť aj my na Slovensku. Je to kríza dodávateľského reťazca, ktorá už naplno zasiahla najväčšie svetové trhy a firmy.
Prečo všetko mešká alebo je to vypredané?
Koronakríza zmenila veľa vecí v našich životoch, aj naše nákupné správanie. Písal som o tom viackrát aj v tomto newsletteri. Štúdia od Deloitte nám ukazuje, že počas pandémie v roku 2020 sme míňali menej, ale postupne sa situácia vracala do normálu. V lete tohto roku sme už dokonca nakupovali viac ako pred pandémiou.
S oživením ekonomiky sa ale objavil aj jeden negatívny jav. S rastúcim dopytom po produktoch sa predražila a skomplikovala aj ich doprava, čo sa prejavilo na vyšších cenách.
Spotrebiteľské ceny v USA sa medziročne zvýšili o 5,4%, čo je najviac od roku 2008. Cena jednej plyšovej žirafy, o ktorej píše vo svojom článku TIME, narástla o 29 dolárov.
Zvýšenie dopytu v kombinácii s rôznymi korona obmedzeniami spôsobili, že sa spomalila doprava tovaru. Kontajnery s produktami, ktoré sa v roku 2020 dostali z Číny do USA za 70 dní, v tomto roku tú istú trasu zvládli za 8 a viac mesiacov.
Netýka sa to samozrejme len hotových produktov, ale aj výrobných dielov a materiálov. Prieskum medzi britskými výrobcami ukázal, že ich nedostatok je najvyšší od roku 1977.
Nákladné lode často čakajú v prístavoch aj týždeň, aby sa dostali na rad a mohli vyložiť tovar. V Kalifornii ich pár dní dozadu čakalo až 56.
Kedy sa celá situácia zlepší? To nevie s istotou predpovedať nikto. Problém je, že sa to netýka len jedného článku reťazca. Nedostatok materiálov, tovaru, dopravných možností alebo pracovnej sily ovplyvňuje všetky krajiny a odvetvia. Automobillky nemôžu vyrábať autá, odevné značky nemajú tovar pre svoje retailové obchody, stavebné firmy nemajú stavebný materiál a podobne.
Prečo sme sa dostali do tejto situácie? V posledných desaťročiach firmy neustále optimalizovali svoje sklady a znižovali ich kapacitu, aby ušetrili. Spoliehali sa na to, že keď budú niečo potrebovať, tak to vedia dopraviť z akéhokoľvek miesta na zemi za pár dní. To už dnes neplatí.
Čo sa s tým dá robiť? Treba si na to zvyknúť. Podľa NY Times minimálne do budúceho roka. Ak vás zaujíma viac, tak odporúčam toto vlákno na Twitteri.
Koľko pozornosti venujeme reklamám?
Na túto otázku nám dáva odpoveď štúdia od analytickej spoločnosti Ebiquity. Sledovaním médií denne priemerne strávime denne 299 minút a reklamám sme vystavený 84 minút. Ale reálne venujeme pozornosť reklamám iba 9 minút z tohto celkového času.
Najlepšie z toho vychádza TV reklama, ktorej venujeme “až” 3 minúty pozornosti denne.
Na druhom mieste sa objavila reklama na sociálnych sieťach. Tej venujeme 2 minúty pozornosti denne.
Zaujať pozornosť človeka počas tak krátkej doby je veľmi ťažké. Čo pomáha? Určite kreatíva. Podľa IPA sú kampane ocenené na kreatívnych súťažiach niekoľko násobne efektívnejšie.
Kúp teraz, zaplať neskôr
Služby, ktoré umožňujú zákazníkom kúpiť si tovar hneď a zaplatiť ho neskôr, sú v ecommerce stále populárnejšie. Využívajú ich milióny spotrebiteľov, ktorý takýmto spôsobom nakúpili minulý rok produkty v hodnote 97 miliárd dolárov. Opäť za to môže pandémia, ktorá akcelerovala online predaje.
Prečo su tieto služby také populárne? Umožňujú nakupovať na splátky aj ľuďom, ktorí by za bežných okolností nedostali kreditné karty. Neodlišujú sa v ničom od nákupu na splátky, ktorý bol kedysi veľmi populárny aj u nás. Len je to jednoduchšie a pohodlnejšie. Stiahnete si appku, vyberiete si počet splátok a produkt je váš. Podľa Bloomberg služby využívaju hlavne mladí ľudia, ktorí nepoužívajú klasické kreditky.
Stále viac sa objavujú aj kritické hlasy. Služby umožňujú nakupovať aj tým, ktorí kvôli svojej finančnej situácii nemôžu dostať kreditné karty. Služby tiež nie sú nijak regulované a poplatky za neskoré splátky sú vyššie, ako v prípade kreditných kariet. Nákup sa tak ohrozeným spotrebiteľom môže v lepšom prípade výrazne predražiť, v horšom prípade ich môže dostať do ešte zložitejšej finančnej situácie.
Čo ešte stojí za prečítanie
Omrzeli vás kryptomeny? Cez online platformu Masterworks si môžete kúpiť podiel v umeleckých dielach
Slovenská ecommerce skupina Berlin Brands Group získala investíciu vo výške 700 miliónov dolárov
Na záver
Nikdy nezabúdajte na kontext 🙂
Pre tých, čo sa dočítali až sem, mám vtip. Ale treba vydržať do konca.
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Je to jediný spôsob, ako získam nových odberateľov.
Klikol si na odkaz a ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email a každé dva týždne ti príde newsletter do schránky.
Ak by si ma chcel pozvať na pivo, tak virtuálne to môžeš urobiť tu. 🍻
A teraz marš robiť!