Fandíš tímu Apple alebo tímu Facebook? 🤼♂️
Ahoj! 👋
Je tu tretie číslo môjho newslettera. Ak si si náhodou všimol, že vyšiel o deň neskôr ako predchádzajúce, tak si si všimol správne. Ale mám na to samozrejme výhovorku - 28 dní vo februári. Takže ho vlastne čítaš o deň skôr.
Budeme z konfliktu Apple vs. Facebook profitovať my?
Pravdepodobne ste si túto kauzu všimli, zapojili sa do nej aj CEOs oboch firiem. O čo ide? Apple v snahe o ochranu súkromia dáva možnosť svojim zákazníkom obmedziť prístup tretích strán k ich osobným dátam. Prečo to vadí Facebooku? Do veľkej miery to limituje možnosť cielenia reklamy. Ak na to nedáte súhlas, tak Facebook (ale aj Google a iné reklamné platformy) vám nebudú môcť v reklame zobrazovať produkty, ktoré ste si pozerali v eshope.
Z pohľadu užívateľa to vôbec neznie tragicky, ale nečakajte, že sa vám v aplikáciách a na webe bude zobrazovať menej reklamy. Skôr len rovnako veľa nezacielenej reklamy.
Z pohľadu marketéra je to komplikovanejšie. Tento krok asi najviac uškodí malým firmám, ktoré nemajú rozpočty na veľké brandové kampane, kde cielenie nehrá až takú rolu. Remarketingové kampane sú jeden z najefektívnejších spôsobov, ako predávať v online prostretí. Na túto strunu hrá aj Facebook a dokonca si zaplatil reklamy v najväčších amerických printoch.
Takže ten zlý je Apple? To nie. Každý užívateľ by mal mať pod kontrolou to, čo o sebe zdieľa tretím stranám. A to aj aplikáciách a službách, ktoré sú “zadarmo”. O tom, ako sa tieto dáta zneužili v minulosti, sme si už prečítali dosť. Apple sa tejto témy rozumne chytil a určite ju nepustí.
Ako to celé dopadne? Apple zo svojej pozície neustúpi a postupne sa budú pridávať ďalší. Facebook aj Google už hľadajú alternatívy, ako získať dáta o správaní užívateľov inak. Nemyslím si, že to týmto firmách výraznejšie uškodí, ich zdroje sú nekonečné a určite niečo vymyslia. Môžme len dúfať, že ako víťaz z tohto súboja vyjde užívateľ a že porazeným nebudú menšie firmy, ktoré predávajú hlavne cez Facebook a Google reklamu.
Lepšie hodnotíme tie produkty, za ktorými vidíme viac práce
To vyplýva z výsledkov štúdií, ktoré spomína vo svojom článku Richard Shotton. Tento jav sa volá “labour illusion” a hovorí o tom, že keď vídíme za niečím viac práce, tak si výsledok ceníme viac, aj napriek tomu, že je rovnaký, ako keď prácu nevidíme. Áno, aj ja som si to po sebe musel prečítať viackrát.
Ako to vyzerá v praxi? Výrobca spotrebičov Dyson sa v komunikáci chváli tým, že musel vyrobiť 5000 prototypov, kým vyvinul dokonalý vysávač. Tak ako to museli urobiť aj ostatní vyrobcovia.
Domino’s Pizza vám v aplikácii ukazuje, ako sa vyrába vaša pizza. Keď ste si kedysi dávno kupovali letenky, tak vám Skyscanner počas načítavania ukazoval všetky stránky, na ktorých vyhľadával vašu vysnívanú letenku bez troch prestupov.
Funguje je to aj v kamenných prevádzkach. Reštaurácie, v ktorých vidíte do kuchyne, majú o 22% lepšie recenzie. Teda momentálne nevidíte nič, len ich donášku. Ale aspoň máte prehľad o tom, kde sa nachádza kuriér!
Kde sa nakupuje najpohodlnejšie cez mobil?
Na túto otázku hľadali odpoveď v štúdii, ktorú zverejnila firma Twisto v rámci svojej súťaže s názvom “Český košík roku”. UX odborníci v nej hodnotili 100 najnavštevovanejších českých webov. Víťazom sa stali eshopy Astratex, Footshop a Alza.
Výstup je naozaj podrobný, vyberám z neho zopár zaujímavostí:
Trendom je vyhľadávanie podľa čiarových kódov alebo podľa obrázkov
Viac ako polovica obchodov ukazuje počítadlo so sumou, ktorá vám chýba do bezplatnej dopravy
Iba polovica eshopov vám ukáže presný deň doručenia
Platbu pomocou Google Pay alebo Apple Pay má implementovanú len každý štvrtý eshop, aj keď v kamenných predajniach ich využívame viac ako hotovosť
A iba štvrtina eshopov má na stránke live chat, aj keď to väčšina zákazníkov očakáva
Celú štúdiu si môžete pozrieť tu.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Aj vďaka tomu svoje tržby zvýšili o 28 % na 1,4 miliardy eur
Technologická firma Pex, ktorú založil Slovák Rasty Turek, získala investíciu 57 milónov dolárov
Na záver
👍 Páčil sa ti newsletter? Prepošli alebo vyzdieľaj ho svojim známym alebo kolegom.
👎 Niečo ti chýbalo alebo máš iný názor? Napíš mi komentár, som vďačný za každý konštruktívny feedback.
A teraz marš robiť!