Firmy míňajú 287 miliárd dolárov ročne na reklamu, ktorú nikto nevidí
Vyplýva to z veľkej štúdie realizovanej v 190 kampaniach a v 12 krajinách.
Ahoj! 👋
Práve čítaš osemdesiate šieste vydanie newslettera. Dočítaš sa v ňom napríklad to, že to, že z každého dolára minutého na reklamu ide 43 centov na propagáciu reklám, ktoré majú minimálnu alebo žiadnu pozornosť ľudí.
Čo je jeden z najväčších problémov digitálna reklamy? Zobrazuje sa, ale nikoho nezaujme
Vyplýva to z výsledkov štúdie, ktorú publikovala marketingová vedkyňa Dr Karen Nelson-Field v spolupráci s marketérmi Adamom Morganom a Peterom Fieldom. Na čo prišli?
Iba štvrtina reklám, ktoré sa zobrazia v digitálnom priestore a ktoré sú nezávisle overené a schválené organizáciou Media Rating Council (MRC), má pozornosť väčšiu ako dve sekundy. Zvyšok tvoria neviditeľné reklamy, za ktorých zobrazenie firmy platia, aj keď nemajú žiadnu aktívnu pozornosť alebo reklamy, ktorých zobrazovanie nie je nezávisle overené. Autori tieto dáta získala na základe analýzy v 190 kampaniach v 12 krajinách.
Celkovo sa ročne minie takmer 287 miliárd dolárov na tieto neviditeľné formáty. Z každého dolára minutého na reklamu ide 43 centov práve na propagáciu takýchto reklám. Štúdia odhaduje, že na kompenzáciu slabého výkonu týchto reklám by bolo potrebných ďalších 198 miliárd dolárov v dodatočných výdavkoch.
Autori pri tejto príležitosti zadefinovali metriku Objem pozornosti (Attention Volume). Objem pozornosti je miera toho, koľko pozornosti reklama skutočne získala v porovnaní s tým, koľko pozornosti mohla teoreticky získať, keby ju divák neignoroval.
Aký objem pozornosti by mala mať vaša reklama, aby bola úspešná? Najlepšej štvrtine reklám z analýzy venovalo 85 percent respondentov pozornosť takmer 14 sekúnd. Druhá najlepšia štvrtina mala pozornsť 6 sekúnd od 73 percent respondetov. Najhoršie reklamy mali pozornosť na úrovni menej ako jednej sekundy a zasiahli iba tretinu publika.
Ktoré marketingové médiá majú najvyšší objem pozornosti? Najlepšie výsledky podľa prieskumu mala reklama na streamovacích sieťach a sociálnych sieťach. Najhoršie dopadla reklama, ktorá sa zobrazuje na webových stránkach alebo na streamovacích službách pre hráčov.
Prečo si firmy platia za nekvalitnú reklamu? Lebo je lacná a vytvára ilúziu efektívnosti. Takáto reklama má nízku cenu za 1000 zobrazení a za rovnakú sumu zasiahneme výrazne viac ľudí ako reklama na drahších médiách. Ale iba málo z nich si reklamu naozaj všimne a neprinesie vám to vyššiu efektívnosť reklám. Kvalitnejšia reklama za tú istú sumu zasiahne síce menej ľudí, ale jej efektívnosť je štyrikrát vyššia.
Čo si z toho môžete zobrať? Kreatíva kampane je dôležitá, ale nebude fungovat, ak vašu reklamu nikto neuvidí. To, aby vaša kampaň zasiahla čo najviac ľudí, je veľmi dôležité. Ale takýto zásah nemá zmysel, ak reklame nevenujú dostatočnú pozornosť. Vyberajte médiá nie len podľa ceny za počet impresií, ale berte do úvahy aj to, ako dlho dokážu udržať pozornosť ľudí. Celú štúdiu si môžete stiahnuť tu.
TikTok umožní značkám vytvárať digitálnych influencerov
Popularita influencerov, ktorí na sociálnych sieťach propagujú produkty, je medzi značkami v posledných rokoch vysoká. Počet influencerov je ale obmedzený a asi nás nemôže prekvapiť, že do tohto celého procesu vstúpi aj umelá inteligencia. Podľa The Verge umožňuje TikTok inzerentom vytvárať videá s virtuálnymi avatarmi, ktorí držia produkty, skúšajú si oblečenie alebo ukazujú aplikácie na telefóne a napodobňujú tak ľudských influencerov. TikTok tvrdí, že všetko AI obsah bude označený a prejde bezpečnostnými kontrolami.
Pre inzerentov je takáto možnosť samozrejme lákavá, lebo nemusia platiť reálnym osobám za spoluprácu a môžu generovať nekonečné množstvo obsahu a testovať rôzne kreatívy. Pre influencerov tieto novinky predstavujú dvojité ohrozenie. Jednak ich firmy môžu nahradiť AI influenceri alebo sa môže znížiť cena, ktorú si budú môcť od firiem vypýtať.
Pre marketérov bude najzaujímavejšie bude sledovať to, ako na túto novinku budú reagovať používatelia. Spolupráce značiek s influencermi fungujú preto, lebo influenceri majú veľa fanúšikov. Je rozdiel, ak vám produkt odporúča niekto, koho máte radi a iné je keď vám ho odporúča vymyslená syntetická osoba.
Čo ovplyvňuje naše rozhodnutia zdieľať obsah online
Až 75% odkazov ľudia zdieľajú bez toho, aby si ich najprv prečítali. Vyplýva to zo štúdie, ktorá vyšla v časopise Nature Human Behaviour. Výskumníci analyzovali na Facebooku viac ako 35 miliónov verejných príspevkov v rokoch 2017 až 2020.
Tento fenomén, ktorý výskumníci nazvali "shares without clicks", je výrazný hlavne pri politickom obsahu, kontroverzných témach a dezinformačných článkoch. Pri zdieľaní takto zameraného obsahu sa ľudia sa rozhodujú na základe nadpisov a krátkych úryvkov, nie na základe prečítaného obsahu.
Virálnosť na sociálnych sieťach vo väčšine prípadov nezávisí od toho, čo je v článku napísané, ale len od nadpisu alebo obrázka. To vedie k šíreniu dezinformácií a zhoršovaniu verejnej diskusie.
Štúdia odporúča, aby sa sociálne siete ako Facebook zamerali na dizajnové zmeny, ktoré by motivovali ľudí najprv si články prečítať a až potom ich zdieľať. Napríklad zobrazením upozornenia, ak sa niekto snaží zdieľať článok bez toho, aby ho otvoril.
Čo ešte stojí za prečítanie
Aký je dopad novej dane na sladené nápoje? Spoločnosť Kofola zaznamenala medziročný pokles predaja sladených nápojov o takmer 26 percent. Sirupy poklesli až o 30 percent.
V aplikácii WhatsApp sa začnú zobrazovať reklamy. Budú sa zobrazovať v časti Updates a storkách.
Po víťazstve Donalda Trumpa sa americké značky vracajú k tradičným reklamným prístupom. Menej sa venujú diverzite a inklúziu a nechcú byť vnímané ako “woke”.
Nintendo Switch 2 je najrýchlejšie sa predávajúca konzola v histórii. Za 4 dní sa predalo 3,5 milióna kusov. Na porovnanie, Sony predalo 4,5 milióna kusov PS5 za jeden kvartál.
Veľké americké spoločnosti ako Microsoft alebo Costco vydávajú vlastné tlačené magazíny. Nevyužívajú ich na predaj, ale ako platformu na rozprávanie príbehov a budovanie reputácie.
Meta chce do konca budúceho roku umožniť značkám úplne vytvárať a cieliť reklamy plne automatizovane pomocou svojich AI nástrojov.
YouTube je pre Slovákov najdôveryhodnejšou sociálnou sieťou. Predovšetkým ako zdroj informácií o dianí doma a vo svete.
Na záver
Keď musíte grafy politických strán upraviť tak, aby ukazovali realitu v širšom kontexte. Nedeje sa to len u nás. 🙂
A ešte dva tipy: V rámci mojich “vibe coding” experimentov sa mi podarilo dokončiť dva nástroje, ktoré by sa vám mohli hodiť:
Marš AI News - chcete mať prehľad o tom, čo sa deje v AI? Tento nástroj každý deň vyberie najzaujímavejšie články z Redditu alebo z Hacker News a pridá k nim krátky sumár.
SynthFolk - experimentálny nástroj, ktorý pomocou AI simuluje reakcie a správanie rôznych skupín ľudí v konkrétnej situácii. Umožňuje rýchle testovanie nápadov a získanie prvotných poznatkov prostredníctvom syntetickej simulácie.
Oba nástroje sa dajú používať bezplatne, budem rád ak mi na ne napíšete spätnú väzbu.
Máš rád tento newsletter? Pošli ho svojim známym alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
A teraz marš robiť!