Google chce, aby ste zabudli na klasické vyhľadávanie
Vyhľadávač čaká najradikálnejšia zmena za posledných 25 rokov.
Ahoj! 👋
Práve čítaš päťdesiate druhé vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že aj Google chce viac integrovať umelú inteligenciu do svojich služieb. Prvým na rade bude vyhľadávanie.
Ako umelá inteligencia zmení vyhľadávač Google?
Najnavštevovanejšia stránka na internete prechádza najradikálnejšou zmenou za posledných 25 rokov. Po vyhľadaní sa vám v hornej časti vyhľadávača Google zobrazí nový farebný box, v ktorom vám odpoveď na vašu otázku dá umelá inteligencia. Služba sa volá Search Generative Experience (SGE) a zatiaľ je dostupná iba v angličtine a v prehliadači Chrome alebo v aplikácii Google (dostupnej pre Android aj iOS).
Je to prvý výraznejší zásah do zobrazenia výsledkov vyhľadávania od roku 2012, kedy Google spustil Knowledge Graph. Ten užívateľom zobrazujú rôzne informácie, ktoré si Google stiahol z iných webov. Nájdete vďaka tomu jednoduchšie program kina, čas západu slnka ale aj rôzne encyklopedické informácie.
SGE je logickým ďalším krokom v tomto procese: chce vám poskytnúť odpoveď bez toho, aby vás poslal k zdroju. Google má na to viaceré dôvody. Jedným z nich je spokojnosť užívateľa. Ak nájde hneď, to čo hľadal, tak odíde spokojný a neskôr sa vráti späť.
Ďalším dôvodom je snaha pokryť iný typ dotazov. Je veľa ľudí, ktorí prichádzajú na Google, ale nehľadájú presné odpovede na konkrétne otázky. Hľadajú nápady, chcú objavovať. O tom, aký výrobok si kúpiť, kam ísť na dovolenku alebo ako sa naučiť hrať na gitaru. A práve v tom je AI silné. Dokáže komplexnú tému zhrnúť do krátkeho výstupu.
No a samozrejme najdôležitejším dôvodom je reklama. Príjmy z nej tvoria až 80 % z celkových tržieb materskej spoločnosti Alphabet. Čím dlhšie sa vo vyhľadávači užívateľ zdrží, tým väčšia šanca je, že klikne na reklamu.
Práve reklama bude mať podľa ukážok stále dominantné postavenie vo výsledkoch vyhľadávania. Stále sa bude zobrazovať na vrchu stránky. Pod ňou bude odpoveď umelej inteligencie a až pod nimi budú klasické modré odkazy na stránky.
Umelá inteligencia by mohla ohroziť webové stránky, ktoré žijú z reklamy. Ich biznis model sa spolieha na to, že ľudia kliknú na odkazy Google a prečítajú si články s reklamami a vydavateľ dostane zaplatené od inzerenta. Ak SGE zhrnie tieto informácie hneď po vyhľadaní, tak užívateľ nebude mať dôvod klikať na odkaz so zdrojom informácie.
Služba je zatiaľ experimentálna a Google ju nebude vnucovať každému. Nie je však ťažké si predstaviť ako ju spoločnosť o niekoľko rokov integruje do vyhľadávania pre všetkých a do svojich ostatných služieb.
Prečo trpia marketéri syndrómom podvodníka?
Impostor syndróm, tiež známy ako syndróm podvodníka, je psychologický jav, kedy ľudia majú pocit, že ich úspechy sú produktom šťastia alebo podvodu, a nie ich vlastných schopností alebo tvrdej práce.
Syndróm podvodníka je bežný u mnohých ľudí a môže ovplyvniť ľudí bez ohľadu na ich sociálny status, prácu, pohlavie alebo vek. Podľa uznávaného profesora marketingu Marka Ritsona je veľmi bežný aj u marketérov. Podľa jeho odhadov až 30 % až 40 % marketérov bojuje vo svojej funkcii so syndrómom podvodníka.
Prečo je tento jav medzi marketérmi taký rozšírený? Prvým dôvodom je fakt, že na marketing sa vo firmách často pozerajú ako na piate koleso na voze. Firmy sa sústreďujú na produkt, jeho vývoj, financie alebo obchod a marketing je často vnímaný ako niečo navyše, čo je síce pekné, ale nie nevyhnutné. Veď ani Tesla nemá žiadnu reklamu a produkt sa predáva “sám”.
Pozíciu marketérov podkopáva aj nedostatok formálneho vzdelania. Približne polovica marketérov podľa Ritsona nemá žiadne riadne vzdelanie v oblasti marketingu. A väčšina z nich to nepovažuje za prekážku pri vykonávaní marketingu. Niektorí sú na to dokonca hrdí, pretože nie sú ovplyvnení staromódnymi a zastaranými myšlienkami z učebníc. Ťažko si takýto stav predstavíte v iných humanitných vedách ako právo alebo dejiny.
Problémom je aj premenlivá povaha marketingu a neustála potreba hľadať nové trendy. Marketéri neustále počúvajú, že marketing je dnes iný ako kedysi. Že marketing sa za posledných päť rokov zmenil viac ako za predchádzajúcich 50 rokov. Nie je to samozrejme pravda. Základné marketingové princípy boli zadefinované v prvej polovici dvadsiateho storočia a sú platné dodnes. Trendami sa oháňajú hlavne tí, ktorí sa inak nedokážu presadiť kvalitnou prácou v silnej konkurencii.
Impostor syndróm posilňuje aj fakt, že marketing nie je exaktná veda. Podľa niektorých názorov to nie je vôbec veda. Marketingová stratégia sa nedá vyrátať pomocou rovnice, každé riešenie je individuálne a nedá sa zovšeobecniť.
Ako z toho von? Podľa Ritsona vám najviac pomôže práve vzdelávanie, ideálne ak sa deje v kolektíve. Ak budete vzdelanejší, tak jednoduchšie odhalíte podvodníkov vo vašej oblasti a prestanete ich vnímať ako konkurentov. A vďaka štúdiu v kolektíve zistíte, že týmto syndrómom netrpíte iba vy.
EÚ zakáže veľkým textilným firmám likvidovať nepredané produkty
Členské štáty EÚ podporili zákaz likvidácie nepredaného oblečenia v snahe obmedziť odpad z textilného priemyslu, ktorý sa podieľa pätinou na emisiách skleníkových plynov v bloku.
Podľa odhadov Európskej komisie občania EÚ ročne vyhodia takmer 6 miliónov ton textilu, ale len štvrtina z nich sa recykluje.
Výrobky, ktoré spotrebitelia vracajú do obchodov, sú pre maloobchodníkov zložité na spracovanie, a preto sa často vyhadzujú alebo ničia. Značkové značky tiež často ničia nechcené zásoby, aby zabránili ich predaju na čiernom trhu. Britská luxusná módna značka Burberry odhalila, že v roku 2018 spálila nepredaný tovar v hodnote 28,6 milióna libier, pričom túto prax neskôr po negatívnych ohlasoch zastavila.
Podľa návrhu EÚ by boli zo zákazu likvidácie vyňaté malé a stredné podniky, ktoré majú do 249 zamestnancov a ročný obrat nižší ako 50 milónov eur. O podrobnostiach zákazu sa ešte diskutuje.
V zložitej situácii sa ocitol napríklad aj Adidas. Po tom, ako ukončil spoluprácu s raperom Kanye Westom, mu na sklade zostali tenisky v hodnote 1,2 miliardy dolárov. Spoločnosť Adidas uviedla, že nezničí nepredaný tovar z ukončenej spolupráce s Kanye Westom a namiesto toho sa pokúsi predať zásoby a darovať časť peňazí tým, ktorých raperove komentáre poškodili.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Spoločnosť Yahoo kedysi zvažovala kúpu Netflixu, ale bohužiaľ namiesto toho získala Tumblr, tvrdí to bývalý CEO spoločnosti.
Generálny riaditeľ spoločnosti Ford hovorí, že zákazníci v ich autách nájdu Apple CarPlay aj Android Auto. Bitku o obrazovky v aute automobilka podľa neho prehrali s týmito firmami pred 10 rokmi.
Prečo rastú ceny nových iPhonov? Jedným z dôvodov je aj to, že si ich nechávame stále dlhšie. Tretina majiteľov iPhonov ich používa tri roky a dlhšie a iba 10 % ich mení každý rok.
Spoločnosť Shopify zníži počet zamestnancov o 20 % a predá logistickú divíziu spoločnosti Flexport za 13 % vlastného kapitálu.
Z hry Hogwarts Legacy sa doteraz predalo 15 miliónov kópií a zarobila viac ako 1 miliardu dolárov, pričom sa očakáva, že toto číslo sa výrazne zvýši, keď bude hra dostupná aj starších konzolách.
Reklamy v službe Gmail budú otravnejšie. Niektorým užívateľom sa začali reklamy zobrazovať uprostred zoznamu doručených správ.
Na záver
Product placement môže mať aj presah a myšlienku.
A teraz marš robiť!