Jubilejné desiate vydanie newslettera
Ahoj! 👋
Nezdá sa to, ale čítaš už desiate vydanie môjho newslettera. Ďakujem všetkým čitateľom, nie je vás vôbec málo. Vďaka aj všetkým, ktorý mi napísali pochvalu. Prekvapuje ma, že ho číta toľko ľudí, ktorých prácu si vážim. Úprimne, doteraz som sa ani raz nepozrel na emaily odberateľov. Nie že by ma to nezaujímalo, ale nechcem byť z toho pod tlakom. 😀
Ak by si mi chcel nechať akýkoľvek feedback, tak stačí odpísať na tento email. Ak by si ma chcel pozvať na pivo, tak virtuálne to môžeš urobiť tu.
Ako Apple zmení (email) marketing?
Na konferencii WWDC 2021 oznámil Apple ďalšiu novinku, ktorá má ochrániť súkromie nás užívateľov. O čo ide? Väčšina emailov, ktoré dostanete, obsahuje sledovací kód. Vďaka nemu odosielateľ vie, či a kedy ste si otvorili emaili, na ktorý odkaz ste klikli a akú máte IP adresu. Sú to hodnotné štatistiky, ktoré vám pomáhajú lepšie vyhodnotiť, či sú emaily pre vašich odberateľov zaujímavé. V iOS 15 sa budú dať takéto skripty v aplikácii Mail zablokovať.
Netýka sa to len newsletterov, ale aj rôznych automatizovaných emailov a emailových scenárov, ktoré sa využívajú napríklad v ecommerce (neotvoril si tento email? o pár dní ti pošleme ďalší email s iným predmetom alebo obsahom a podobne).
Je to jedna z mnohých aktivít, ktorú Apple v poslednom čase priniesol. Začalo to so obmedzením platnosti a dostupnosti cookies, pokračovalo to so sťažením zbierania informácií o užívateľoch v aplikáciách.
Pre mňa osobne ako marketéra je to niečo, čo vo mne vyvoláva rôzne emócie. 🥲 Na jednej strane mi to sťažuje prácu, pretože kvôli tomu neviem tak jednoducho zacieliť ľudí podľa ich správania. Na druhej strane, ako užívateľ som si vedomý toho, že v ochrana súkromia na internete nemala takmer žiadne pravidlá a bolo len otázkou času, kedy sa to zmení.
Prečo to Apple robí? Je to aktuálna a trendy téma, chcú oslabiť svoju konkurenciu, ktorá žije hlavne z reklamy (Google a Facebook) a podľa Caseyho Newtona je to aj preto, že chcú motivovať firmy k tomu, aby si vytvárali aplikácie v iOS. Z každej platby v aplikácii si Apple zoberie 15 až 30 % podľa veľkosti firmy.
Čo sa teda zmení pre nás marketérov? Od mikro cielenia sa celý online priestor začne postupne posúvať k masovému cieleniu, tak ako to funguje v offline marketingu. Ešte viac to bude o machine learningu a stále menej o tom, ako to nastavil konkrétny človek. Vyhodnocovanie marketingových aktivít bude obmedzené a firmy sa začnú pozerať skôr na svoje interné dáta o zákazníkoch, ktoré im nikto “nevezme”.
Prečo opúšťame nákupný proces?
Na túto otázku hľadala odpoveď spoločnosť Stripe vo svojej štúdii. Na čo prišli?
42 % eshopov nevie automaticky verifikovať kartu, ak ju máte uloženú v prehliadači.
39 % eshopov vám dovolí vložiť expirovanú kartu.
iba 39 % eshopov podporuje platbu pomocou Apple Pay alebo Google Pay, aj keď je väčšina návštevníkov z mobilov.
81 % eshopov nepodporuje platby pomocou lokálnych platobných možností ako sú napríklad GoPay alebo TatraPay.
74 % eshopov nemá preložený nákupný proces do lokálnych jazykov návštevníkov.
Prečo na tom záleží? Iba 40 % Európanov preferuje platbu pomocou platobných kariet, zvyšok využíva rôzne lokálne platobné spôsoby. Veľa z nich môže nákupný proces opustiť, ak nenájdu ten spôsob, na ktorý sú zvyknutí. Celú štúdiu si môžete stiahnuť tu.
Prečo sú reklamy pre Snickers, Whiskas alebo M&Ms také úspešné?
Odpoveď nám dala prednáška Sorina Patilineta, ktorý pôsobí Global Marketing Insights Director v Mars Wrigley. Táto firma má viac ako 100 rokov a má v portfóliu tie najväčšie FMCG značky.
Úspešné reklamy by podľa neho mali spĺňať toto:
Mali by čo najrýchlejšie zachytiť pozornosť a vyvolať pozitívne “feel good” emócie
Mali by obsahovať distinctive brand assets, teda zapamätateľné prvky, ktoré si spotrebiteľ spojí s vašou značkou
Váš produkt v mieste predaja musí byť rozpoznateľný a prepojiteľný s reklamou
Lojalita zákazníka podľa neho neexistuje a 90 % našich nákupných rozhodnutí je emotívni. Čím skôr reklama upúta pozornosť diváka, tým väčší vplyv na tržby reklama má.
Celý článok si môžete prečítať tu.
Značky so ženským menom sú úspešnejšie ako tie s mužským
Zistili to v tomto výskume na základe analýzy 171 najväčích brandov z Interbrand Global Top Brands. Prečo sú uspešnejšie? Pozitívnejšie vnímame tie názvy, ktoré v nás vyvolávajú “hrejivý pocit”, dôveryhodnosť, úprimnosť alebo priateľskosť. A to vraj lepšie dokážu ženské značky (IKEA, Honda, Coca-Cola, L’Oreal a podobne). Aspoň čo sa anglických názvov týka.
Čo ešte stojím za prečítanie?
Na záver
Už tento piatok sa uskutoční asi najväčšia konferencia behaviorálnej ekonomiky Nudgestock, ktorú organizuje Ogilvy Consulting. Bude sa streamovať a je celá zadarmo, stačí sa len zaregistrovať.
Budúci týždeň sa uskutoční aj slovenský By Design a tiež bude online. Vidieť na ňom môžete napríklad Stefana Sagmeistera alebo art directora značky MUJI - Kenya Hara.
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej.
Klikol si na odkaz a ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email.
A teraz marš robiť!