Koľko predpovedí na rok 2022 ste už prečítali?
Ahoj! 👋
Práve čítaš dvadsiate štvrté vydanie newslettera. Je to prvé tohtoročné vydanie, tak verím, že ste už všetci pracovne rozbehnutí a že sa vám darí neporušiť aspoň niektoré novoročné predsavzatia.
Aký bude rok 2022 v ecommerce?
Svoje predpovede spísali mnohí autori, za zmienku stoja napríklad tieto z webu Digital Commerce 360.
Ecommerce bude rásť pomalšie ako v posledných dvoch rokoch. Rast, ktorý sme zažili v roku 2020 nebol prirodzený, v roku 2021 sa výrazne znížil a rovnaký scenár nás čaká aj v tomto roku.
Eshopy tak budú musieť byť kreatívnejšie, aby prilákali zákazníkov. Napríklad tak, že začnú predávať aj second hand produkty. Alebo spustia výkup produktov výmenou za nákupný kredit. Tak ako to urobil Martinus so svojim výkupom kníh s názvom Knihovrátok.
So zvyšujúcou sa infláciou budú naďalej rásť ceny produktov. Tažiť by z toho mohli eshopy, ktoré sa špecializujú na výpredajový sortiment.
No a keďže kvôli pandémii muselo veľa párov odložiť svoje svadby, tak sa očakáva výrazné oživenie aj v tomto segmente.
Chcete ešte viac predpovedí? Prečítajte si aj tie od Scotta Gallowaya. Predpovedá napríklad to, že Zuckerbergov Metaverse bude jeden z najväčších failov tohto roka.
Recenzie produktov nie sú až také dôležité, ako sme si mysleli
Zistili to v UX teste publikovanom na stránke Baymard. Prečo to tak je? Zákazníci nedôverujú recenziám, ktoré sa nachádzajú na produktových stránkach eshopov. Buď si myslia, že to nie sú reálne recenzie od zákazníkov alebo podozrievajú eshopy z toho, že negatívne recenzie mažú.
Neznamená to, že by ich nezaujímali žiadne recenzie. Dve tretiny zákazníkov si robia externý prieskum recenzií. Taketé recenzie hľadajú cez vyhľadávače, na sociálnych sieťach alebo na expertných stránkach (Consumer Reports alebo naša lokálna verzia dTest).
Zákaznící si najčastejšie vyhľadávajú názvy značiek alebo produktov a preklikajú si zopár stránok, aby si potvrdili, že produkt, ktorý plánujú kúpiť, je kvalitný.
Prečo umelci predávajú práva k svojim hitom?
Tejto téme sa venuje magazín Finmag. V posledných rokoch práva na svoje piesne predali rôznym firmám interpreti ako Bruce Springsteen, David Bowie, Bob Dylan alebo Red Hot Chilli Peppers. Hlavným dôvodom sú klesajúce príjmy. Krátkodobý pokles spôsobila hlavne pandémia, ale ani z dlhodobého hľadiska nie je situácia optimálna.
V posledných rokoch tržby v tomto segmente síce vďaka popularite streamovacích služieb rastú, ale ani zďaleka nedosahujú čísla z rokov 1990 až 2000, keď predajom dominovali CDčká. A umelci nedostanú zo streamovania taký podiel, ako by dostali za predaj fyzických nosičov. Predaj práv je dokonca daňovo výhodnejší ako príjmy z tantiémov.
No a ďalším dobrým dôvodom je aj fakt, že investovanie do hudby je stále populárnejšie a výnosnejšie. Kým pred desiatimi rokmi platili investori za práva desať násobok ročných príjmov, dnes je to až 16 až 22 násobok.
Začali by sme jesť hmyz, keby ho propagovali celebrity?
Na túto pomerne netradičnú otázku nám dáva odpoveď nedávno publikovaný výskum. Jeho autori vytvorili desiatky reklám s falošnými produktami, ktoré propagovali rôzne známe osobnosti a porovnávali ich s reklamami bez celebrít. Najlepšie fungovali tie reklamy, v ktorých vystupovali herečky a herci ako Angelina Johnson alebo Dwayne Johnson. Naopak, pri speváčkach a spevákoch to nepomohlo a ochota jesť hmys sa vďaka nim nezvýšila.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Feedback nad zlato.
A na uplný záver dávam tip na knihu pre tých, ktorí sa dočítali až sem.
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Za každé zdieľanie sa ti splní jedno novoročné predsavzatie!
A teraz marš robiť!