Ahoj! 👋
Práve čítaš štyridsiate piate a prvé tohtoročné vydanie newslettera. Tak, ako vlani, aj tento si dáme zopár predpovedí na najbližší rok. Tie najzábavnejšie spísal Scott Galloway a jeho tím.
Aký bude rok 2023 podľa Scotta Gallowaya?
Profesor marketingu na NYU Scott Galloway každý rok zverejňuje predpovede na ten ďalší a má veľmi slušnú úspešnosť. Čo nás podľa neho čaká tento rok?
Ak 2022 bol rokom inflácie, tak tento bude rokom recesie. To okrem iného spôsobí veľké prepúšťanie v technologických firmách, ktoré zamestnávali príliš veľa ľudí.
Prepúšťanie je zlé pre PR a morálku zamestnancov, ale dobré pre biznis. Firmy ako Alphabet, Amazon a Meta by vďaka tomu mohli dosiahnuť historické zisky.
Tesla dosiahne rekordné tržby, ale hodnota jej akcií klesne na polovicu. Problémom Tesly je, že jej produkt už nie je unikátny a priemysel ju doháňa.
Čínska firma ByteDance, majiteľ TikToku, prekročí trhovú hodnotu tisíc miliárd dolárov a bude väčšia ako Disney, Snap, Pinterest a Twitter dohromady.
Dobrý rok by malo mať aj Airbnb. Dôvodom sú vysoké marže firmy. Airbnb generuje tržby vo výške pol milióna dolárov na zamestnanca, čo je viac ako má väčšina technologických spoločností a desaťkrát viac, ako majú hotelové reťazce.
Disney kúpi Roblox. Táto herná platforma má približne 60 miliónov aktívnych používateľov denne, z ktorých polovica má 13 rokov alebo menej. Pre Disney to môže byť veľmi drahá, ale do budúcnosti strategická investícia.
Všetky jeho predpovede si môžete prečítať tu. Zaujímavé predpovede o ecommerce zverejnili v ecommerce platforme Shopify a o trendoch v médiách v analytickej spoločnosti Kantar.
Duopol stráca dominanciu
Spoločnosti Meta a Alphabet stratili svoju dominanciu na trhu digitálnej reklamy, ktorému dlhé roky vládli. Ohrozuje ich konkurencia zo strany konkurentov ako Amazon, TikTok, Microsoft a Apple.
Predpokladá sa, že podiel týchto dvoch firiem na príjmoch z reklamy v USA klesne v tomto roku o 2,5 percentuálneho bodu na 48,4 %. Bude to prvýkrát od roku 2014, keď tieto dve skupiny nebudú mať väčšinový podiel na trhu.
Dôvodom tohto poklesu sú hlavne aktivity konkurentov. Microsoft spolupracuje s Netflixom a v novembri uviedli na trh nové typy predplatného streamovacej služby s reklamou. Okrem toho sa spoločnosť rozhodla výraznejšie konkurovať vyhľadávaču Google a investuje miliardy dolárov do startupu OpenAI, ktorý prevádzkuje služby DALL-E a ChatGPT. Tieto služby plánuje integrovať do svojho vyhľadávača Bing.
Apple sa vďaka sprísňovaniu pravidiel ochrany súkromia dlhodobo snaží skomplikovať život obom spoločnostiam a teraz chce rozšíriť možnosti inzercie vo svojom ekosystéme. No a Amazon sa už dlhodobo stále viac mení na reklamnú sieť. Podobne sa správajú aj ďalšie veľké retailové siete ako Walmart, Home Depot alebo Target.
Alphabet aj Meta tak čaká náročný rok. Spoločnosť Insider Intelligence predpovedá, že rast tržieb z reklamy v týchto spoločnostiach v USA v roku 2023 bude len 3 % až 5 %, zatiaľ čo minimálne osem ich konkurentov zaznamená dvojciferný nárast.
Noma sa zatvára a mení sa na ecommerce projekt
Noma, jedna z najoceňovanejších reštaurácií na svete s tromi michelinskými hviezdami, sa v roku 2024 zatvorí. Dôvodom je jej neudržateľný biznis model. Tak ako celé gastro, aj Noma zažila ťažké časy cez pandémiu, ale podarilo sa im prežiť. Vtedy im pomohlo, že otvorili novú prevádzku POPL, ktorá predáva iba hamburgery.
Ich koniec nakoniec nespôsobila korona. Reštaurácia sa v októbri rozhodla, že začne platiť skutočnú mzdu stážistom, ktorých v reštaurácii pracuje niekoľko desiatok. Pracovníci na tychto pozíciách bežne pracujú bez nároku na odmenu. Náklady reštaurácie sa tak zdvihli o približne 50 000 dolárov mesačne a to podľa šéfkuchára René Redzepiho rozhodlo o ďalšej budúcnosti Nomy.
Redzepi ale má aj plán B. Noma bude aj ďalej fungovať ako ecommerce projekt, na ktorom si budete môct kúpiť ich výrobky a ako pop-up reštaurácia, ktorá bude mať otvorené iba v obmedzených termínoch.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Mark Ritson zverejnil každoročný výber najdôležitejších marketingových udalostí za posledný rok. Celé video si môžete pozrieť tu.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť!