Koľko zarába najúspešnejší YouTuber MrBeast?
Je to viac ako počet odberateľov jeho YouTube kanála
Ahoj! 👋
Práve čítaš osemdesiate druhé vydanie newslettera. Dočítaš sa v ňom napríklad to, že najsledovanejší YouTuber zarába stovky miliónov dolárov na predaji čokolády.
Najúspešnejší YouTuber na svete má ambiciózne plány
Zaujímavý pohľad do zákulisia jeho biznisu poskytol portál The Verge. Jimmy Donaldson je momentálne najúspešnejší YouTuber na svete a jeho kanál MrBeast odoberá 373 miliónov ľudí.
Donaldson začal ako jedenásťročný zverejňovať videá na YouTube, kde natáčal sám seba pri hraní hier Call of Duty a Minecraft. Dnes má 26 rokov, zamestnáva 500 zamestnancov a hodnota jeho spoločnosti je na úrovni 5 miliárd dolárov. Jeho najúspešnejšie video má takmer 800 miliónov zobrazení. Darí sa mu aj mimo YouTube a za reality show Beast Games zaplatil Amazon 100 miliónov dolárov a plánuje natočiť aj ďalšie dve série.
Aké sú pravidelné zdroje jeho príjmov? Prvú polovicu tvoria príjmy z reklamy, tie sú na úrovni 250 miliónov dolárov. Druhú polovicu tvoria príjmy z predaja čokolády značky Feastables. Tú propaguje Donaldson aj vo svojich vidách a okrem online predaja ju nájdete aj v najväčších reťazcoch Walmart, Target alebo 7-Eleven. Mimochodom, tento týždeň je dostupná aj u nás, v sieti Lidl.
V minulom roku mala jeho spoločnosť tržby dohromady 500 miliónov eur, čo medziročne predstavuje nárast o 125 percent. Plánované tržby na tento rok by mali dosiahnuť 900 miliónov dolárov, o rok neskôr by to malo byť až 1,6 miliardy.
Donaldson je známy aj tým, že veľkú časť príjmov investuje späť do tvorby videí. Podľa Bloomberg ho jedno video na YouTube stojí priemerne 3 až 4 milóny dolárov. Z tohto dôvodu už jeho spoločnosť od investorov získala stovky miiónov dolárov a ďalších 300 miliónov plánuje získať tento rok. Ako to už pri tomto biznise býva, tak zisk je až na druhom mieste. Bloomberg ale odhaduje, že v tomto roku by sa firma prvýkrát mala dostať aj do zisku.
Kedy sa minie efekt reklamy a ktoré reklamy majú najväčší vplyv?
Na túto otázku hľadal odpoveď Dan Wilson z marketingovej spoločnosti Charlie Oscar. Benchmarkové dáta, ktoré zozbierala jeho spoločnosť, ukazujú, že výsledky najrýchlejšie doručí reklama spustená v systéme Google Ads. Tieto reklamy sa okrem vyhľadávania zobrazujú aj ako bannery na partnerských weboch, v aplikáciách alebo na YouTube. 90 percent efektov tejto reklamy sa prejaví do 3 týždňov po spustení.
Do šiestich týždňov sa prejaví 90 percent efektov reklamy spustenej u influencerov, na sociálnych sieťach a na YouTube. No a najdlhší efekt má reklama v televízii. Jej efekt trvá viac ako 10 týždňov.

Spoločnosť Charlie Oscar hľadala odpoveď aj na ďalšiu dôležitú otázku. Ktorý marketingový kanál má najväčšiu inkrementalitu? Inkrementalita je rozdiel medzi tým, čo marketingová aktivita priniesla navyše, a tým, čo by sa stalo aj bez nej.

Nízku inkrementalitu má napr. brandová reklama vo vyhľadávaní. Sem patrí reklama, ktorá sa zobrazuje v Google na kľúčové slová, ktoré obsahujú názov vašej značky. Takáto reklama má minimálny prínos a zákazník by nakúpil takmer určite aj bez nej. Nízky výkon má aj remarketing, teda pripomínacia reklama, ktorá sa zobrazuje ľuďom, ktorí už boli na vašej stránke. Naopak veľmi vysokú inkrementalitu má reklama na YouTube alebo reklama na sociálnych sieťach, ktorá zasahuje ľudí, ktorí vašu značku ešte nepoznajú.
Silné značky si môžu dovoliť byť drahšie
Vyplýva to z prieskumu, ktorý zverejnil Google spolu so spoločnosťou Kantar. Marketing nemá vplyv len na predaje, ale zásadne ovplyvňuje aj vnímanie ceny a zvyšuje „pricing power“ značky. Silné značky si dokážu obhájiť vyššie ceny a minimalizovať negatívny dopad zdražovania na predaje.
Prípadová štúdia britskej kozmetickej značky ukazuje, že investície do budovania značky znižujú cenovú elasticitu a môžu viesť k vyšším príjmom aj v náročných ekonomických podmienkach. Značke sa síce po zvýšení ceny znížili predaje, ale vďaka silnejšej pozícii na trhu je tento pokles nižší ako v prípade menších značiek. Silná značka tak aj po zvýšení cien o 14 percent navýšila svoje tržby o 7 percent.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Aka je spontánna znalosť slovenských eshopov? Na prvom mieste je neohrozene Alza, za ňou sú Mall, Nay, Allegro alebo Temu.
S ktorými sociálnymi sieťami trávime globálne najviac? Na prvom mieste s takmer 35 hodinami mesačne je TikTok, na druhom mieste s 27 hodinami YouTube
Televízna reklama pomáha aj ostatným plateným médiám. Efektívnosť týchto kanálov ako PPC reklama alebo sociálnych sieťach sa zvyšuje až o 15 %, ak v rovnakom čase beží aj televízna reklama.
V slovenskej internetovej reklame sa podľa IAB v minulom roku preinvestovalo 233 miliónov eur. Medziročne je to viac o 14 percent a najrýchlejšie rástla audio reklama.
Spotrebitelia počas vysokej inflácie nenavštevujú viac obchodov, aby ušetrili. Bežný spotrebiteľ mesačne navštívi 5 obchodov, bez ohľadu na ekonomickú situáciu.
Nestlé tvrdí, že rodičia s menším počtom detí kupujú drahšiu detskú výživu
Microsoft chce v máji skončiť so službou Skype, rozvíjať bude Teams. Službu Skype kúpil Microsoft v roku 2011 za 8,5 miliardy dolárov.
Ktoré slovenské média a novinári majú najväčší dosah na sociálnych sieťach?
E-shop s módou Zalando vlani takmer strojnásobil čistý zisk na 251 miliónov eur.
Na záver
Marketingová efektivita je dôležitou a pre mna obľúbenou témou tohto newslettera. Preto by som chcel dať do pozornosti jedinú slovenská konferencia o marketingovej efektívnosti s názvom Nevermind The Bollocks. Tá sa uskutoční 27. marca v Bratislave a vystúpi na nej aj Slovák Štefan Sarvaš, ktorého som spomínal aj v minulosti. Ten už 20 rokov pracuje ako marketér pre Mars Inc., šiestu najväčšiu súkromnú spoločnosť v USA a spolupracuje aj s Ehrenberg-Bass Institute. Jeho metafora o tom, že značky sú ako deravé vedrá, do ktorých treba dolievať nových zákazníkov, je jedna z mojich najobľúbenejších a na jeho prednášku sa teším.
A druhý tip. Vyhľadávacie AI nástroje používa už štvrtina Američanov. Na rozdiel od klasických vyhľadávačov tieto nástroje preberajú informácie bez odkazovania na pôvodné zdroje. Výskum od Columbia Journalism Review ukázal, že chatboty často poskytujú nesprávne odpovede namiesto priznania neznalosti, obchádzajú ochranné protokoly, vymýšľajú odkazy a nesprávne citujú zdroje. Dávajte si na to pozor, keď vám budú “pomáhať” s výstupmi.
Máš rád tento newsletter? Pridaj sa aj do Discord servera.
A teraz marš robiť!
Ako vzdy, skvele citanie!