Mladí ľudia trávia polovicu času s médiami na smartfónoch
Podiel offline kanálov v čase dlhodobo klesá aj u starších.
Ahoj! 👋
Práve čítaš štyridsiate deviate vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozviete, že najviac času stále trávime pri TV, aj keď podiel offline kanálov v čase klesá. Neplatí to ale pre mladých ľudí, u nich dominuje online. Okrem toho vo vydaní nájdete aj najzaujímavejšie trendy, ktoré budú ovplyvňovať nákupné správanie v najbližšom období.
Reklamné kanály sú stále fragmentovanejšie
Zistili to v organizácii The Institute of Practitioners in Advertising (IPA), ktorá dlhodobo skúma komerčné mediálne prostredie vo Veľkej Británii. Načo prišli? Ľudia sú potenciálne reklame vystavení o takmer hodinu menej ako pred ôsmimi rokmi. Kým v roku 2015 sme konzumovaním médií trávili 8 hodín a 27 minút, tak v minulom roku to bolo 7 hodín a 38 minút.
Mení sa aj rozloženie medzi digitálnymi a offline médiami. Kým v roku tvorili offline médiá 58 % z celkového skonzumovaného času, teraz je to len 49 %.
Ešte výraznejšie je to pri ľuďoch vo veku 16 až 34 rokov. V roku 2015 offline médiá tvorili 41 % z celkového času, dnes je to len 20 %.
Najväčší zásah v rámci tejto cieľovej skupiny majú sociálne siete Facebook (71 %), YouTube (70 %) a Instagram (68 %), v menšej miere aj TikTok (44 %) a Snapchat (43 %).
Ako vyzerá percentuálne rozloženie podľa zariadení, ktoré používame? Pri celej populácii sú na prvých priečkach televízor, smartfón a rádio a PC desktop. Pri mladých je to s veľkou prevahou smartfón a až na ďalších miestach sú televízia a desktop.
To najdôležitejšie zo štúdie si môžete prečítať tu.
Prečo Funko musí zničiť tovar v hodnote 30 miliónov dolárov?
Dôvod je jednoduchý - pretože je to lacnejšie ako ho skladovať. Funko vyrába zberateľské figúrky s podobou filmových a seriálových hrdinov, hudobníkov, športovcov, animovaných postavičiek a iných známych postáv. Ich tržby dlhodobo rastú a za minulý rok dosiahli tržby v hodnote viac ako 1,3 miliardy dolárov.
Tieto figúrky majú aj zaujímavú zberateľskú hodnotu a ich predajom, ako aj celému segmentu zberateľských predmetov, pomohla pandémia. Kríza dodávateľského reťazca v roku 2001 spôsobila, že dodávky tovaru meškali často až niekoľko mesiacov, čo spôsobilo obmedzenie ponuky a prudký nárast cien. Tovaru bolo málo a dopyt po ňom neklesal. Firmy ako Funko na to zareagovali tak, že zvýšili produkciu, naplnili si sklady a očakávali, že uspokoja zvýšený dopyt.
Do toho ale prišli nové externé vplyvy ako zvyšujúca sa inflácia a vojna na Ukrajine. Zároveň sa podarilo obnoviť dodávky tovaru a dopyt postupne klesol. Ich zásoby produktov sa medziročne zvýšili o 48 % a skladovanie je finančne náročné. So zničením tovaru je spojené aj reputačné riziko. Nie je to zrovna najudržateľnejšie riešenie problému a v minulosti boli za podobné kroky kritizované viaceré módne značky.
Problém s plnými skladmi sa netýka len spoločnosti Funko, v podobnej situácii sa ocitlo veľa iných predajcov. Podľa odhadov majú predajcovia na skladoch až o 30 % viac produktov, ako by potrebovali. Zbaviť sa ich budú musieť buď vo veľkých výpredajoch alebo takým spôsobom ako Funko.
Aké trendy budú ovplyvňovať spotrebiteľov v najbližšom období?
Na túto otázku hľadali odpoveď vo výskumnej agentúre GWI. Tu sú najzaujímavejšie trendy, ktoré identifikovali:
55 % spotrebiteľov si myslí, že ich osobné financie sa v nasledujúcich šiestich mesiacoch zlepšia.
Nákup dovolenky v zahraničí je najrýchlejšie rastúcim “veľkým nákupom”. Záujem o dovolenky v zahraničí medzi spotrebiteľmi v Európe a Severnej Amerike medziročne stúpol o 36%.
Aj napriek inflácii a zvyšovaniu cien sa spotrebitelia nechcú vzdať drahších produktov. Počet zákazníkov, ktorí si vo Veľkej Británii kupujú zmrzlinu Häagen-Daaz medziročne stúpol o tretinu.
Na dvanástich svetových trhoch 53 % spotrebiteľov uvádza, že najdôležitejším faktorom pri nákupe je kvalita, zatiaľ čo cena je až na druhom mieste (36 %).
Potenciálnych kupcov domov je menej ako kedykoľvek za posledných niekoľko rokov
Potraviny sú stále drahšie, ale nekupujeme ich menej. Iba 19 % spotrebiteľov uviedlo, že za posledný rok v znížilo výdavky na potraviny.
Zvykli sme si na domácu zábavu. Len 11 % spotrebiteľov plánuje v blízkej budúcnosti zrušiť predplatné streamovacích služieb.
Dlhodobo stúpa záujem o použité veci. 15 % spotrebiteľov v UK tvrdí, že za posledný mesiac využili službu Vinted. Ďalších 21 % chce veci predať alebo kúpiť použitý tovar.
Celý článok s ďalšími trendami si môžete prečítať tu.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Počet ľudí, ktorí si platia za sledovanie streamovacích služieb aj s reklamami, rastie. 29% nových predplatiteľov služby Disney+ si vyberá plán s reklamami.
Spolupráce značiek z rozličných produktových segmentov sú stále populárne. Modelkou pre módnu značku sa stala bábika z horroru M3GAN.
Sony chce na nákup nových herných štúdií minúť až 5 miliárd dolárov. V porovnaní s konkurenčným Microsoftom sú to drobné. Len za jednu spoločnosť Activision Blizzard plánuje Microsoft zaplatiť skoro 69 miliárd dolárov.
Ryan Reynolds je nielen úspešný herec, ale darí sa mu aj v podnikaní. Operátora Mint, ktorého je spolumajiteľom, kupuje konkurenčný T-Mobile za 1,35 miliardy dolárov.
Máme víťaza “súťaže” o korporátnu drzosť desaťročia. Je ním firma Johnson & Johnson, ktorá sa snažila kreatívne vyriešiť súdne spory so svojimi zákazníkmi.
Na evente Marketingový štvrtok som v prednáške hovoril o tom, ako sa snažíme robiť efektívny marketing vo firme Isadore. Nie je iba o reklame, ale hlavne o produkte, poznaní zákazníka a zvyšovaní fyzickej a psychickej dostupnosti.
Na záver
Dlhšie som nedal tip na knihu, tak tu je. Gott: Československý příběh od Pavla Klusáka nie je tradičný uhladený životopis. Na pozadí spevákovej kariéry v ňom autor rozpráva príbeh o vtedajších pomeroch v Československu a prináša aj rôzne pomerne šokojúce informácie o Gottovi. Kúpiť si ju môžete napríklad čítanú tu alebo novú tu.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť!