Čas, ktorý trávime sledovaním videa, sa postupne stabilizuje
Najviac času trávime s TV, YouTube a streamovacími službami
Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate ôsme vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že naše zvyky v sledovaní videa sa v priebehu rokov stabilizovali a najviac času trávime s TV, YouTube a streamovacími službami.
To, aké videá sledujeme, sa v posledných rokoch stabilizovalo
Podľa najnovších dát, ktoré zozbierala britská spoločnost Thinkbox sa situácia v sledovaní videa v posledných rokoch stabilizovala. Sledovaním videa trávime denne približne 4,5 hodiny, čo je menej ako počas pandémie, ale rovnako ako v období pred tým. Stabilizovalo sa aj rozloženie tohto času. Väčšinu času - viac ako 3 hodiny - trávime s televíziou a zvyšný čas si rozdeľujú hlavne YouTube a streamovacie služby.
Trochu vyrovnanejšie, čo sa rozloženia času týka, je to v kategórii 16 až 34 rokov. Ľudia v tomto veku približne hodinu denne strávia s YouTube videami a aj streamovacími službami a s klasickou televíziou. Z ostatných médií v posledných rokoch narástol len čas strávený so sociálnou sieťou TikTok.
Situácia sa stabilizuje aj na trhu streamovacích služieb. Podľa Thinkbox má 75 % Britov má predplatenú aspoň jednu službu. Ale celkový počet predplatných v čase mierne klesá. Ľudia teda vyskúšali viacero služieb a postupne niektoré z predplatných zrušili, čo je prirodzený proces, ktorý sa deje bežne aj v iných segmentoch.
Čo sa týka reklamy, tak najviac ju stále sledujeme v televízii - až 14 minút denne. YouTube reklame sme denne vystavení 2 minúty. V kategórii 16 až 34 rokov je to opäť vyrovnanejšie. Reklame sú ľudia v tomto veku vystavení menej - iba necelých desať minút denne. Polovica z tohto čau je reklama v televízii a YouTube reklame sú títo ľudia výstavení 2 a pol minuty denne.
Zaujímavé je aj rozloženie divákov podľa toho, koľko času trávia so sledovaním videa každý deň. 10 percent najaktívnejších divákov sleduje video až desať hodín denne, naopak pri tých najmenej aktívnych je to len pár minút denne.
Sú efektívnejší veľkí alebo malí influenceri?
Na túto otázku hľadali odpoveď vedci z University of Mannheim v Nemecku. Výskum realizovali na vzorke niekoľko stoviek influencerov z Instagramu. Influencerov rozdelil do troch skupín - do 5000, do 20 000 a mad 160 000 sledovateľov. Na čo prišli?
Mali influenceri majú menší počet sledovateľov, ale tí sú aktívnejší.
Influencer sa k sledovateľom dokážu prihovárať jazykom, na ktorý sú zvyknutí a na osobnejšej úrovni.
Návratnosť investície do tejto spolupráce je vďaka tomu výrazne vyššia ako v prípade influencerov s veľkým počtom sledovateľov.
Treba samozrejme spomenúť aj to, že štúdia sa zameriavala na okamžitú návratnosť investície, nie na dlhodobé účinky takýchto spoluprác na budovanie značiek. Tam by veľmi pravdepodobne dominovali influenceri s veľkým počtom sledovateľov. Celú vedeckú prácu si môžete prečítať tu.
Spoplatní Google vyhľadávanie?
Podľa informácií Financial Times spoločnosť Alphabet zvažuje spoplatnenie nových "prémiových" funkcií využívajúcich generatívnu umelú inteligenciu, čo by znamenalo doteraz najväčšie zmeny vo vyhľadávači Google.
Vyhľadávanie je hlavný zdroj tržieb spoločnosti. Je to vďaka reklame, ktorú zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania. Vďaka tejto reklame mal Google minulý rok príjmy vo výške 175 miliárd dolárov, čo je viac ako polovica celkových tržieb spoločnosti.
Podľa FT je snaha spoplatniť túto službu reakciou na rozvoj umelej inteligencie a služieb ako ChatGPT. Tieto služby dokážu poskytnúť užívateľom rýchle a pomerne presné odpovede na takmer akúkoľvek tému, čím prirodzene ohrozujú klasický vyhľadávač s reklamami.
Nie je jasné, kedy a či vôbec túto službu Google spustí. Tradičný vyhľadávač by však zostal aj naďalej bezplatný. Zaujímavé je, že podľa FT by sa reklamy vo výsledkoch vyhľadávania zobrazovali aj pre predplatiteľov prémiovej služby.
Čo ešte stojí za prečítanie
Americký senát schválil návrh zákona, ktorý núti ByteDance, čínsku materskú spoločnosť TikTok, aby sa buď zbavila tejto platformy sociálnych médií, alebo jej hrozí zákaz v USA.
Spoločnosť Tesla čakajú ťažké časy. Zaznamenala prvý medziročný pokles tržieb za posledné štyri roky, jej akcie klesli od začiatku roka o viac ako 40 % a musela prepustiť viac ako 14 000 zamestnancov, čo predstavuje 10 % jej globálnej pracovnej sily.
Hyundai pozastavuje reklamy na sociálnej sieti X. Dôvod je ten, že sa ich reklamy zobrazovali vo feede s nacistickým obsahom, ktorý nebol zmazaný,
IKEA uvádza na trh novú kolekciu nábytku s názvom Brännbol. Určená je primárne pre hráčov počítačových hier.
Výsledky Amazonu v 1. štvrťroku prekonali očakávania trhu. Záujem o umelú inteligenciu podporil rast v segmente cloudových služieb.
Amazon sa stáva prvou voľbou nakupujúcich nielen v USA, ale aj v Nemecku alebo vo Veľkej Británii.
Na záver
A jeden aktuálny prieskum na záver. Vedeli ste, že iba 59 % Slovákov súhlasí s tým, že naša planéta Zem je guľatá? Veľa to vysvetluje. Tým zvyšným, ktorí chýbali v škole, náš jediný slovenský astronaut odkazuje toto.
Malé selfpromo na záver: V rámci mojej služby Ecommerce & Marketing Review sa mi uvoľnili kapacity na najbližší kvartál. Ak ste projekt, ktorý predáva produkty alebo služby online a potrebujete zhodnotiť vaše aktivity, tak mi odpíšte na tento newsletter alebo si prečítajte viac na mojom LinkedIne.
A teraz marš robiť!