Oasis sú späť a s nimi aj nostalgia za 90. rokmi v kampaniach
Comeback kapely ukázal, že všetci chceme žiť jednoduchšie časy
Ahoj! 👋
Práve čítaš osemdesiate siedme vydanie newslettera. Dočítaš sa v ňom napríklad to, že nostalgia za deväťdesiatymi rokmi zasiahla staršie generácie, ktoré ju zažili, ale aj tie mladšie, ktoré by tiež chceli prežiť jednoduchšie obdobie.
Nostalgia funguje aj roku 2025
Potvrdzuje to comeback hudobnej skupiny Oasis, ktorá svoje najúspešnejšie albumy vydala v deväťdesiatych rokoch. Kapela sa dala dohromady po šesťnástich rokoch a ohlásila svetové turné, ktoré podľa Pitchfork bude pravdepodobne najziskovejším britským turné v histórii. Lístok si chcelo kúpiť 14 miliónov fanúšikov, ale podarilo sa to priemerne len jednému z dvesto záujemcov.
Tento záujem samozrejme prilákal aj značky. Adidas v spolupráci s bratmi Gallagherovcami, zakladajúcimi členmi kapely, vytvoril špeciálnu edíciu oblečenia Adidas Originals. V nostalgickom spote Adidas vzdáva poklonu kapele, hudobnému štýlu britpop a dobe, ktorá definovala hudbu, módu a britskú spoločnosť v deväťdesiatych rokoch.
Manchesterský supermarket Aldi bol premenovaný na „Aldeh“ na počesť bratov a ich lokálneho prízvuku. V Cardiffe nainštalovali v nákupnom centre nástennú maľbu Liama a Noela s rozlohou 250 metrov štvorcových, ktorá je celá vyrobená z pre nich typických “bucket hat” klobúkov.
Špeciálnu kampaň pripravila aj streamovacia služba Spotify. Mladí poslucháči v nej hovoria, ako sa vďaka svojim rodičom stali fanúšikmi kapely. Land Rover Defender, ktorý bol na trh uvedený v roku 1990 je oficiálnym vozidlom celého turné.
Asi najvtipnejšie na turné zareagovala firma Lidl. Tá na trh uviedla špeciálnu bundu v štýle britpop, ale vo farbách Lidl. Volá sa Lidl by Lidl, čo je odkaz na pieseň Little by Little od Oasis. Výťažok z predaja bude venovaný na charitu.
Prečo sú tak populárni práve Oasis? 90. roky sú nielen Britmi vnímané ako obdobie väčšej slobody, menšieho stresu (v porovnaní s dnešnými obavami z pandémií, ekonomickej a klimatickej krízy alebo vojen) a kolektívnej radosti z hudby či futbalu. Je to obdobie, v ktorom staršie generácie vyrastali a nostagicky na naň spomínajú. A mladšie generácie, ktoré toho za posledné roky zažili viac ako dosť, by zase chceli vyrastať v jednoduchších časoch. O nostalgii som písal aj pár rokov dozadu.
Ako bojovať proti zhoršovaniu kvality služieb?
Podľa organizácie WARC v súčasnosti čelia mnohé firmy fenoménu, ktorý sa v angličtine označuje ako "enshittification", teda postupné zhoršovanie kvality služby alebo produktu, ktoré vedie k frustrácii zákazníkov. Pre marketérov je kľúčové tento trend zvrátiť a prepojiť marketing so skutočnou zákazníckou skúsenosťou. Tu sú tri spôsoby, ako to docieliť:
Zákaznícka skúsenosť musí byť bezproblémová a konzistentná. Problémom mnohých organizácií je, že marketingové tímy, ktoré formujú kľúčové body kontaktu so zákazníkom (tzv. touchpointy) sú od seba oddelené. Príkladom je americká spoločnosť Gap, ktorá podľa slov svojho CEO Richard Dickinson túto konzistentnosť v touchpointoch stratila. Riešením bolo zlúčenie rôznych tímov naprieč značkami do jednej skupiny, ktorá má na starosti práve kontakt so zákazníkom. Ako hovorí Dickson: "Maloobchod je o detailoch" a je dôležité, aby bol príbeh značky všade jednotný, či už online alebo v kamennej predajni.
Mercado Libre, e-commerce líder z Latinskej Ameriky, zistil, že zákazníci mali najväčší problém s dôverou voči ich obchodom v období medzi objednaním a doručením tovaru. Ľudia si neboli istí, či to, čo si objednali, skutočne dorazí ku nim domov alebo či to prídem načas. Ako uvádza Sean Summers, CMO Mercado Libre: "Keď sme sledovali zákaznícku cestu, uvedomili sme si, že práve moment doručenia bol bodom s najvyšším emocionálnym zapojením zákazníka." Graf emocionálneho zapojenia jasne ukazuje, že vrchol emócií nastáva práve pri doručení
Marketéri by sa nemali sústrediť len na optimalizáciu procesov a efektivitu, ale hlavne na to, aké pocity v zákazníkovi daná skúsenosť vyvoláva. Emocionálny náboj je to, čo si ľudia zapamätajú. Potvrdzuje to Brent Mitchell, VP marketingu v Sephore, a označuje produktové testovanie produktu za kľúčovú súčasť ich hodnotovej ponuky. "Vzorky produktov sú kľúčový touchpoint," hovorí. "Vzbudzú v zákazníkoch radosť, prinášajú im osobnú skúsenosť s produktom a zbavujú ich strachu z rozhodovania. Nie je to len efektívne, ale aj zapamätateľné."
Čo nám predaje spodného prádla a rúžov hovoria o stave ekonomiky
Men’s Underwear Index (tzv. „index pánskeho spodného prádla“ ) je netradičný ekonomický ukazovateľ, ktorý sleduje predaje pánskej spodnej bielizne s cieľom odhaliť začiatky recesie alebo zotavenia ekonomiky.
Teória vychádza z toho, že spodná bielizeň je pre mužov nevyhnutnosťou a jej predaj je za normálnych okolností stabilný. Ak však príde vážna ekonomická kríza, tak nákup prádla začnú muži odkladať, aby ušetrili. Pokles predaja pánskej spodnej bielizne preto signalizuje začiatok receise.
Tento ukazovateľ spopularizoval Alan Greenspan, bývalý predseda americkej Federálneho rezervného systému, ktorý považoval stabilitu predaja pánskej bielizne za nepriamy ukazovateľ spotrebiteľskej dôvery.
Podobný neformálny ekonomický ukazovateľ je Lipstick index (tzv. „index rúžu“). Ten je založený na tvrdení, že keď nastane kríza alebo recesia, ľudia namiesto veľkých luxusných nákupov začnú kupovať malé potešenia – typicky lacnejšie luxusné produkty ako napríklad kvalitný rúž.
Tento jav popísal v roku 2001 Leonard Lauder zo spoločnosti Estée Lauder Companies. Všimol si, že v časoch poklesu spotreby rástol predaj kozmetiky, hlavne rúžov. Výnimku tvorí obdobie pandémie, keď sa nosili rúška a predaj rúžov výrazne poklesol.
Čo ešte stojí za prečítanie
Nenahradí ťa umelá inteligencia, ale človek, ktorý s ňou vie pracovať. S Kamilom Aujeským som nahral podcast o AI.
Facebook začal na učenie svojej umelej inteligencie využívať aj privátne fotky, ktoré užívatelia nahrali na Facebook.
Mladí Američania trávia menej času hraním počítačových hier. Dôvodom môže byť ekonomická nestabilita.
Streamovacie služby sú konkurečnejšie. V TOP10 najsledovanejších programov kedysi dominoval hlavne Netflix, dnes už tam má zastúpenie viac služieb.
Trendy ovplyvňujú aj dizajn obálok kníh. Jeden z najvýrazneších trendov je kombinácia starých malieb s výraznými fontami.
Alza spúšťa vlastný reklamný systém alzaAds. Funguje podobne ako napríklad na Amazone a slúži na propagáciu konkrétnych produktov,
Apple vytvoril špeciálnu prezentáciu, ktorú môžu deti využiť na to, aby im ich rodičia kúpili Macbook.
WhatsApp nebude zobrazovať reklamy v EÚ do roku 2026. Vo zvyšku sveta začne skôr.
Na záver
Chcete mať prehľad v tom, čo sa deje v AI, ale nemáte čas sledovať rôzne zdroje a vyhodnocovať kvalitu článkov? Vytvoril som stránku, ktorá to urobí za vás. Každý deň pozrie na vybrané subreddity na Reddite a na stránku Hacker News, vyberie odkazy s najlepším hodnotením od skutočných užívateľov a urobí prehľad v slovenčine. Plánujem z výstupov urobiť aj pravidelný automatizovaný newsletter, stačí sa prihlásiť s emailom.
A ešte jeden tip spojený s nostalgiou. Máte radi slovenský futbal? Nedávno vyšlo prvé číslo časopisu TANGO, ktoré si pripomína najväčší úspech slovenskej futbalovej reprezentácie do 21 rokov na Majstrovstvách Európy, ktoré sa uskutočnili pred 25 rokmi v Bratislave.
Máš rád tento newsletter? Pošli ho svojim známym alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
A teraz marš robiť!