Požiera Shopify svoj ekosystém?
Ahoj! 👋
Práve čítaš dvadsiate ôsme vydanie newslettera. Toto číslo vychádza o týždeň neskôr, ako by malo. Dôvod je jednoduchý – v čase, keď je náš susedný štát napadnutý a vtiahnutý do vojny, v ktorej Rusko zámerne zabíja civilistov, som nemal príliš chuť čítať články o tom, čo je nové v biznise a v marketingu. V rámci psychohygieny som sa ale nakoniec nejak rozhýbal.
Chcel by som tento úvod venovať ešte jednej výzve. Tento newsletter bol a vždy bude zadarmo. Ale ak by ste sa mi chceli nejak revanšovať, tak ideálne takým spôsobom, že podporíte jednu z mnohých organizácií, ktoré pomáhajú Ukrajine. Odporúčam napríklad Človek v ohrození, Mareena alebo Magna.
Prípadne si kúpte tento Puck Futin!
Alebo takúto peknú výšivku.
Je Shopify ten dobrý alebo zlý?
Shopify je jeden z najpopulárnejších ecommerce systém na svete. Používa ho viac ako milión eshopov po celom svete a trhová hodnota firmy je 80 miliárd dolárov. Je to komplexné riešenie, ktoré poskytuje všetky služby potrebné na prevádzkovanie eshopu. Ale ako píše Ryan Breslow na Twitteri, nebolo to tak vždy.
Na začiatku bola funkcionalita obmedzená, ale v Shopify sa vynašli. Vytvorili App Store a dali vývojárom možnosť pridať do neho všetky nástroje, ktoré zákazníci potrebovali. Bolo to ideálne riešenie pre všetky strany - zákazníci získali to, čo im chýbalo, vývojári týchto nástrojov na tom zarobili a Shopify získal potrebnú funkcionalitu.
Lenže táto situácia netrvala večne a Shopify začal najpopulárnejšie aplikácie kopírovať a predával ich svojim zákazníkom. Konkurenčné aplikácie, ktoré okopíroval, postupne začal vytláčať a obmedzovať ich funkcionalitu. Buď preto, aby ich užívatelia prestali používať alebo preto, aby sa vývojári sami rozhodli odísť (Mailchimp alebo Bolt Checkout)
Je takéto konanie prekvapujúce? Asi nie, s jedlom rastie chuť a Shopify chce zarábať viac. Vývojári aplikácií pre eshop sa ocitli v podobnej situácii ako vývojári aplikácií pre Apple App Store. Tiež profitujú z toho, že sú súčasťou veľkého trhoviska, ale pravidlá na ňom si diktuje jedna firma.
Ryan Breslow, ktorého firma Bolt sa zo Shopify stiahla, predovedá, že stále viac vývojárov bude s takýmto stavom nespokojné a budú sa snažiť odstrihnúť od Shopify. Buď tak, že sa začnú orientovať aj na iné systémy ako BigCommerce a Salesforce alebo tak, že ich aplikácie budú fungovať samostatne, odstrihnuté od veľkých ecommerce systémov. Celé vlákno si prečítajte tu:
Zničí Apple “performance marketing”?
Zmeny, ktoré v ochrane súkromia zaviedol Apple s aktualizáciou operačného systému iOS 14, spôsobili, že firmy stratili veľkú časť dát o tom, ako sa správajú užívatelia po kliknutí na reklamu. Prečo je to dôležité? Tieto dáta potrebuje Facebook na to, aby dokázal lepšie optimalizovať reklamy a dosahovať lepšie výsledky. Ak ich nemá, tak sa algoritmus nevie tak rýchlo učiť a reklama nemá takú výkonnosť ako mala predtým.
Malým firmám, ktoré zatiaľ neinvestovali dostatočné prostriedky do budovania značky, to veľmi uškodilo. Hlavne takým, ktoré predávaju iba v online prostredí (D2C) a takým, ktoré predávali hlavne cez Facebook Ads. Podľa výskumu Adcolony viac ako tretina z nich uvádza, že im klesla výkonnosť kampaní o 30 a viac percent.
Tieto zmeny určite nepotešili ani Facebook / Meta. Podľa odhadov minulý rok stratila firma na tržbách až 10 miliárd dolárov. Celý článok si môžete prečítať tu.
Aké trendy budú ovplyňovať cyklistiku v tomto roku?
Podľa webu NPD, ktorý sa tomuto segmentu venuje dlhodobo, to budú tieto štyri:
Zdá sa, že veľký nedostatok bicyklov je už za nami a predajcovia bicyklov budú mať dostatočné zásoby vo všetkých kategóriách. Dokonca hrozí, že veľa z nich bude mať na sklade príliš veľa bicyklov, keďže počas krízy veľa z nich objednalo viac bicyklov ako potrebovali.
Rast cien spôsobený nedostatkom bicyklov by sa mal zastaviť a ceny by sa mali v priebehu roka zoptimalizovať.
Ako minulý rok, tak aj tento rok by mali najrýchlejšie rásť elektronické bicykle. Okrem toho sa očakáva rast gravel bicyklov, ktoré sú medzi zákazníkmi vnímané ako univerzálnejšie. No a dlhodobo by mali rásť aj trenažéry.
Výrazne by mal narásť aj predaj príslušenstva ako sú helmy, zámky alebo svetlá. Súvisí to s faktom, že po pandémii bude viac ľudí opäť dochádzať do práce bicyklom.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
A akú najhlúpejšiu správu ste dostali vy na LinkedIne?
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka tomu získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť! 🇺🇦