Ahoj! 👋
Práve čítaš sedemdesiate piate vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš aj to, že YouTube videá už dávno nesledujeme len na mobile, aby sme zabili čas, ale služba je najsledovanejším televíznym kánálom v USA.
Ktoré sú tri najdôležitejšie marketingové zákony?
Mailchimp, nástroj určený na email marketingové aktivity, sa v najnovšom reporte zameral na podporu rastu malých a stredných značiek. Svoje rady v dokumente ponúkajú skúsení a uznávaní marketéri ako Les Binet, Mark Ritson alebo Peter Weinberg a Jon Lombardo.
Jedna z kapitol sa zameriava na marketingové zákony, ktoré pomenovali marketingoví výskumníci z Ehrenberg-Bass Institute, ktorý pôsobí na univerzite v austrálskom Adelaide. Tak ako to už pri zákonoch býva, tak aj tieto sú všeobecne platné v rôznych segmentoch a krajinách bez ohľadu na veľkosť firmy. Ktoré to sú?
Zákon dvojitého ohrozenia
Jeho podstata spočíva v tom, že veľké značky majú dvojitú výhodu: majú nielen viac zákazníkov, ale títo zákazníci majú tendenciu nakupovať ich produkty častejšie ako zákazníci menších značiek. To vedie k vyššej frekvencii nákupov a vyššej lojalite zákazníkov. Cieľom malej značky by malo byť primárne získavanie nových zákazníkov a zvyšovanie trhového podielu.
Zákon o duplicitnom nákupe
Zákazníci, ktorí kúpili určitú značku, bežne kupujú aj inú značky v rámci rovnakej produktovej kategórie. Tento zákon naznačuje, že spotrebitelia nie sú zvyčajne verní iba jednej značke, ale nakupujú viaceré značky podľa ich dostupnosti. Malé značky sa nemusia svojou ponukou vymedzovať voči konkurencii, naopak mali by sa snažiť, aby boli vnímané ako súčasť kategórie, ale boli v nej dostatočne rozpoznateľné.
Zákon o frekvenciách nákupov
Tento zákon naznačuje, že väčšina zákazníkov sú príležitostní zákazníci, ktorí nakupujú produkt alebo službu zriedkavo, najčastejšie jeden alebo dva krát za rok. Zatiaľ čo menšia časť zákazníkov sú zákazníci, ktorí nakupujú často. Neplatí tu teda Paretovo pravidlo, že 20 % zákazníkov robí 80 % tržieb. V realite je to tak, že polovica zákazníkov robí väčšinu tržieb. Malé značky by sa mali snažiť oslovovať čo najviac nových zákazníkov, aj takých ktorí si ich produkt kúpia iba občas.
Tieto zákony su známe desiatky rokov, ale až v posledných rokoch sa o nich hovorí aj v súvislosti s malými a strednými firmami. Celú štúdiu si môžete stiahnuť tu.
YouTube je najsledovanejší “kanál” v USA
Podľa The Economist si každý mesiac prehrá video na YouTube 2,5 miliardy ľudí. Keď služba pred 20 rokmi vznikla, videá sme sledovali primárne na počítačoch a neskôr hlavne na mobiloch. Dnes rastie počet tých, ktorí sledujú YouTube videá na svojich televízoroch. V USA sa takmer polovica prehratí urobí práve na týchto zariadeniach.
Je teda stále viac ľudí, pre ktorých je YouTube médium na tej istej úrovni ako Netflix, Disney+ alebo klasické televízie. Dokazujú to aj čísla sledovanosti. YouTube je najsledovanejšie médium, ktoré predbehlo aj vyššie spomenuté spoločnosti a tradičné televízne spoločnosti ako NBCUniversal, Fox alebo Paramount.
Darí sa aj platenej službe YouTube Premium. Tá má viac ako 100 miliónov predplatiteľov, čo je vyrázne viac ako majú služby Max, Paramount+ alebo Apple TV+.
Správy konzumujeme stále menej v tradičných médiách
Vyplýva to z výskumu, ktorý realizoval britský mediálny regulátor Ofcom. Tradičné média podľa neho postupne strácajú pozornosť. Televízne spravodajstvo v roku 2018 zasahovalo 79 % britskej populácie, dnes je to len 70 %. Ešte viac si pohoršili printové médiá. V roku 2018 zasahovali 51 % populácie, dnes je to len 34 %, dokonca iba 22%, ak berieme do úvahy len ich offline čitateľov. Naopak, výrazne si polepšili sociálne siete, ktoré narástli z 44 na 52 percent.
Asi nikoho neprekvapí, že veľké rozdiely sú medzi rôznymi vekovými kategóriami. Iba 10 % mladých ľudí vo veku 16-24 rokov číta offline médiá, ale až 41 % z nich stále sleduje spravodajstvo v televízii.
Online médiá už dokážu zasahovať aj starších ľudí. Viac ako polovica ľudí vo veku 65 až 74 rokov sleduje online spravodajstvo a 28 % z nich ho sleduje na sociálnych sieťach.
Čo ešte stojí za prečítanie
Generácia Z začína investovať oveľa skôr. Spoločnosť Revolut v prieskume zistila, že na Slovensku z generácie Z investuje až 69 percent ľudí, kým medzi ľuďmi nad 55 rokov to bolo 55 percent.
Slováci obľubujú platby mobilnými zariadeniami. Kým v roku 2019 dosahoval podiel týchto platieb úroveň 2 % zo všetkých vykonaných kartových transakcií, v prvom polroku tohto roka predstavoval daný podiel viac ako 30 %.
Temu predbehlo Ebay a stalo sa druhým najnavštevovanjším ecommerce projektom na svete. Podarilo sa im to dva roky po spustení.
Elon Musk a jeho firma Tesla zažívajú ťažké časy v Európe. Tesla stráca pozíciu jednotky na trhu elektromobilov.
Amazon nariadil svojim zamestnancom, aby znovu trávili päť dní v týždni v kanceláriách. Doba vzdialemej práce je tak zdá sa na ústupe.
Značky míňajú príliš veľa peňazí na platenú reklamu na sociálnych sieťach. Vyplýva to z ekonometrickej analýzy spoločnosti EssenceMediacom.
Na záver
Ako žiť dobrý život podľa Aristotela? Skoncentrovanú odpoveď nájdete v tomto článku. Na stránke Ralpha Ammera nájdete podobným vizuálnym štýlom spracované myšlienky aj od iných filozofov ako boli Kant, Descartes alebo Konfucius.
A na úplný záver ešte jeden tip na dlhšie čítanie. Príbeh kryptoanarchického projektu Paralelní Polis, ktorý vznikol pred desiatimi rokmi v Prahe popisuje na Facebooku jeho zakladeľ Roman Týc zo skupiny Ztohoven.
A teraz marš robiť!