Prečo kupujeme stále viac produktov z druhej ruky?
Ahoj! 👋
Práve čítaš tridsiate tretie vydanie newslettera. Dnes aj o tom, prečo stále viac nakupujeme použité produkty, ako sa zjednodušuje nákup na splátky a prečo nechceme platiť za správy.
Máš rád tento newsletter? Bol a vždy aj bude zadarmo. Ale ak by ste sa mi chceli nejak revanšovať, tak ideálne takým spôsobom, že podporíte jednu z mnohých organizácií, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi na Ukrajine. Odporúčam napríklad Človek v ohrození, Mareena alebo Magna 🇺🇦
Použité produkty sú stále populárnejšie
Pred časom som v newsletteri spomínal službu Knihovrátok, ktorú nedávno spustil Martinus. Táto služba je určená pre tých, ktorý chcú predať zbytočné knihy. Martinus ich odkúpi, ako protihodnotu vám dá poukážku na ďalšie knihy a knihy zaradí do predaja. Cenu knihy navrhuje algoritmus na základe jej trendov, predajnosti a dostupnosti. Podľa Michala Meška bolo už cez túto službu vykúpených viac ako 200 000 knižiek.
Nie je to jediný projekt, ktorý vykupuje knihy. Na našom a českom trhu pôsobí aj projekt Knihobot. Ten funguje na trochu inom princípe. Knihy od vás neodkúpi, ale funguje ako trhovisko. Vaše knihy zobrazujú na svojom webe a ak si ich niekto kúpi, tak Knihobot ich odošle a zoberie si províziu. Službe sa tiež darí, v ponuke majú viac ako 130 000 kníh a plánujú expandovať do Nemecka.
Na slovenský trh nedávno vstúpila aj služba Vinted, ktorá sa špecializuje na predaj second hand oblečenia. Pôvodne litovská služba je momentálne dostupná v dvanástich krajinách, má 45 miliónov užívateľov a trhovú hodnotu 4,5 miliardy dolárov.
Nerastie iba Vinted, ale aj jeho konkurenti. Očakáva sa, že celý segment second hand oblečenia bude výrazne rásť aj v ďalších rokoch a postupne bude získavať väčší podiel na celkových predajoch oblečenia a doplnkov.
O tom, ako stúpol záujem o jazdené vozdilá, sa ani nemusíme baviť. Prečo stále viac ľudí predáva a nakupuje použité veci? Okrem toho, že stúpa záujem o udržateľnosť ako takú, je za tým hlavne zlá ekonomická situácia, neistota ohľadom budúcnosti a nedostatok nových produktov. Predávajúci potrebujú zarobiť peniaze a kupujúci zase potrebujú ušetriť.
Zákaznící ako ďalší dôvod uvádzajú, že nákup použitých produktov je podstatne jednoduchší ako bol v minulosti, práve vďaka službám ako Vinted alebo Knihovrátok. Môžme teda očakávať, že podobných služieb bude pribúdať v rôznych segmentoch stále viac.
Prečo nechceme platiť za správy?
Na túto otázku hľadala odpovede štúdia, ktorej výsledky spísal Dávid Tvrdoň vo svojom článku. Hlavné dôvody sú:
Vysoká cena - odrádza hlavne mladých ľudí
Osobné postoje - niektorí ľudia odmietajú platiť za spravodajstvo a poďla nich by malo byť zadarmo
Príliš veľa predplatných - keďže si ľudia platia iné služby ako Netflix a Spotify, tak už nechú platiť za ďalšie
FOMO - niektorí uvádzajú, že ak by si platili iba za jedno predplatné, tak by mali strach, že zmeškajú niečo dôležité, čo uverejnil iný platený spravodajský portál. Preto si radšej nepredplácajú žiadny
Nedostatočné využitie - niektorí si jednoducho uvedomili, že predplatné ich nemotivuje k tomu, aby čítali viac.
Ako vydavateľstvá pracujú s týmito prekážkami? Snažia sa získať nových predplatiteľov aj za cenu veľkých zliav. Úvodná cena predplatného za NY Times tvorí len štvrtinu z bežnej hodnoty predplatného, Boston Globe získate dokonca s 99 % zľavou z úvodnej ceny.
Za prvý rok predplatného NY TImes zaplatíte prvý rok 20 eur a ďalší rok sa suma môže zvýšiť až na 60 eur. Cieľom je teda získať veľa predplatiteľov aj s tým rizikom, že veľa z nich si drahšie predplatné zruší. Čím viac sa vám ich podarí získať, tým viac ich môžete stratiť.
Zdá sa, že táto stratégia je úspešná a počet ich predplatiteľov v čase výrazne rastie.
Apple Pay ponúkne predaj na splátky
Nákup na splátky je v posledných rokoch opäť populárny. V Amerike je veľmi populárna služba Afterpay, ktorú globálne používa viac ako 100 000 obchodov. Túto firmu nedávno kúpila za 29 miliárd dolárov spoločnosť Square, ktorú založil CEO Twitteru Jack Dorsey. V Európe je zase populárna pôdom švédska služba Klarna, ktorá musela v dôsledku súčasnej krízy nedávno prepustiť 10% svojich zamestnancov.
Vstup Apple do tohto segmentu ich určite nepoteší. Služba bude fungovať bez akýchkoľvek poplatkov. Vyberiete si len počet splátok, s tým, že maximálne ich môže byť šesť. Splátky môžte dokonca splatiť aj predčasne. Veľkou výhodou je, že služba je súčasťou existujúceho ekosystému. Apple Pay aktívne využíva veľa zákazníkov Apple. Tí si tak na rozdiel od konkurenčných služieb nemusia nič inštalovať a nastavovať.
Apple sa už dlhšie snaží diverzifikovať svoje zdroje príjmov, tak aby nebola väčšina z nich iba z predaja hardwareu. To sa im darí aj vďaka službám ako práve Apple Pay, iCloud alebo Apple Music.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Vedeli ste, že 20 % Slovákov stále používa Pokec? Ak je tu niekto, kto túto službu používa, tak mi napíšte, že čo tam robíte.
A ešte jeden tip. Hľadáte knihu, ktorú si zoberiete na dovolenku, aby ste ju celú dooblievali na pláži? Bill Gates popri tom, ako sa snaží očipovať ľudstvo, napísal zoznam svojich knižných tipov na leto.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť!