Prečo míňame viac na zábavu, aj keď by sme mali šetriť?
Dôvodom sú ekonomická neistota a dôsledky pandémie.
Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že rekordné ceny vstupeniek na koncert Beyoncé alebo Taylor Swift majú veľa spoločného s koronakrízou a infláciou.
Prečo sme ochotní zaplatiť tak veľa za zábavu?
Podľa NY Times je dôvodom rastúcich výdavkom na zábavu ekonomická neistota, znižujúce sa rozpočty domácností a naša skúsenosť s kovidovou pandémiou. Tento jav, ktorý je v rozpore s tradičným spotrebiteľským správaním v čase inflácie, ekonómovia označujú anglickým slovom “funflation”. Toto slovo vzniklo spojením dvoch anglických slov fun (zábava) a inflation (inflácia). V minulosti mali spotrebitelia v časoch neistoty tendenciu celkovo sa uskromniť a míňať len na nevyhnutné veci, ako je výmena práčky alebo kúpa nového auta.
Situácia sa ale zmenila po pandémii. Kvôli koronavírusu sme strávili dlhé obdobie doma a ochudobnili sme sa tak o veľa udalostí a zážitkov. Zdá sa, že chceme dobehnúť to, čo sme zmeškali a zároveň máme obavy, že by sa situácia mohla zopakovať znovu. Preto za zážitky míňame oveľa viac ako v minulosti, aj keď by sme mali skôr šetriť. Ako sa to prejavuje?
Výrazne sa napríklad zvýšil záujem o koncerty najväčších hviezd. Podľa Bloomberg pomohli desiatky koncertov speváčok Taylor Swift a Beyonce pomohli zvýšiť hrubý domáci produkt v USA až o 5,4 miliardy dolárov. Ich fanúšikovia minuli na hotely, cestovanie a jedlo 1 300 až 1 500 dolárov na každých 100 dolárov vynaložených na letenky, čo je 4 až 5-násobok bežnej sadzby.
Dobrý rok mal aj filmový priemysel a to napriek štrajku hercov a scenáristov v Hollywoode. Filmy Barbie a Oppenheimer, ktoré boli uvedené do kín v rovnakom čase, celosvetovo dosiahli celosvetovo tržby v hodnote takmer 2,5 miliardy dolárov a zrodil sa tak nový kultúrny fenomén “Barbenheimer”. Netflix získal v treťom kvartáli tohto roka takmer 9 miliónov nových predplatiteľov aj napriek vyšším cenám za predplatné. Sú to ich najlepšie čísla od roku 2000, kedy začala koronakríza.
Čo nás čaká v budúcnosti? Ekonómovia varujú, že po mesiacoch zábavy môžu prísť ťažšie časy. Míňanie spotrebiteľov na takéto zážitky môže prinútiť centrálne banky, aby naďalej zvyšovali úrokové sadzby a to môže ovplyvniť naše nákupné správanie.
Efektívnosť reklám sa neznižuje ani po rokoch
Ukazujú to viaceré výskumy, ktoré spomína vo svojom komentári uznávaný profesor marketingu Mark Ritson. Tieto výskumy sa zameriavajú na dve hlavné metriky - koľkokrát musíme vidieť reklamu, aby sme ju začali vnímať pozitívne a naopak, počet opakovaní potrebných na to, aby sa pozitívny efekt zmenil na neutrálny alebo negatívny. Na čo prišli? “Opotrebovanie” reklám v podstate neexistuje.
Spoločnosť Analytic Partners v roku 2020 preskúmala viac ako 50 000 kampaní a zistila, že len 14 z nich pri výmene za inú kampaň vykazovalo opotrebenie. Ostatných 51 232 bolo stiahnutých aj napriek tomu, že v tom čase nevykazovali žiadne známky opotrebovania a mohli efektívne bežať ďalej.
V podobnom duchu sa nesú výsledky výskumu od spoločnosti System 1. Tá skúma priemerné hodnotenie tisícok rôznych reklám zákazníkmi v čase. Zistili, že priemerné hodnotenie reklám, ktoré sa vysielajú mesiac, je 2,2. Hodnotenie reklám, ktoré sa vysielajú dlhšie ako dva roky je ale tiež 2,2. Hodnotenie sa teda v čase nemení aj napriek tomu, že reklamu zákazníci vidia aj niekoľko rokov.
Prečo značky tak často menia reklamy, aj keď sa ich efektívnosť v čase neznižuje? Viac ako o zákazníkoch je to o marketéroch a ich nadriadených. Tí sú často netrpezliví a keď nie sú spokojní s okamžitými výsledkami kampane, tak ju jednoducho vymenia za inú. Problém opotrebovania reklám je teda problémom marketérov a nie trhu.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Spoločnosť Meta začala v Európskej únii ponúkať predplatné k svojim sociálnym sieťam Facebook a Instagram. Ak si zaplatíte aspoň 10 eur mesačne, tak ich môžete používať bez reklám.
Sociálna sieť X, predtým známa ako Twitter, má oficiálne hodnotu menej ako polovicu toho, čo za ňu Elon Musk zaplatil. Jej hodnota klesla zo 44 milárd na 19 miliárd dolárov.
Google údajne platí 18 miliárd dolárov ročne za to, aby bola predvoleným vyhľadávačom v zariadeniach spoločnosti Apple.
Spoločnosť Pilulka čelí miliónovému poklesu tržieb. Jej tržby medziročne poklesli o viac ako 8 miliónov EUR.
Apple spúšťa svoju službu nákupu na splátky s názvom Pay Later pre všetkých zákazníkov v USA. Používatelia môžu využiť službu Pay Later pri nákupoch od 75 do 1 000 dolárov.
V predaji sa objavila dlho očakávaná kniha od najznámejšieho slovenského marketéra Michala Pastiera. Volá sa “Žltá kniha budovania značky” a má takmer 600 strán, takže recenziu napíšem niekedy (verím, že) v skorej budúcnosti 😅
Na záver
Ste skeptickí voči tomu, ako nám umelá inteligencia pomáha v bežnom živote? Možno váš názor ovplyvní fakt, že vďaka AI už dnes máme presnejšiu predpoveď počasia. Google vyvinul nový model predpovede počasia, ktorý generuje predpoveď až na 24 hodín dopredu a už dnes je presnejší ako doteraz najpresnejšie a najpoužívanejšie “tradičné” modely predpovedí. Model si môžete vyskúšať v androidovskej aplikácii Počasie alebo keď si kontrolujete počasie vo vyhľadávači Google.
Máš rád tento newsletter? Pomôž mi získať nových odberateľov.
Substack spustil nový referral program, vďaka ktorému budem mať prehľad o tom, kto mi priniesol koľko nových odberateľov.
Ako to funguje?
Vyzdieľaj odkaz
Klikni na tlačidlo nižšie, skopíruj si svoj unikátny odkaz a pošli ho e-mailom, správou alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
Sleduj svoje skóre
Koľko ľudí sa vďaka tebe prihlásilo? To si môžeš skontrolovať na tomto odkaze.
Čo z toho budeš mať?
Pravdepodobne len dobrý pocit :). Ak bude aktivita úspešná, tak skúsim vymyslieť odmeny pre najúspešnejších zdieľačov. Ak vám niečo napadá, tak pokojne napíšte.
A teraz marš robiť!