Prečo nakupujeme v kamenných obchodoch viac, ako sa očakávalo?
Je to spôsob, ako sme sa potrebovali vyrovnať s pandémiou.
Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate štvrté newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, prečo online predajcov oblečenia čakajú ťažké časy a prečo sa postupne zhoršuje kvalita výsledkov vo vyhľadávači Google.
Väčšina oblečenia sa stále predáva hlavne v kamenných predajniach
A podľa Financial Times sa to v najbližších rokoch ani nezmení. Po skončení pandémie sa spotrebitelia vo Veľkej Británii vrátili do kamenných obchodov a online obchody to pocítili takmer okamžite negatívne na svojich tržbách. Okre toho eshopy ohrozujú aj zvyšujúce sa náklady a konkurencia ultra lacných eshopov z Číny Temu a Shein.
Akcie spoločnosti Zalando v priebehu niekoľkých rokov klesli z hodnoty vyše 100 eur v roku 2021 na súčasných necelých 20 eur. Podobný pokles zaznamenala aj spoločnosť Asos, ktorá dosiahla v roku 2023 stratu takmer 350 miliónov eur. Naopak, hodnoty akcií spoločností Marks & Spencer alebo Sports Direct sú najvyššie za posledné roky.
Zákazníci sa vrátili do obchodov vo väčšom počte ako sa očakávalo. Niektorí odborníci tento jav nazývajú “nakupovanie z pomsty”. Tento mechanizmus sa u spotrebiteľov vyvinul ako reakcia na frustráciu a psychický nepokoj spôsobený obmedzeniami slobody pohybu a nakupovania počas pandémie. Ľudia sa vrátili do obchodov hneď ako to bolo možné a začali v nich nakupovať aj to, čo nepotrebovali, aby potlačili nepríjemné situácie spojené s pandémiou.
Ďalší dôvod, ktorý pomohol kamenným prevádzkam, bol návrat do kancelárií. Spotrebitelia si potrebovali nakúpiť nové oblečenie a uprednostnili fyzickú možnosť vyskúšať si ho.
Kamenným obchodom pomohlo aj to, že sa im znížili nájmy, často naviazané tržby zo slabých pandemických rokov. Naopak, online predajcom sa náklady výrazne zvýšili. Online reklama je stále drahšia, zvýšili sa aj logistické poplatky a náklady spojené s vratkami tovarov. Možnosť bezplatne vrátiť tovar bola u online predajcov štandardom, ktorý ale nebol dlhodobo udržateľný.
No a posledný klinec “do rakvy” online predajcom zatĺkli čínske online obchody Temu a Shein, ktoré agresívne vstúpili na západné trhy. Spoločnosti dodávajú produkty spotrebiteľom priamo z čínských tovární za ceny, ktorým predajcovia nedokážu konkurovať. Toto inšpirovalo aj iných predajcov a s expanziou začal aj turecký obchod Trendyol, ktorý finančne podporuje napríklad aj čínska spoločnosť Alibaba.
To ale neznamená, že online nakupovanie nebude rásť. Odborníci očakávajú rast, ale trh sa podľa nich nevyhne konsolidácii. A tá má väčšinou podobný scenár. Viacero menších hráčov zanikne a veľké značky sa posilnia na ich úkor.
Je vyhľadávanie v Google stále horšie?
Vyplýva to z výsledkov štúdie, ktorú zverejnili výskumníci z univerzít v nemeckých mestách Lepzig a Weimar a z organizácieCenter for Scalable Data Analytics and Artificial Intelligence a o ktorej napísal technologický portál Ars Technica.
Dôvodom je spam, ktorý vytvárajú marketéri. Štúdia sa zamerala na frázy spojené s vyhľadávaním informácií o produktoch. Výskumníci počas jedného roka sledovali viac ako 7000 fráz vo vyhľadávačoch Google, Bing a DuckDuckGo a porovnávali ich kvalitu. No a práve výsledky vo vyhľadávači Google boli vyhodnotené ako najhoršie.
Ak si napríklad vyhľadáte frázu “najlepšia detská elektronická pestúnka”, tak Google vám zobrazí najviac stránok s veľmi nízkou kvalitou. Cieľom týchto stránok je, aby ste klikli na konkrétny produkt, ktorý vás presmeruje do konkrétneho eshopu a ak nakúpite, tak prevádzkovateľ tejto stránky dostane odmenu. Túto formu affiliate marketingu využívajú aj takmer všetky relevantné webové portály, ale rozdiel je v tom, že ich umiestňujú do reálnych testov produktov.
Problém je, ak sa takýto odkaz nachádza v texte, ktorý nie je objektívny, vygenerovala ho umelá inteligencia a nemá žiadnu pridanú hodnotu. Google sa s týmto problémom snaží bojovať, ale podľa výsledkov štúdie sa jeho výsledky neustále zhoršujú.
Marissa Mayer, ex-CEO spoločnosti Yahoo, je presvedčená, že výsledky vyhľadávača Google sú horšie preto, že z internetu sa vo všeobecnosti stalo horšie miesto. Zdá sa, že si na to zvykáme aj my a v posledných rokoch výrazne narástol objem vyhľadávaní fráz, ktoré obsahujúm slovo “reddit”. Užívatelia sa tak snažia vyhnúť umelým recenziám a chcú počuť názory od skutočných ľudí v moderovanej diskusii.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na YouTube sa začali objavovať podvodné reklamy, v ktorých vystupujú celebrity a ktoré vygenerovala umelá inteligencia. Videá s osobnosťami ako Taylor Swift alebo Joe Rogan stihlo vidieť 200 miliónov ľudí.
BuzzFeed sa zbavuje ďalšej divízie. Na predaj je kuchársky projekt Tasty, ktorý vytváral krátke videá na Facebooku a produkčná spoločnosť First We Feast, ktorá produkuje videá o jedle na YouTube.
Ekonomická nálada na Slovensku sa podľa Štatistického úradu zlepšuje. Nálada spotrebiteľov je najlepšia od začiatku pandémie.
Apple predal za desať dní 200 000 kusov svojho nového headsetu Vision Pro. Cena zariadenia začína na sume 3500 dolárov a Apple plánuje vyrobiť pol milióna kusov.
Videá, ktoré na YouTube nahral Mr Beast mali v roku 2023 4 miliardy prehratí. Je to o tretinu viac ako mal najsledovanejší seriál v rovnakom období na Netflixe.
Na záver
Chcete začať viac športovať? Zožeňte si zviera. Podľa dát, ktoré zverejnila športová služba Strava až 76 % oslovených používateľov služby uviedlo, že ich zvieratá motivujú k tomu, aby sa viac hýbali a aj ich to viac baví. Alebo oprášte starý obľúbený playlist. Takmer polovica opýtaných uviedlo, že počas športových aktivít počúvajú roky tú istú hudbu. Výsledky prieskumu si môžete prečítať tu.
A na úplný záver: Videli ste už reklamu, ktorú natočil herec Jeremy Allen Spring pre značku Calvin Klein? Pozrite si, ako na ňu reagujú diváci podľa analýzy spoločnosti System 1. Asi neprekvapí, že ženám sa páčila dva krát viac ako mužom. 😂
Máš rád tento newsletter? Pomôž mi získať nových odberateľov. Klikni na tlačidlo nižšie, skopíruj si svoj unikátny odkaz a pošli ho e-mailom, správou alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
A teraz marš robiť!