Ahoj! 👋
Práve čítaš päťdesiate tretie vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozviete, prečo toľko značiek zjednodušuje svoje logá a či im to viac pomáha alebo škodí.
Trendy ovplyvňujú aj logá firiem
Peugeot už nemá v logu celého leva, ale iba jeho hlavu. V logu Starbucks už nie je názov spoločnosti a zostala tam len morská panna.V posledných rokoch sa medzi značkami objavil trend, ktorý sa zameriava na odstraňovanie prvkov z vizuálnej identity a jej celkové zjednodušovanie. Jedným z prvých segmentov, ktorý na túto vlnu naskočil, boli módne značky. Ich logá sa zrazu začali výrazne zjednodušovať a podobať na seba.
Podľa marketéra a komentátora Bena Schotta sú za tým tri hlavné dôvody:
Zmenil sa spôsob, akým interagujeme so značkami. Kedysi sme ich videli hlavne v televízii a na bilbordoch, dnes je to najmä na mobiloch, ktoré majú menšie obrazovky a jednoduché logá na nich vyzerajú lepšie.
Značky, ktoré vyrástli za ostatné desaťročia, ako napríklad Google, Intel alebo Airbnb, sú stále vyspelejšie, serióznejšie a potrebujú tomu prispôsobiť aj svoju identitu. Stávajú sa z nich korporáty a potrebujú tak pôsobiť aj vizuálne.
Je to skrátka trend ako každý iný. Značky po sebe opakujú vo všetkom a redukcionistický prístup k redizajnom nie je výnimkou.
Je ale takýto trend správny a pomáha značkám, aby boli výraznejšie a zapamätateľnejšie? Na túto otázku hľadali odpoveď v spoločnosti Distinctive BAT. Pozreli sa na staré a nové logá niekoľkých značiek s cieľom zistiť, ako zmena ovplyvnila pamäť ľudí.
Na čo prišli? Zo skúmaných značiek si len tri polepšili a vďaka zmene loga si ich pamätá viac ľudí ako pred zmenou. Všetky ostatné značky si pohoršili a niektoré veľmi výrazne.
Najhoršie v tomto smere dopadli značky ako Peugeot, Intel alebo Warner Brothers, ktoré urobili najvýraznejšie zmeny.
Naopak lepšie dopadli tie značky, ktoré svoje logá zjednodušili, ale zanechali ich charakteristické prvky. Sem patrí napríklad Burger King, Post It alebo Toyota.
Čo si z toho zobrať?
Keď robíte redizajn, tak sa najskôr snažte pochopiť, čo je na vašom logu alebo značke charakteristické a to zvýraznite.
Ak chcete zmodernizovať svoju značku, nemusí to automaticky znamenať, že zmeníte len logo. Je to len jeden aspekt z toho, čo vaša značka predstavuje.
Nekopírujte len to, čo robia iné značky, pretože je to trendy. Ak chcete byť osobitou značkou, vyberte si vlastnú cestu. Inšpiráciou môže byť práve Burberry, ktoré sa po rokoch symbolicky vrátilo k logu, ktoré používali predtým.
Pozornejší z vás určite zaregistrovali, že napriek všetkému vyššie spomenutému sme logo a celú vizuálnu identitu zmenili aj u nás v Isadore. O tom, prečo sme sa tak rozhodli, napíšem niekedy v budúcnosti. V skratke môžem povedať, že dôvody boli aj iné ako len trendy a zobrazenie na mobiloch.🙂
Ako sa vyvíja nákupné správanie spotrebiteľov?
Najnovšie trendy, ktoré nás ovplyvňujú v posledných mesiacoch, spísala Elizabeth Wang z organizácie Think with Google.
Nakupovanie online stále rastie. Na rok 2023 sa predpokladá celosvetový rast maloobchodného elektronického obchodu o 10,4 %, čo predstavuje nárast o 0,7 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2022.
Aj v neistom ekonomickom prostredí sa zákazníci a zákazníčky nemusia nevyhnutne zameriavať iba na hľadanie lacných produktov. Veľká časť z nich hľadá hodnotu a kvalitu.
81 % spotrebiteľov v Poľsku tvrdí, že viac zvažujú, za čo míňajú svoje peniaze, a 71 % viac zvažuje, kde nakupujú.
Veľmi dôležitý je pre nich aj dobrý zákaznícky servis. V priemere 73 % spotrebiteľov tvrdí, že sú ochotní pokračovať v nákupoch od spoločností, ktoré zvyšujú ceny, ak sa cítia ako zákazníci ocenení.
Zákazníci sa snažia obmedzovať impulzívne nákupy a uprednostňujú nákup základných produktov. Na všetkých sledovaných trhoch 53 % spotrebiteľov tvrdí, že v súčasnosti častejšie nakupujú produkty, ktoré vydržia dlhšie na úkor cenovo dostupných výrobkov, ktoré možno bude potrebné častejšie vymieňať.
Zákazníci neustále hľadajú podniky, ktoré ponúkajú tú správnu hodnotu a nákupný zážitok. 43 % spotrebiteľov uviedlo, že radi sledujú nové značky, aj keď sa práve nechystajú nakupovať.
Nakupovanie je stále kombinácia offline a online zážitku. 59 % spotrebiteľov rado navštívi predajne, aby si pozrelo alebo “ohmatalo” výrobky, aj keď plánujú nakupovať online, čo je viac ako v minulom roku.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Spoločnosť Lululemon, ktorá predáva športové oblečenie, medziročne narástla na medzinárodných trhoch o 60 %. Celkové tržby narástli o štvrtinu.
Spoločnosť Amazon začala niektorým zákazníkom ponúkať 10 dolárov za vyzdvihnutie objednávok urobených online v kamenných predajniach namiesto toho, aby si balíky nechali poslať domov. Túto ponuku dostali predplatitelia služby Amazon Prime.
Spoločnosť Walmart oznámila, že plánuje nahradiť takmer všetky plastové poštové obaly papierovými a zmenší kartónové obaly v rámci širšej iniciatívy na znižovanie odpadu pri online objednávkach.
Podľa údajov Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) sa osobná letecká doprava na celom svete vrátila na úroveň spred pandémie. Rastie aj nervozita medzi cestujúcimi. Priemerný počet nahlásených incidentov s nedisciplinovanými cestujúcimi vlani prudko vzrástol na 1,76 na tisíc letov, pričom v roku 2021 to bolo 1,2 a v roku 2020 len 1 na tisíc letov.
Twitter stratil 66 % svojej hodnoty, odkedy ho kúpil Elon Musk. Vyplýv to z údajov spoločnosti Fidelity, ktorá zverejnila ocenenie svojho portfólia, v ktorom sa nachádza aj Muskova firma.
Na záver
Nehádatajte sa s ľudmi na internete. Možno sú to len upíri, ktorí vám chcú vysať energiu. (Z výborného seriálu What We Do in the Shadows)
A teraz marš robiť!