Rast značky najviac ovplyvňuje kategória, v ktorej sa nachádza
Najväčšou hrozbou firiem je strata zákazníkov
Ahoj! 👋
Práve čítaš osemdesiate štvrté vydanie newslettera. Dočítaš sa v ňom napríklad to, že to, či bude značka rásť, ovplyvňuje hlavne to, v akej kategórii sa nachádza. A motorom rastu je získavanie nových zákazníkov, nie ich lojalita.
Ako kategória určuje stratégiu rastu značky
Nová rozsiahla štúdia od Ehrenberg-Bass Institute analyzovala dáta z 474 spotrebných kategórií počas trinástich rokovh. Čo zistila? Kľúčom k úspešnému rastu značky je pochopenie dynamiky kategórie v ktorej sa nachádza, najmä jej veľkosti meranej penetráciou (počtom kupujúcich). Čo to konkrétne znamená pre vašu stratégiu rastu?
Ak sa vaša značka nachádza v malej kategórii alebo v kategórii s nízkou penetráciou: Vašou absolútnou prioritou by malo byť rozširovanie zákazníckej základne. V praxi to znamená sústrediť sa na maximalizáciu dosahu vašej komunikácie, uľahčenie prvého nákupu alebo vyskúšania produktu a zabezpečenie širokej distribučnej siete. V týchto kategóriách je získavanie nových zákazníkov tým hlavným motorom rastu. Štúdia ukazuje, že snaha o zvýšenie frekvencie nákupov u existujúcich zákazníkov alebo budovanie lojality tu má len obmedzené výsledky.
Ak naopak pôsobíte vo veľkej kategórii alebo v kategórii s vysokou penetráciou: Tu sa dynamika mení. Rast bude prichádzať hlavne zo zvýšenia priemernej ceny za produkt. To možno dosiahnuť napríklad prostredníctvom premiumizácie (ponukaním hodnotnejších, drahších variantov), ponukou produktov s vyššou pridanou hodnotou alebo celkovým posilnením cenovej sily vašej značky. Táto stratégia ale bude fungovať len vtedy, ak dokážete aktívne chrániť svoju existujúcu zákaznícku základňu pred jej zmenšovaním.
Práve strata zákazníkov je najväčšou hrozbou, ktorej firmy čelia. Pokles kategórie je takmer vždy spôsobený stratou kupujúcich, nie znížením frekvencie nákupov alebo hodnoty nákupu. Nie je to teda o tom, že by ľudia začali produkty používať menej často, ale o tom, že jednoducho prestanú danú kategóriu kupovať úplne.
Pri plánovaní rastu značky je nevyhnutné začať analýzou kategórie, v ktorej pôsobíte. Ako dobrá pomôcka môže slúžiť aj framework Category Growth Framework, ktorý ktorý pomáha firmám lepšie plánovať a prispôsobiť stratégie rastu podľa typu kategórie a jej penetrácie.
Celú štúdiu si môžete prečítať tu.
Mark Zuckerberg chce nahradiť prácu agentúr
Píše o tom Nilay Patel z The Verge. Zuckerberg v nedávnom rozhovore predstavil víziu, ako umelá inteligencia od Mety prevezme takmer všetky aspekty tvorby a správy reklám. Meta sa snaží dosiahnuť stav, kedy si firma otvorí stránku, vyberie si svoj cieľ (napr. získať zákazníkov), pripojí svoj bankový účet a Meta sa postará o všetko ostatné. To zahŕňa:
Tvorbu kreatívy: AI bude generovať obrázky, videá a texty pre reklamy.
Cielenie: AI bude automaticky cieliť reklamy na najvhodnejšie publikum.
Meranie a optimalizáciu: AI bude merať výkonnosť reklám a priebežne ich optimalizovať.
Nákupy: Potenciálne Meta zabezpečí aj sprostredkovanie nákupu.
Zuckerberg to nazýva “nekonečná kreatíva”.
Zuckerberg: We’re going to get to a point where you’re a business, you come to us, you tell us what your objective is, you connect to your bank account, you don’t need any creative, you don’t need any targeting demographic, you don’t need any measurement, except to be able to read the results that we spit out. I think that’s going to be huge, I think it is a redefinition of the category of advertising.
Tieto vyjadrenia prirodzene vyvolali rôzne negatívne reakcie z reklamného trhu. Agentúry majú obavy z toho, čo by sa mohlo stať, ak by Meta mala plnú kontrolu nad tvorbou aj optimalizáciou kreatívy bez dostatočného dohľadu.
Môj názor je taký, že reklamné systémy ako Meta Ads alebo Google Ads sú už teraz do veľkej miery pod kontrolou AI a to, čo prognózuje Zuckerberg sa takmer určite už čoskoro stane realitou. Firmám je jedno, či zaplatia agentúre alebo Mete, dôležité sú pre nich výsledky. Agentúry sa tejto novej situácii budú musieť prispôsobiť.
Ovplyvňujú hodnoty nákupné správanie Slovákov?
Nákupné správanie Slovákov je primárne ovplyvnené praktickými faktormi, ako sú cena a kvalita, a nie osobnými hodnotami. Prieskum agentúry NMS Slovakia ukázal, že až polovica populácie sa pri výbere tovaru rozhoduje výlučne na základe týchto kritérií. Štvrtina spotrebiteľov čiastočne prihliada na hodnotovú zhodu so značkou, stále u nich dominujú praktické aspekty. Len 6 percent populácie je ochotných uprednostniť značky zdieľajúce ich hodnoty aj za cenu vyšších výdavkov či nepohodlia. Naopak, pätina populácie preferuje značky, ktoré si zachovávajú hodnotovú neutralitu.
Čo ešte stojí za prečítanie
Duolingu nahradí spolupracovníkov na kontrakt umelou inteligenciou. Luis von Ahn, CEO spoločnosti, chce aby bolo Duolingo “AI-first”.
AI služba NotebookLM od Google, ktorá pomáha sumarizovať vaše dokumenty, už je dostupná aj v slovenčine a ďalších 50 jazykoch.
Sociálna sieť X, ktorú vlastní Elon Musk, stratila v Európe 11 miliónov užívateľov za 5 mesiacov.
V prvom štvrťroku tohto roka klesol predaj áut Tesla v EÚ medziročne o 45 %. Celkový predaj plne elektrických áut narástol o 24 %.
V Hollywoode sa naučili robiť filmy a seriály podľa videohier. Komiksová éra je na ústupe.
54 percent príspevkov na LinkedIn je napísaných umelou inteligenciou.
Streamovacie služby využíva 58 percent Slovákov a Sloveniek. Na prvých dvoch miestach sú s veľkým náskokom Netflix a domáce Voyo.
Na záver
Premýšľali ste niekedy nad tým, ako veľmi bol film natočený podľa skutočnej udalosti naozaj podľa skutočnosti? Stránka Information is Beautiful to zanalyzovala naozaj detailne. Napríklad film Selma (2014) o Martinovi Lutherovi Kingovi je na 100 percent podľa skutočných udalostí. Naopak, film Imitation Game (2014) o anglickom matematikovi Alanovi Turingovi je podľa skutočných udalostí len na 42 percent.
A ešte jeden tip: prečo vyzerajú logá AI firiem ako zadok? Dôvody popisuje tento článok. Jedna z firiem sa pravdepodobne inšpirovala spisovateľom Kurtom Vonnegutom.
Máš rád tento newsletter? Pošli ho svojim známym alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach. A skús ten príspevok napísať sám, bez AI. 😂
A teraz marš robiť!
Tak jsme mi uměním vnímání nejen AI log, děkuji. 🙈 Ale vážně, nikdy mě to nenapadlo a super článek. 😁