Trpíš marketingovou krátkozrakosťou?
Ahoj! 👋
Čítaš ôsme vydanie môjho newslettera. Do pozornosti dávam hlavne výborný článok o tom, ako v marketingu vyhodnocujeme všetko možné, ale málo sa zaujímame o to, čo skutočne chcú a potrebujú naši zákazníci.
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Každé takéto zdieľanie mi prinesie niekoľko nových odberateľov, tak sa nehanbi.
Klikol si na odkaz a ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email.
Prečo nám škodí prílišná orientácia na súčasnosť?
Tejto téme sa venuje Tom Roach vo svojom článku. Vychádza v ňom z javu, ktorý sa volá marketingová krátkozrakosť. Tento jav prvýkrát pomenoval v roku 1960 profesor Theodore Levitt z Harvard Business School. Hovorí o tom, že firmy sa príliš zameriavajú na produkt a nie na potreby zákazníkov. Najlepšie to vystihuje jeho výrok, že “people don’t want a quarter-inch drill, they want a quarter-inch hole”. Teda, že zákazníci v prvom rade potrebujú produktom vyriešiť svoj problém.
Roach hovorí o novej forme marketingovej krátkozrakosti. V nej sa zameriavame hlavne sa súčasnosť a ignorujeme minulosť a budúcnosť. Príliš sa sústredíme na to, čo sa deje teraz a chýba nám nadhľad a schopnosť pozerať sa v kľude dopredu a dozadu.
Sme obklopení dátami, tabuľkami, task managermi a zavalení každodennými malými úlohami, ale chýba nám kontakt so zákazníkmi a ich skutočnými potrebami. Pre stromy nevidíme les.
Ako sme sa sem dostali?
Chýbajú nám marketingové základy a príliš sa špecializujeme na marketingové taktiky, ktoré tvoria len časť z aktivít, ktorým sa treba venovať.
Uprednostňujeme krátkodobé aktivity často realizované metódou pokus a omyl pred dlhodobými strategickými rozhodnutiami.
Zamieňame si predaj s marketingom. Marketér vytvára podmienky, aby mohlo k predajú dôjsť, ale nie je zaň priamo zodpovedný.
Príliš sa zameriavame na komunikačné kanály, ktoré generujú krátkodobé predaje, ale neposilňujú dlhodobý rast.
Využívame na komunikáciu toľko kanálov, že ich nedokážeme zmysluplne prepojiť.
Sme závislí na krátkodobých dátach, ktoré máme k dispozícii hneď a nechceme čakať mesiace na iné dáta, ktoré popisujú dlhodobé trendy.
Myslíte si, že sa vás to netýka? Skúste si odpovedať na desať otázok, ktoré nájdete na konci článku.
Ako tvoriť lepšie video kampane?
Na túto otázku hľadali odpoveď v Google Media Labe. Vytvorili niekoľko variánt video YouTube kampaní, nasadili ich a porovnali ich výkonnosť. Na čo prišli?
To, že frekvencia zobrazení má veľký vplyv zapamätateľnosť značky, potvrdzujú dáta z televíznych kampaní a potvrdil to aj tento výskum. Ideálny počet zobrazení v prípade YouTube kampaní je 3 a viac.
Rozprávanie príbehov funguje aj na YouTube. Užívatelia lepšie reagovali na reklamné videá, ktoré na seba obsahovo nadväzovali. Takéto videá dosahovali lepšie výsledky ako samostatné videá s vyššou frekvenciou.
20-30 % z budgetu si vyhraďte na testovanie. Počas testovania zobrazujte užívateľom rôzne varianty, pýtajte sa na ich názor a podľa ich preferencií sa rozhoduje o ďalšej distribúcii videí.
Reklamy, ktoré vám Instagram neukáže
Kampaň s týmto názvom vytvorila komunikačná platforma Signal, ktorá dlhodobo kritizuje spôsob, ako Facebook a iní zbierajú a ďalej šíria dáta o správaní svojich užívateľov.
Instagramová kampaň, ktorú plánovali spustiť, by zobrazovala každému užívateľovi unikátnu reklamu s verejne dostupnými informáciami, ktoré o ňom nazbieral Facebook.
Ako to dopadlo v praxi? Podľa Signalu boli tieto reklamy zamietnuté a Facebook im zablokoval reklamný účet. Na toto obvinenie zareagoval aj Facebook s tvrdením, že reklamy zamietnuté neboli a zo strany Signalu je to len PR hra.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Nikdy sa nehádajte s idiotmi, majú v tom prax.
A teraz marš robiť!