Umelá inteligancia zmení marketingový výskum
Syntetické dáta dokážu napodobniť správanie reálnych ľudí
Ahoj! 👋
Práve čítaš osemdesiate tretie vydanie newslettera. Dočítaš sa v ňom napríklad to, že syntetické dáta v marketingových výskumoch už dnes dokážu pomerne presne napodobniť preferencie a správanie spotrebiteľov.
Vzostup syntetických dát v marketingovom prieskume
Podľa Harvard Business Review generatívna umelá inteligencia prináša zásadné zmeny do marketingového prieskumu. Okrem toho, že AI pomáha agentúram vyhodnocovať alebo prezentovať dáta, je jednou z najväčších inovácií aj možnosť nahradiť niektoré tradičné výskumné postupy pomocou syntetických dát. Ide o umelo vytvorené kvalitatívne alebo kvantitatívne dáta, ktoré vznikli vďaka AI modelom a ktoré napodobňujú preferencie a správanie reálnych ľudí bez toho, aby ste ich priamo oslovovali.
Firmy môžu tieto dáta generovať buď pomocou verejne dostupných nástrojov ako je napr. startup Evidenza, alebo trénovaním špecializovaných modelov na vlastných agregovaných dátach (z minulých prieskumov, z CRM systémov alebo z histórie objednávok). Vďaka tomu dokážete rýchlo testovať rôzne reakcie zákazníkov alebo konkurentov, overovať si hypotézy, identifikovať potenciálne problémy alebo preferované benefity produktov či služieb. To všetko sa deje výrazne rýchlejšie a lacnejšie ako pri tradičnom zbere dát. Evidenza na svojom webe uvádza, že syntetické dáta sú na 88 % podobné so skutočnými dátami a potvrdili si to v 51 validačných testoch.
Harvard Business Review v článku ďalej píše, že až 81 % opýtaných respondentov z oblasti marketingu už syntetické dáta využíva, alebo to plánuje urobiť. Napriek obrovskému potenciálu a rastúcemu dopytu existujú aj limity tejto metódy. Syntetické dáta zatiaľ nedokážu naplno zachytiť hĺbku a nepredvídateľnosť ľudského správania a iba tretina respondentov ich považuje za dostatočne kvalitné.
Tak ako vo všetkom, čo sa týka AI, je aj tu predpoklad, že kvalita syntetických dát bude v čase rýchlo rásť. Syntetické dáta sa samozrejme netýkajú len marketingového výskumu, ale budú tvoriť veľkú časť všetkých dát, ktoré vznikajú vďaka AI. Gartner predpovedá, že už v roku 2030 bude syntetické dáta tvoriť väčšinu dát použitých v AI modeloch.

Tešte sa na záplavu nových Ghibli obrázkov!
Prečo New York Times investuje toľko času a peňazí do receptov?
New York Times Cooking je služba, ktorá začala pred viac ako desaťročím ako jednoduchý online katalóg receptov. Postupne sa vyvinula do komplexnej digitálnej platformy, ktorá zahŕňa aplikáciu, web, YouTube kanál, newslettery a profily na sociálnych sieťach sociálne siete. Podľa The Bloomberg mali web a aplikácia za posledný rok 456 miliónov návštev, služba je dôležitým zdrojom nových predplatných a ohrozuje aj tradičných hráčov na tomto poli, napr. najsledovanejší televízny kanál o varení v USA Food Network.
Prečo je služba taká populárna? Kľúčom k úspechu sú krátke videá vytvorené pre sociálne siete. Pamätáte si video recepty od Tasty, ktoré zaplavili Facebook a Instagram pár rokov dozadu? Ich tvorcovia sa presunuli práve do NYT. Videá oslovujú hlavne mladšiu generáciu s kratšou pozornosťou a menšími skúsenosťami v kuchyni. Sledovanosť týchto videá napr. na YouTube v roku 2024 medziročne narástla o 72 percent a užívatelia ich pozeraním strávili viac ako 4,3 milióna hodín.
NYT Cooking tvorí dôležitú súčasť širšej digitálnej stratégie vydavateľského domu The New York Times Company. Vydavateľstvo vytvorilo predplatiteľské balíčky nielen pre spravodajstvo, ale aj pre službu NYT Games (tá obsahuje napríklad slovnú hru Wordle) a športový portál The Athletic. Predplatitelia týchto balíčkov už tvoria 48% zo všetkých 11,7 milióna predplatiteľov, ktorý mesačne vygenerujú tržby v hodnote takmer 335 miliónov dolárov.
Čo ešte stojí za prečítanie
The Verge vybral 50 najlepších vecí, ktoré kedy vyrobil Microsoft. Na prvom mieste je na tú dobu revolučný operačný systém Windows 95.
Dve tretiny Američanov tvrdia, že by nikdy nejazdili na aute značky Tesla. Hlavným dôvodom je samozrejme Elon Musk.
Ktoré sociálne siete zvažujú Slováci opustiť? Na prvých pozíciách sú siete X, Snapchat a TikTok.
Pornografia preniká do rebríčkov najpopulárnejších podcastov na Spotify. Služba takýto obsah nepovoľuje.
Apple Arcade bojuje s nízkym využívaním a nízkymi ziskami. Služba ponúka desiatky hier za jedno mesačné predplatné.
Mémy generované umelou inteligenciou sú v priemere vtipnejšie ako tie vytvorené ľuďmi. Tie najúspešnejšie sú ale stále od ľudí.
V podcaste Eshopový kráľ som sa s Michalom Kráľom rozprával o marketingu, stratégii alebo o tom, ako veľmi sa zmenil ecommerce po pandémii.
Na záver
Prekročilo už ľudstvo vrchol svojich mentálnych schopností? Podľa dát, ktoré v článku na Financial Times zverejnil John Burn-Murdoch pribúdajú dôkazy, že schopnosť ľudí sústrediť sa, logicky uvažovať a riešiť problémy v posledných rokoch rýchlo klesá. Potvrdzujú to testy u tínedžerov aj dospelých.

Tento pokles pravdepodobne súvisí s naším meniacim sa vzťahom k digitálnym informáciám. Postupne sme prešli od ich aktívneho vyhľadávania k pasívnej konzumácii nekonečných informačných prúdov na sociálnych sieťach a v AI nástrojoch. Narúša to našu schopnosť sústrediť sa a efektívne využívať naše mentálne kapacity. To sa prejavuje aj v zhoršení našej čitateľskej a matematickej gramotnosti.

Keďže čítate tento newsletter, tak patríte k tým šťastnejším, ktorý stále príjmajú informácie aktívne. Určite v tom pokračujte, máte dôkaz, že je to dobré pre váš mozog. 😀
A ešte jedna špeciálna ponuka, pre tých, čo sa dočítali až sme. S mojim kolegom Jakubom Hrušovským sme si vymysleli workshop, na ktorom sa nenaučíte vytvárať kampane, písať stratégie alebo navrhovať marketingové plány. Naučíme vás len jednu vec – ako pochopiť, v čom je váš skutočný problém.
Je to dvojdňový intenzívny workshop zameraný na scoping – teda na presné definovanie marketingového problému. V priebehu 12 hodín (dva dni po 6 hodín) vás prevedieme kompletným diagnostickým procesom a každá časť workshopu obsahuje praktické cvičenia. Ak použijete pri platbe kód MARS, tak si ho môžete kúpiť s 20 % extra zľavou. Tá sa vzťahuje aj na súčasnú early bird cenu.
A teraz marš robiť!
NYT cooking prináša akýsi pocit štruktúry. Výborne to robia. U mňa bola motivácia mať to spolu niekde a jednoducho dohľadateľné. V jednom momente ma vlastne recepty na Instagrame a Tik-Toku prevalcovali (v mojich saved postoch) a na konci dňa to bolo pre mňa aj tak nepoužiteľné.😅
Opat super. Aj moja manzelka pouziva NYT cooking haha. A tesim sa ze vidim zdroj uz z Bluesky :)