Vďaka AI oveľa menej klikáme na odkazy vo vyhľadávačoch
Miera preklikov na tradičné výsledky klesla takmer o polovicu
Ahoj! 👋
Práve čítaš osemdesiate ôsme vydanie newslettera. Dočítaš sa v ňom napríklad to, že vďaka AI súhrnom klikáme o polovicu menej na odkazy vo vyhľadávačoch a najviac z toho zatiaľ profitujú Wikipedia alebo Reddit.
Užívatelia v Google oveľa menej klikajú na odkazy, ak sa im zobrazí AI zrhnutie
Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý zrealizoval Pew Research Center. Používatelia Google sú výrazne menej náchylní klikať na odkazy vo výsledkoch vyhľadávania, ak sa v nich zobrazí zhrnutie generované umelou inteligenciou (tzv. AI Overview). Na stránkach s AI zhrnutím klesla miera preklikov na tradičné výsledky takmer o polovicu z 15 % na 8 %.
Na samotné zdroje citované v AI zhrnutí kliká ešte menej ľudí, len 1 % používateľov. Používatelia tiež častejšie ukončia vyhľadávanie po zobrazení AI zhrnutia. Urobí tak až 26 % z nich.
Komu táto novinka pomohla? Zo zavedenia AI zrhnutí zatiaľ podľa dát profitujú veľké informačné weby ako Wikipedia alebo Reddit a prekvapujúco aj oficiálne stránky úradov. AI zobrazenia sa už zobrazujú v pätine všetkých vyhľadávaní a častejšie sa zobrazujú na vyhľadávacie dotazy, ktoré majú viac slov.
Vyzerá to tak, že zmeny najviac poškodili niektoré spravodajské portály, ktoré sa spoliehali na neplatenú návštevnosť z vyhľadávačov. Podľa The Guardian takéto weby stratili až 80 % svojej organickej návštevnosti.
No a víťazom je neprekvapujúco vyhľadávač Google. Tržby jej materskej spoločnosti Alphabet sa v druhom kvartáli tohto roka medziročne zvýšili o 12 %. AI zhrnutia dokonca neuškodili ani reklame vo vyhľadávaní, aj tu tržby medziročne narástli o rovnaké percento.
Sydney Sweeney má skvelé džínsy a American Eagle zase výraznú kampaň
Módna značka American Eagle spustila v júli kampaň so sloganom „Sydney Sweeney has great jeans“. Slovná hračka na „jeans/genes“ okamžite spustila vlnu kritiky. Niektorí ju označili za sexistickú či dokonca za rasistickú s odkazom na nacistickú eugeniku.
Emócie už opadli a tak spoločnosť Kantar vo svojom prieskume zisťovala, ako kampaň zasiahla amerických respondentov. Napriek kontroverzným reakciám čísla hovoria jasne. Väčšina mužov (62 %) a polovica žien (50 %) uviedla, že po vzhliadnutí tejto kampane by v budúcnosti pravdepodobne pravdepodobne zvážili nákup v American Eagle, aj keď predtým túto značku nenosili. Len 15 % mužov a 25 % žien uviedlo, že ich kampaň odradila a značku by nezvažovali.
Kampaň zaujala pozornosť investorov a hodnota akcií spoločnosti narástla, ale ich cena nedosahuje ani najlepšie hodnoty zo začiatku tohto roka. Návštevnosť predajní medzi 27. júlom a 2. augustom klesla medzirončne o 3,9 % a ďalší týždeň (3.–9. august) dokonca až o 8,9 %. Webová návštevnosť oficiálnej stránky stúpla o 60 %, no podľa The Drum tržby výrazne nenarástli.
Prejaví sa to pozitívne na zvýšených predajoch v budúcnosti? Je to možné, efekty televíznej reklamy trvajú 10 a viac týždňov a to, že si zákazníci nekúpili rifle hneď, neznamená, že si ich nekúpia pri najbližšej vhodnej príležitosti.
Zároveň majú v American Eagle aj dobrý benchmark na porovnanie. Ich predchádzajúca reklamná kampaň s americkou tenistkou Coco Gauff viedla k výraznému nárastu tržieb. Spoločnosť vďaka kampani dosiahla rekordný obrat vo výške 1,3 miliardy dolárov a zlepšila vnímanie svojej značky u generácií Z a mileniálov.
Zákazníci sa rozhodujú skôr, než si to uvedomia.
Na nedávnom festivale reklamy Cannes Lions bol predstavený komplexný výskum, ktorý zrealizovali Oxford University Saïd Business School a WPP Media. Zaoberal sa analýzou spotrebiteľských nákupných ciest a výskumníci na ňom pracovali desať rokov. Načo prišli? Až 84 % nákupných rozhodnutí sa udeje ešte skôr, ako si spotrebiteľ vedome začne porovnávať značky. Inak povedané – ľudia si väčšinou kupujú to, čo si už dávno podvedome vybrali ešte pred tým, ako začali nakupovať.

Čo to znamená pre marketing? Je to jasný signál, že by sme sa mali oveľa viac sústrediť na budovanie dlhodobého a udržateľného povedomia o značky. Veľa značiek sa zameriava na konverziu v strednej a dolnej časti nákupného lievika, kde sa odohráva len posledných 16 % rozhodnutí. Podľa výskumu táto fáza takmer vôbec neovplyvňuje konečný výber zákazníka. Orientácia na týchto 16 percent rozhodnutí je len udržiavacia stratégia, ktorá nevedie k rastu ani k získaniu podielu na trhu, najmä ak vaša konkurencia systematicky buduje svoju značku.
Výskum tiež ukazuje, že zákazníkov nestačí len zasiahnuť reklamou na ľubovoľnom mieste. Vždy musíte rozumieť špecifikám danej kategórie a cieľovej skupiny. Podľa autorov výskumu práve uniformita marketingových plánov a nerešpektovanie rozdielov medzi kategóriami, spotrebiteľmi či spôsobmi nákupu spôsobila, že účinnosť reklamy klesla za posledných desať rokov o polovicu.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Väčšiu investíciu ešte v tomto roku neplánuje 56 % Slovákov. Vlani to bolo v rovnakom období 40 %
S nástupom AI generovaného obsahu sa musí vysporiadať aj Wikipedia. Editorom, ktorí sa starajú o kvalitu obsahu, kvôli tomu pribudlo veľa práce navyše.
Facebook je najhoršou sieťou pre online obťažovanie. Ukázal to prieskum medzi aktivistami na sociálnych sieťach.
Meta v Európskej únii zakáže politickú reklamu. Zákaz reklamy bude platiť už od 10. Októbra tohto roka.
Spoločnosť Meta v druhom štvrťroku zvýšila svoj čistý zisk o 36 % na 18,34 miliardy dolárov.
Aj ChatGPT mení spôsob, ako vyhľadávame informácie. 77 % Američanov ho používa ako vyhľadávač a pre štvrtinu je to prvé miesto, kam idú vyhľadávať.
Na záver
Ako sa zmenila cestná cyklistika za posledných 20 rokov a prečo momentálne najlepší jazdec Tadej Pogačar podáva lepšie výkony ako Lance Armstrong s dopingom? Odpoveď nájdeme v tomto článku. Môže za to vedecký pokrok. Úspech cyklistov už nestojí na EPO (zakázanom krvnom dopingu, ktorý zvyšuje prenos kyslíka), ale na vede. Namiesto skratiek dnes rozhodujú detaily – presne vypočítaná výživa počas etáp, „marginálne zisky“ v tréningu a technike, aj digitálne aplikácie, ktoré sledujú každú kalóriu. Aj keď podozrenia nikdy nezmiznú, dnešná cyklistika je čistejšia než kedykoľvek predtým.
Máš rád tento newsletter? Pošli ho svojim známym alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
A teraz marš robiť!