Vitajte v novej realite. Je rovnaká ako tá stará.
Ahoj! 👋
Práve čítaš tridsiate vydanie newslettera. Dnes to bude aj o tom, že po pandémii sme sa ocitli v realite, ktorá nie je až tak odlišná od minulosti A ako aj kvôli tomu nachádzame útechu v nostalgii.
Páči sa ti tento newsletter? Bol a vždy aj bude zadarmo. Ale ak by ste sa mi chceli nejak revanšovať, tak ideálne takým spôsobom, že podporíte jednu z mnohých organizácií, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi na Ukrajine. Odporúčam napríklad Človek v ohrození, Mareena alebo Magna 🇺🇦
Prečo preceňujeme zmeny, ktoré sa dejú teraz?
Na túto otázku hľadá odpoveď vo svojom komentári Mark Ritson. Kritizuje v ňom marketérov, ktorý počas pandémie predpovedali, že pandémia zásadným spôsobom zmení naše nákupné správanie.
Podľa Ritsona sme posadnutí krátkodobými zmenami a pripisujeme im väčšiu dôležitosť ako v skutočnosti majú. Neznamená to, že by sa naše správanie v čase nemenilo, len sa to deje oveľa pomalšie ako si myslíme.
V článku cituje aj Billa Gatesa:
"Vždy preceňujeme zmeny, ktoré nastanú v nasledujúcich dvoch rokoch," napísal Gates v roku 1996, "a podceňujeme zmeny, ktoré nastanú v nasledujúcich desiatich."
Je pravda, že veľa segmentov touto krízou utrpelo. Ako príklad uvádza napríklad klesajúci záujem o mužské obleky alebo klesajúcu návštevnosť kín.
Naopak, počas pandémie nadpriemerne rástli akcie firmy Zoom a podiel ecommerce predajov na celkových predajoch.
Ale tento stav nebol trvalý a postupne sa skorigoval, čo Ritson demonštruje “nudnou hnedou líniou kontinuity”. Tá nám ukazuje, že sa netreba pozerať len na krátkodobé výkyvy, ale na dlhodobé trendy.
Celý komentár si môžete prečítať tu.
Nostalgia na vrchole
O tom, ako nostalgia počas pandémie stala dominantnou estetikou, píše Megan Cullen z agentúry BBH Labs. Ak sa podľa nej pozrieme na trendy, ktoré v posledných rokoch definovali štýl hlavne mladých ľudí, tak len ťažko nájdete niečo, čo by bolo skutočne nové.
Nie je to nič nové, nostalgiu používame ako psychologickú barličku v ťažkých časoch bežne. Vďaka nostalgii nachádzme útechu v minulosti a môže slúžiť ako druh obrany proti negatívnym pocitom.
Čo sa zmenilo? Ak kedysi trvalo aj 20 rokov, kým sa nejaký fenomén nostalgicky vrátil, tak dnes je táto doba podstatne kratšia. Dospelo to až do takého extrému, že je pomerne veľká skupina ľudí, ktorý sú nostalgicky spominajú na začiatok pandémie a prvé lockdowny.
Prečo? Podľa autorky sme boli na začiatku pandémie optimistickejší ako teraz. Naivne sme si mysleli, že sa do niekoľkých týždňov vrátime do práce alebo školy. Ale čím viac sme vírus spoznávali, tým menej sme mali pocit, že sme schopní ho predvídať.
Nejde iba o pandémiu. Generácia Z je prvou generáciou, ktorá vyrastá s pocitom, že svet bude v budúcnosti horší ako je teraz. Takmer polovica z nich si myslí, že životné prostredie je nenávratne poškodené, že politická a klimatická situácia sa bude len zhoršovať a kvôli vojne nás čaká navrát do čias tridsiatych a štyridsiatych rokov minulého storočia.
Okolo seba vidia mužov v strednom veku, ktorí majú priliš veľa peňazí a na krízu pozerajú ako na príležitosť naplniť si svoje ambície. Či už to je Mark Zuckerberg, ktorý buduje virtuálny meta svet alebo Jeff Bezos alebo Elon Musk, ktorí by chceli byť vesmírni kolonizátori. Podľa prieskumov si 39 % Američanov mladších ako 30 rokov myslí, že miliardári viac škodia ako pomáhajú.
V takejto situácii si musia ľudia vybrať, či sa pustia do vyčerpávajúceho prehratého boja s pandémiou, klimatickými zmenami a sociálnou a politickou nerovnosťou. Alebo či sa zavrú doma a pustia si znovu The Office. Veľká časť si vyberie to druhé.
Ecommerce klesá aj v našom regióne
Vyplýva to z dát, ktoré zverejnila Heureka Group, ktorá pôsobí v deviatich krajinách strednej a východnej Európy.
Oproti minuloročným hodnotám poklesli tržby v prvom kvartáli o 25%. Pokles bol očakávaný, keďže minuloročný kvartál bol výnimočný a medziročne bol vyšší o 80%. Za tento pokles je návrať zákazníkov do kamenných obchodov, rastúca inflácia a vojna na Ukrajine.
Aj napriek tomu sú tržby vyššie ako boli pred padnémiou, takže Ritsonova nudná línia kontinuity sa prejavuje aj tu.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Oceňujem ako Ryanair trolluje svojich zákazníkov na Twitteri. Aj tu alebo tu.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
Chodí ti newsletter do spamu alebo tam máš toľko bordelu, že ho prehliadneš? Stiahni si bezplatnú Substack aplikáciu.
A teraz marš robiť!