Marš!

Marš!

Share this post

Marš!
Marš!
Ako prežiť prichádzajúcu krízu?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Ako prežiť prichádzajúcu krízu?

Tridsiate štvrté vydanie newslettera

Marek Šulik's avatar
Marek Šulik
Jun 30, 2022
5

Share this post

Marš!
Marš!
Ako prežiť prichádzajúcu krízu?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Ahoj! 👋

Práve čítaš tridsiate štvrté vydanie newslettera. Dnes si prečítate deväť tipov na prekonanie ekonomickej krízy od Marka Ritsona, ktorý sa druhý krát po sebe stal komentátorom roka podľa organizácie PPA.

Máš rád tento newsletter? Bol a vždy aj bude zadarmo. Ale ak by ste sa mi chceli nejak revanšovať, tak ideálne takým spôsobom, že podporíte jednu z mnohých organizácií, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi na Ukrajine. Odporúčam napríklad Človek v ohrození, Mareena alebo Magna 🇺🇦


9 tipov, ktoré vám pomôžu prežiť prichádzajúcu recesiu

Spísal ich vo svojom komentári Mark Ritson. Recesia je podľa neho zvláštna vec. Žiadny ekonóm nedokáže presne predpovedať, kedy príde, aká bude veľká a ako dlho bude trvať. Ale keď sa začne, tak sa vývija predvídateľným spôsobom.  Na čo by sa podľa neho mali firmy zameriavať, aby ju prežili?

  1. Snažte sa zachovať alebo výrazne neobmedziť výdavky na reklamu. História ukazuje, že firmy, ktoré to urobili, vyšli z krízy silnejsie ako tie, ktoré výdavky škrtli.

  2. Budujte značku aj počas krízy a snažte sa, aby vás bolo počuť viac ako by prislúchalo vášmu trhovému podielu. Vaša konkurencia možno nebude taká odvážna a môžte na tom získať.

  3. Ak máte tovar, ktorý sa kvôli recesii predáva horšie, tak obmedzte kampane zamerané na okamžitý predaj. Ak nie je dostatočný dopyt po produktoch, tak ani tieto kampane nebudú mať dostatočný výkon.

  4. Snažte sa znížiť prevádzkové náklady tam, kde to má zmysel a agresívnejšie investujte do tých aktivít, ktoré vám môžu priniesť rast po skončení krízy.

  5. Skúste sa zamerať na nové cieľové skupiny, ktoré by predtým váš produkt nezaujímal, ale recesia zmenila ich potreby. Ritson ako príklad uvádza výrobcov prosecca. Tí sa zamerali na zákazníkov, ktorí si bežne kupovali šampanské, ale v kríze si ho nemohli dovoliť.

  6. Reagujte na potreby vašich zákazníkov, ktorí v kríze nechcú riskovať a chcú šetriť. Ako príklad uvádza túto reklamu s Ryanom Reynoldsom a jeho firmou Mint, ktorá v reakcii na súčasnú situáciu trvalo znížila svoje ceny.

  7. Dávajte si pozor na cenotvorbu. Dočasným znížením cien si zvýšite predaje, aj keď s nižšou maržou. Výskumy ale ukazujú, že ak neskôr zvýšite ceny späť na úroveň pred akciou, tak stratíte veľa zákazníkov. Buď znížte ceny trvalo ako Mint Ryana Reynoldsa alebo si udržte zisky dočasným a dobre odkomunikovaným zvýšením cien.

  8. Udržateľný rast má v kríze prednosť pred brand purpose a zlepšovaním celého sveta. Ak firma rastie, tak dokáže inovovať produkty, zvyšovať zamestnanosť a vďaka nej rastú aj jej partneri a predajcovia.

  9. Buďte opatrní, poučte sa z histórie a vyhýbajte sa veľkým zlyhaniam. Kríza neodpúšťa chyby a to, čo by vás v dobrých časoch trochu zabolelo, vás v zlých časoch môže dostať na kolená.

Celý komentár si môžete prečítať tu.


Ako sa zmenilo nákupné správanie zákazníkov v USA?

Na túto otázku nám dáva odpovede najnovší prieskum od McKinsey, ktorý zachytáva aj rastúcu infláciu. Podľa ich dát nadpriemerne rástli kategórie ako obchody so zľavneným tovarom, športové potreby, zvieracie potreby alebo kozmetika. Na opačnom konci rebrička sú reštaurácie, cestovanie alebo zábava mimo domova.

Screenshot 2022-06-28 at 15.23.56.png

Pomerne výrazne narástol počet spotrebiteľov, ktorý skúšajú ine značky alebo nakupujú v iných obchodoch alebo eshopoch. Dôvodom sú práve rastúce ceny a snaha ušetriť.

Screenshot 2022-06-28 at 15.29.27.png

Tri štvrtiny spotrebiteľov nakupujú v kamennných obchodoch a aj na internete. Len 20% z nich nakupuje iba offline a 5% iba online.

Screenshot 2022-06-28 at 15.31.45.png

Kompletné výsledky prieskumu nájdete tu.


Problematický nákup na splátky

V minulom čísle som spominal nárast popularity nákupu na splátky v online prostredí (buy now pay later). Portál The Verge upozorňuje vo svojom článku aj na riziká tohto spôsobu nákupu. Populárny je hlavne medzi spotrebiteľmi z Generácie Z, ktorí sa narodili medzi rokmi 1997 a 2012. Tvoria až 73% zo všetkých zákazníkov, ktorí nakupujú týmto spôsobom.

ratio3x2_1200.jpg

Prieskum ukázal,  že 43% z nich meškalo s aspoň jednou splátkou a až 30% z nich má vo všeobecnosti problémy so splatnosťou splátok. Často si musia vyberať medzi tým, či zaplatia za nájom alebo splátku za nový produkt. Nákup na splátky motivuje zákazníkov k tomu, aby míňali viac. Priemerná hodnota objednávky takýchto zákazníkov je vyššia ako priemer a veľká väčšina nákupov sú za oblečenie.

Problémy má aj spoločnosť Klarna, jeden z najväčších hráčov v tomto segmente. Hodnota firmy klesla za veľmi krátke obdobie zo 46 miliárd dolárov na 10 miliárd. Dôvod? Firma je dlhodobo v strate.


Koľko online reklamy je falošnej?

Podľa Association of National Advertisers (ANA), ktorá sa tejto problematike venuje, zaplatili zadávatelia reklamy v minulom roku za podvodné reklamy až 120 miliárd dolárov.

Čo si máme predstaviť pod takouto reklamou? Väčšinou sú za tieto podvody zodpovedné roboty, ktoré inštalujú aplikácie, klikajú na reklamu alebo si pripisujú zásluhy za inštaláciu aplikácie s cieľom získať odmenu. Objem takýchto podvodných reklám v posledných rokoch výrazne stúpa.

Screenshot 2022-06-28 at 16.19.38.png

Za tento nárast môže vývoj v oblasti botov, ktorí dokážu presnejšie napodobňovať správanie ľudí a za ich vývojom sú organizované skupiny.

Screenshot 2022-06-28 at 16.21.02.png

Viac informácií nájdete v newsletteri Boba Hoffmana.


Čo ešte stojí za prečítanie?

  • Trendu athleisure (“slušné športové oblečenie”) sa stále darí a firma Lululemon dosiahla za prvý kvartál tržby v hodnote 1,6 miliardy dolárov.

  • Wikipedia začala poskytovať prístup k dátam pre firmy a medzi jej prvých zákazníkov patrí Google, ktoré tieto dáta zobrazuje vo svojom vyhľadávači.

  • Malé self promo: Marketingové štúdiu Birne, ktorého som spolumajiteľ, si hľadá nových klientov.


Na záver

Koľkokrát ste si už povedali, že s easyJet9 alebo Ryanair už v živote nepoletíte?

newyorkercartoons
A post shared by The New Yorker Cartoons (@newyorkercartoons)

Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.

Share

Ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email a každé 2 týždne ti príde newsletter do schránky.

A teraz marš robiť!

5

Share this post

Marš!
Marš!
Ako prežiť prichádzajúcu krízu?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Discussion about this post

User's avatar
Prečo je reťazec Aldi taký úspešný? Pretože zákazníci vedia, že je najlacnejší
A vedia, že tam kvôli tomu chodia aj ostatní
Jan 31 • 
Marek Šulik
8

Share this post

Marš!
Marš!
Prečo je reťazec Aldi taký úspešný? Pretože zákazníci vedia, že je najlacnejší
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
1
Čo nás čaká v roku 2025?
Prečítajte si najzaujímavejšie predpovede na tento rok
Jan 9 • 
Marek Šulik
7

Share this post

Marš!
Marš!
Čo nás čaká v roku 2025?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
To najlepšie, čo som čítal v roku 2024
Najzaujímavejšie zdroje informácií, o ktorých som písal za posledný rok
Dec 11, 2024 • 
Marek Šulik
10

Share this post

Marš!
Marš!
To najlepšie, čo som čítal v roku 2024
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
4

Ready for more?

© 2025 Marek Šulik
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Create your profile

User's avatar

Only paid subscribers can comment on this post

Already a paid subscriber? Sign in

Check your email

For your security, we need to re-authenticate you.

Click the link we sent to , or click here to sign in.