Ako sa z Crocsov stal nečakaný trend?
Ahoj! 👋
Práve čítaš tridsiate šieste vydanie newslettera. Nikdy by som nemyslel, že raz budem pochvalne písať o Crocsoch. A predsa sa to stalo v tomto vydaní.
Crocs – buď ich miluješ alebo nenávidíš
Nie je to tak dávno, keď bolo nosenie Crocsov považované za módny zločin. Potom prišla pandémia a dnes je všetko inak. Predaje tejto špefickej a unikátnej obuvy počas korony narástli medziročne o desiatky percent.
Podľa Washington Post sú za tým dva hlavné dôvody. Jednak ľudia zostali zavretí doma a až tak imnezáležalo na tom, čo nosia a vedenie spoločnosti na to dokázalo rýchlo zareagovať a prispôsobilo sa novej situácii. Firma okresala svoju produktovú ponuku a zamerala sa na podporu svojho najpredávanejšieho modelu, ktorý pozná celý svet a ktorý tvorí 3/4 z celkových predajov.
Crocs tiež začal vo veľkom spolupracovať s rôznymi celebritami, dizajnérmi a značkami. Špeciálnu edíciu Crocsov tak má Justin Beaber, Balenciaga. Pixar s ich filmom Cars, Post Malone, KFC, skupina Kiss a nosili ich aj jazdci cyklistického tému EF-Nippo na tohtoročnej Tour de France.
Spolupráca s influencermi nie je ničím špeciálnym, ale pre Crocs funguje výnimočne dobre. Hlavne kvôli tomu, že znalosť značky je veľmi vysoká. Firma robí aj iné aktivity na zviditeľnenie. Keď boli v dôsledku pandémie nútení zatvoriť všetky svoje predajne, upútali pozornosť tým, že rozdali viac ako 910 000 párov topánok Crocs zdravotníckym pracovníkom v prvej línii.
Za úspechom je aj zmena spôsobu, akým zákazníci kupujú a nosia obuv. Internetový predaj prudko vzrástol a z Crocsov sa stal prostriedok pomocou ktorého sa zákazníci chcú prejaviť a odlíšiť na verejnosti. Predaj plastových príveskov Jibbit v tvare písmen alebo postavičiek, ktorými si môžete ozdobiť svoje Crocsy, sa medziročne zdvojnásobil.
Firme sa darí dokonca aj v tomto roku, kedy celú ekonomiku zasiahla recesia a rast ecommerce sa výrazne spomalil. Ich tržby v druhom kvartáli tohto roka boli medziročne vyššie o viac ako 50 %.
Podľa analytikov pandémia spôsobila, že sme začali preferovať viac pohodlie pred štýlom a začali sme byť viac nostalgickí. Netýka sa to len Crocsov, ale aj “mom jeans”, batykovaných tričiek alebo sandálov Teva. O tom, ako sa z nostalgie stala dominantná estetika pandémie, som písal v tomto vydaní newsletteru.
Z online trhovísk sa stávajú predajcovia reklamy
Vedeli ste, že Amazon je tretím najväčším predajcom reklamy v USA hneď po Google a po Facebooku? Na Amazone sa dá kúpiť všetko a firma zarába na tom, že si ako predajca môžte zaplatiť, aby sa vaše produkty zobrazovali na lepších pozíciách. Teda podobný biznis model, aký má aj Google s reklamami vo vyhľadávaní. Tržby z týchto aktivít dosiahli v minulom roku hodnotu 31 miliárd dolárov a očakáva sa, že tohtoročné tržby presiahnu 40 miliárd dolárov.
Rýchlo rastie aj konkurent Walmart. Ich tržby z reklamy dosiahli minulý rok “iba” 2,1 miliardy dolárov. Na porovnanie, Pinterest na reklamách zarobil 2,6 miliardy dolárov a Snap 4,1 miliardy dolárov. Pre tieto firmy je to jediný príjem, pre Walmart je to malá časť celkových tržieb, ktorá veľmi rýchlo rastie.
Ostatní konkurenti to samozrejme vidia tiež a 9 z 10 najväčších retailerov v USA (vrátane spoločností Target alebo Home Depot) v súčasnosti prevádzkuje vlastné "mediálne siete". Toto všetko sa deje v čase recesie, ktorá spôsobila, že Meta zaznamenala 36% pokles zisku oproti minulému roku, čo odôvodnila problémami na reklamnom trhu.
Aby toho nebolo málo, tak na reklamnom trhu sa výraznejšie plánuje presadiť aj Apple. Vo svojom App Store bude poskytovať developerom viac reklamných slotov ako doteraz.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Spotrebitelia nad 55 rokov majú 70 % disponibilného príjmu v USA, ale len 5 % výdavkov na reklamu je zameraných na túto vekovú skupinu. Koľko percent z reklamných rozpočtov im venujete vy? Zahlasujte v ankete na záver.
A ešte jeden dokumentány tip na úplný záver. Na Disney+ si určite pozrite dokument The Beatles: Get Back od Petera Jacksona (áno, ten čo režíroval Pána Prsteňov). Je to unikátny pohľad do zákulisia najúspešnejšej kapely v histórii, ktorá nahráva album a pripravuje sa na svoj posledný koncert (ten na streche).
Máš rád tento newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť! Alebo dovolenkovať 🤷♂️