Ako fast fashion preťažuje leteckú dopravu?
Temu a Shein každý deň pošlú z Číny tisíce ton svojich produktov.
Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate piate vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, ako fast fashion predajcovia preťažujú leteckú nákladnú dopravu alebo prečo musí reklamná agentúra Publicis zaplatiť stovky miliónov dolárov za kampaň, ktorú vytvorila.
Fast fashion komplikuje leteckú nákladnú dopravu
Vzostup e-shopov s rýchlou módou, ako sú Shein a Temu, ovplyvňuje podľa Reuters aj leteckú nákladnú dopravu. Títo fast fashion predajcovia, ktorí sú stále populárnejší v severnej Amerike a v Európe, posielaju väčšinu svojich zásielok individuálne každému zákazníkovi priamo z Číny pomocou leteckej dopravy. Odhaduje sa, že Temu a Shein pošlú len do Ameriky denne 600 000 takýchto zásielok, čo spôsobuje preťaženie v čínskych dopravných uzloch v mestách ako Guangzhou alebo Hong Kong.
Podľa údajov spoločnosti Cargo Facts Consulting spoločnosť Temu denne prepraví približne 4 000 ton, spoločnosť Shein 5 000 ton, Alibaba.com 1 000 ton a TikTok 800 ton tovaru. To zodpovedá približne 108 nákladným lietadlám Boeing 777 denne, uviedla poradenská spoločnosť. Na porovnanie, spoločnosť Apple denne prepraví iba 1000 ton tovaru denne.
Fast fashion predajcovia tvoria podľa mediálnej spoločnosti Baixiao.com polovicu všetkých zásielok v rámci cezhraničného elektronického obchodu v Číne a ich tovar zaberá približne tretinu celosvetových nákladných lietadiel na dlhé vzdialenosti. Temu a Shein chcú rásť aj naďalej a preto plánujú vybudovať sklady v Európe a Severnej Amerike, aby mohlo posielať tovar k zákazníkom ešte rýchlejšie.
Reklamná agentúra Publicis musí zaplatiť stovky miliónov dolárov za kampaň
Francúzska reklamná skupina Publicis musí podľa Financial Times zaplatiť 350 miliónov dolárov Spojeným štátom americkým za svoju úlohu v opioidovej kríze, ktorá za posledné dve desaťročia zabila státisíce ľudí. Publicis je jednou z najväčších reklamných skupín na svete podľa tržieb a jej trhová hodnota je takmer 24 miliárd eur.
Publicis Health, divízia agentúry Publicis, spolupracovala s výrobcom opiátov Purdue Pharma v rokoch 2010 až 2019. Agentúra pre farmaceutickú firmu vytvárala reklamné kampane na propagáciu opiátov, vrátane liekov OxyContin, Butrans a Hysingla. V týchto kampaniach agentúra propagovala tieto lieky ako bezpečné a pomáhala presviedčať lekárov, aby opioidy nadmerne predpisovali svojim pacientom na liečbu bolestí.
Negatívne účinky liekov vtedy neboli verejne známe a až neskôr sa ukázalo, že opioidy sú vysoko návykové a podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb v rokoch 1999 až 2021 zabili viac ako 645 000 ľudí.
Je to prvýkrát v histórii, kedy sa reklamná agentúra dohodla s americkou prokuratúrou na vyrovnaní obvinení za tak veľkú sumu. Terčom žalôb a trestných konaní je samozrejme aj výrobca týchto liekov, spolčnosť Purdue Pharma.
Google výsledkom dominuje niekoľko vydavateľov
V minulom vydaní som psal o tom, že vyhľadávanie cez Google je stále horšie. S podobnými zisteniami prichádza aj portál HouseFresh, ktorý sa špecializuje na recenzie produktov. Podľa ich zistení sa na prvých pozíciách najčastejšie zobrazujú stránky, ktoré vlastní niektorý zo šestnástich najväčších vydavateľských domov.
Umiestňovať sa na vysokých pozíciách sa im darí vďaka tomu, že tieto stránky publikujú zoznamy najlepších produktov v rôznych kategóriách. O najlepších osviežovačoch vzduchu si tak môžete prečítať na stránkach kultúrneho magazínu Rolling Stone, v biznisovom magazíne Forbes, ale aj vo vedeckom magazíne Popular Science. Vydavatelia profitujú z toho, že stránky ako rollingstone.com alebo forbes.com existujú desiatky rokov a z pohľadu vyhľadávača sú to silné a autoritatívne domény. To znamená, že sa tieto portály zobrazujú na vysokých pozíciách nie len na to, čomu sa venujú primárne, ale aj na rôzne off topic témy. A zarábajú nielen na reklame, ktorá sa zobrazuje v článkoch, ale aj vďaka affiliate odmenám za každý predaný produkt.
Tento stav do veľkej miery znevýhodňuje menšie stránky, ktoré tvoria možno kvalitnejši obsah, ale nedokážu konkurovať najznámejším a najnavštevovanejším webovým portálom. Namiesto toho, aby ste si prečítali skutočnú rezenciu, tak oveľa častejšie narazíte na nekvalitný a zrecyklovaný obsah.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Reddit vstupuje na burzu a vyzýva najaktívnejších používateľov, aby si kúpili akcie v rámci nadchádzajúceho IPO.
Ktoré európske mestá majú najdrahší nájom v prepočte na príjmy? Nájdeme medzi nimi Budapešť, Prahu, Lisabon, Londýn, ale aj Bratislavu.
Spoločnosť Apple dostala od Európskej komisie pokutu 500 miliónov eur za to, že vo svojich operačných systémoch užívateľom ponúkala svoju službu Apple Music na úkor konkurenčnžch služieb.
Biometrické technológie sa rozširujú na letiskách po celom svete a menia spôsob, akým sa na nich pohybujeme od kontroly batožiny až po nástup do lietadla.
Google odstránil 170 miliónov falošných rezenzií zo svojich služieb Search a Maps.
Nvidia predbehla Alphabet a stala sa treťou najväčšou americkou spoločnosťou z hľadiska trhovej hodnoty.
Značky zaplatili za tohtoročnú reklamu počas Super Bowl viac ako 600 miliónov eur. Na porovnanie, na Slovensku sa za celý minulý rok minulo v reklame 450 miliónov eur.
Ako sa naučiť počúvať svojich zákazníkov? Pomôže vám Design Thinking, metodológia založená na pochopení potrieb zákazníkov.
Na záver
Menej je niekedy viac. A platí to hlavne pri dizajne. Pozrite sa v projekte Web Design Museum, ako vyzerali známe stránky v minulosti, bez reklám a keď na vás hneď po načítaní nevyskočilo 10 pop-upov.
Máš rád tento newsletter? Pomôž mi získať nových odberateľov. Klikni na tlačidlo nižšie, skopíruj si svoj unikátny odkaz a pošli ho e-mailom, správou alebo ho vyzdieľaj na sociálnych sieťach.
A teraz marš robiť!
Strašne ma bavia tvoje newsletre. Vždy sa dozviem niečo zaujímavé.