Akú výhodu má Spotify oproti iným streamovacím službám?
Tie hudobné nemeníme tak často ako video služby.
Ahoj! 👋
Práve čítaš sedemdesiate vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že aj na Spotify sa vzťahuje zákon dvojitého ohrozenia, ktorý pred desiatkami rokov pomenoval známy marketingový vedec Andrew Ehrenberg.
V čom sa líši Spotify od ostatných streamovacích služieb?
Podľa Bloomberg je najväčším rozdielom to, v akom segmente sa Spotify nachádza. Hudobné streamovacie služby majú oproti video službám oveľa nižší podiel užívateľov, ktorí vymenia službu za inú. Priemerne si videu službu vymení za inú 36 až 40 % predplatiteľov, pri audio službách je to len 13 %.
Je to pochopiteľné, väčšina hudobných streamovacích služieb ponúka ten istý obsah, ceny sú podobné a užívateľ tak nemá veľkú motiváciu na zmenu. Naopak, pri video službách je prekryv medzi dostupným obsahom veľmi malý. Ľudia skúšajú rôzne služby, prípadne si ich predplácajú kvôli špecifickému obsahu a po dopozeraní predplatné zrušia.
Na tomto špecifickom trhu má Spotify ako dlhodobá trhová jednotka so 615 miliónmi používateľov a 239 milónmi platiacich užívateľov výnimočné postavenie. Aj napriek veľkej konkurencii sa službe darí rásť oveľa rýchlejšie ako konkurentom. Za minulý rok sa jej podarilo získať 113 miliónov nových používateľov, z nich 29 miliónov sú platiaci.
Spotify má rovnako ako Netflix, trhová jednotka z video sveta, najlojálnejších zákazníkov. Percentuálny podielu zákazníkov, ktorí prestali používať službu v daný mesiac (churn rate), majú obe firmy na veľmi nízkej úrovni dvoch percent. Na porovnanie, služby ako Amazon Music, Max alebo Disney+ majú tento podiel na úrovni 4 až 6 percent.
V praxi sa tak aj tu prejavuje zákon dvojitého ohrozenia (double jeopardy law). Tento jav bol prvýkrát v marketingu identifikovaný v 70. rokoch minulého storočia britským profesorom Andrewom Ehrenbergom. Jeho podstata spočíva v tom, že veľké značky majú dvojitú výhodu: majú nielen viac zákazníkov, ale títo zákazníci majú tendenciu nakupovať ich produkty častejšie ako zákazníci menších značiek. To vedie k vyššej frekvencii nákupov a vyššej lojalite zákazníkov. A to presne sa deje aj v prípade trhových jednotiek Spotify a Netflix.
Po veľkom raste začína záujem o koncerty klesať
V novembri minulého roka som písal o tom, že na zábavu sme ochotní minúť oveľa viac peňazí ako kedysi. Hlavný dôvod bol taký, že chceme dobehnúť, čo sme zmeškali kvôli pandémii. Zdá sa, že sa nám to už podarilo a podľa Fortune sa záujem o zábavu a koncerty znižuje.
Eventová spoločnosť Live Nation oznámila, že speváčka Jennifer Lopez ruší svoje obrovské turné "This Is Me...Live", aby mohla tráviť viac času so svojou rodinou. Týždeň predtým skupina Black Keys oznámila, že presúva svoje turné naplánované na jeseň z veľkých arén do menších priestorov. Nevypredal sa ani festival Coachella, ktorý je najnavštevovanejším festivalom v Severnej Amerike. V rokoch 2022 a 2023 sa oba ročníky po dvojročnej pandemickej prestávke vypredali za približne 40 minút. Tento rok bolo predaných “len” 80 % z 250 000 vstupeniek.
Čo sa zmenilo? Spotrebitelia sú unavení z neustále sa zvyšujúcich cien vstupeniek a služieb. Priemerná cena vstupenky na turné 100 najznámejších hudobných interpretov sa v rokoch 2019 až 2023 zvýšila z 91 na 123 dolárov. Čo je viac ako inflácia v tomto období. Ak zarátame celkové náklady na dopravu, ubytovanie a iné služby, tak za koncerty najväčších hviezd ako Beyoncé alebo Taylor Swift zaplatili fanúšikovia často 1 300 až 1 500 dolárov.
Ďalší dôležitý dôvod je ten, že na turné je oveľa viac interpretov ako v minulosti. Môže za to uvoľnenie opatrení po pandémii, ale aj fakt, že výnosy z turné sú oveľa vyššie ako výnosy zo streamovacích služieb ako vyššie spomenutý Spotify. Interpreti sú tak viac motivovaní chodiť na turné častejšie ako v minulosti, keď sa predávalo viac fyzických nosičov hudby.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Google objavil ďalšie miesto, na ktorom môže zobrazovať reklamu. Je to vaša televízna obrazovka, ak používate televízor alebo streamovacie zariadenie s Google TV.
Práca v reklame a marketingu už v UK nie je najmenej dôveryhodné pracovné odvetvie. Ešte menej ľudia dôverujú politikom a médiám.
IKEA zamestnáva pracovníkov pre svoj online obchod v populárnej počítačovej hre Roblox. Platí im viac ako 13 libier na hodinu.
Instagram testuje nepreskočiteľné reklamy. Volá ich “ad breaks” a je to podobný formát, aký poznáme napríklad z YouTube.
Koncom júna štartuje legendárny cyklistický pretek Tour de France. Organizátorom je francúzska spoločnosť Amaury Sport Organisation a jej príjmy z toho preteku boli minulý rok vo výške 588 miliónov eur.
Slováci za minulý rok uzatvorili stávky vo výške 21,36 miliardy eur, na výhrach im bolo vyplatených 20,4 miliardy eur a celkovo minuli na hazard 1,32 miliardy eur.
Aj 11 rokov od uvedenia na trh používa konzulu PS4 stále 49 miliónov ľudí, rovnako ako počet ľudí, ktorý vlastnia novšiu konzolu PS5.
Z trendov blázniť nemusíte, marketing sa až tak nemení. Zubu času odolali viaceré marketingové myšlienky, pričom niektoré sú staré dokonca desiatky rokov.
Na záver
Svet je zlé miesto. Svet je oveľa lepšie miesto. Svet môže byť oveľa lepšie miesto. Všetky tri tvrdenia sú pravdivé súčasne. Netreba sa na veci pozrať len cez krátkodobú optiku, ale dôležitý je aj dlhdodobý vývoj a takmer vždy je sj potenciál potenciál na zlepšenie. Píše o tom Max Roser vo svojom článku.
A na úplný záver - chatovacia služba ICQ definitívne skončila. Kto si ešte z hlavy pamätá svoje číslo? Moje bolo 301 189 445.
A teraz marš robiť!
Opat super newsletter. Chvalim vyber temy Spotify ;)