Ahoj! 👋
Práve čítaš tridsiate siedme vydanie newslettera. Dnes aj o tom, ako chceme počas recesie ušetriť, ale zároveň nechceme meniť náš životný štýl.
Ako recesia ovplyvňuje naše nákupné správanie?
Podľa výskumu, ktorý realizovala spoločnosť Grant Thornton vo Veľkej Británii, čakajú väčšinu spotrebiteľov ťažké časy. Ich náklady na domácnosť, pohonné látky a nákupy potravín prudko stúpajú. Inflácia, ktorá už dosiahla najvyššiu úroveň za posledné štyri desaťročia, by podľa prognóz mala tento rok dosiahnuť až 11 %.
Kríza už teraz spôsobila pokles spotrebiteľskej dôvery na rekordne nízku úroveň.
Problémy budú mať hlavne mladí ľudí do 24 rokov a mileniáli vo veku 25 až 44 rokov.
Takmer 9 z 10 (86 %) spotrebiteľov plánuje v nasledujúcich dvanástich mesiacoch obmedziť svoje výdavky z dôvodu rastúcich životných nákladov. Viac ako štvrtina (28 %) z tých, ktorí plánujú obmedziť výdavky, tak chce urobiť vo všetkých oblastiach svojich výdavkov. Na čom chcú najviac šetriť? Na potravinách, oblečení, reštauráciách, predplatných k službám alebo na dovolenkách.
Neznamená to, že plánujeme nakupovať menej. Recesia v 2008 nám ukázala, že ľudia nechcú zmeniť svoj životný štýl. Ani počas nej spotrebitelia nenakupovali menej, ale vyhľadávali skôr lacnejšie výrobky a využívali viac propagačných akcií.
Každý druhý spotrebiteľ počas krízy prechádza k lacnejším značkám. Keď si kupujeme potraviny, oblečenie alebo vyberáme reštauráciu, tak sme v kríze náchylnejší vybrať si lacnejšiu značku. Naopak, v prípade nákupu eletkrospotrebičov, športových potrieb alebo potrieb pre domáce zvieratá je lojalita voči značkám vyššia a sme ochotní si za ne priplatiť aj počas ťažkých časov.
Okrem prechodu k lacnejším značkám si plánujú spotrebitelia robiť aj väčší prieskum pred nákupom, budú viac využívať vernostné programy a nakupovať viac použitých produktov.
Celý prieskum si môžete prečítať tu.
Na pristátie MoonSwatch nikto nezabudne
Špecialna kolekcia MoonSwatch, ktorá vznikla v spolupráci dvoch výrobcov hodiniek Omega a Swatch, patrí medzi najvýraznejšie momenty v hodinkárskom priemysle za posledné roky. O hodinkách som písal aj pár mesiacov dozadu v tomto newsletteri.
V New York Times sa s odstupom pozreli na to, aký vplyv mala kolekcie na obe firmy. Celá spolupráca bola oznámená v marci a vyhľadávania na Googli pre značku Swatch celosvetovo vzrástli v tomto mesiaci medzimesačne o 397 % a vyhľadávania samotného modelu Omega Speedmaster sa v rovnakom období zvýšili o 171 %. Ide o najvyšší nárast objemu vyhľadávania týchto značiek v Google za posledných niekoľko rokov.
Finančné výsledky sú tiež výborné. V polovici júla oznámila firma Swatch Group (majiteľ oboch značiek) v polročnej správe tržby vo výške 3,76 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 7,4 % oproti predchádzajúcemu roku. Správa sa odvolávala práve na úspech hodiniek MoonSwatch a uviedla, že dopyt "v súčasnosti výrazne prevyšuje dostupné výrobky".
Podľa odborníkov by sa tento rok mohlo predať až pol milióna hodiniek z tejto kolekcie v celkovej hodnote 130 miliónov dolárov. Kolekcia mala pozitívny vplyv aj na predaj originálnych hodiniek Omega Speedmaster Professional. Ich predaj medziročne narástol až o 40 %.
Spokojné tak boli obe strany Omega prostredníctvom farebnej a hravej verziu svojich legendárnych hodiniek za 260 dolárov predstavila Speedmaster mladším zákazníkom, zatiaľ čo Swatch upriamil pozornosť vážnejších záujemcov o hodinky na celú svoju značku.
GymBeam neustále rastie
Aj napriek prebiehajúcej kríze sa darí slovenskej firme GymBeam. Tá momentálne pôsobí na 14 zahraničných trhoch a minulý rok poslala objednávky až šiestim miliónom zákazníkov. Firma sa netají veľkými ambíciami a darí sa jej ich napĺnať.
V roku 2021 medziročne GymBeam navýšil tržby o 50 % a podľa CEO Dalibora Cicmana sa im podarilo v tomto roku rast dokonca zvýšiť. Firma plánuje dosiahnuť tento rok tržby vo výške 94 miliónov eur. Zaujímavosťou je, že piatym najväčším trhom je Ukrajina, kam firma doručuje aj napriek prebiehajúcej vojne.
Aké plány má GymBeam tento rok? Chce sa presadiť v nemecky hovoriacich krajinách, v Taliansku a plánuje novými produktmi osloviť esport hráčov.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Amazon kupuje firmu One Medical za 4 miliardy dolárov. Služba vám za predplatné posktyje nonstop prístup k lekárovi, možnosť objednať sa na vyšetrenie, komunikovať s poisťovňou, alebo si nechať vystaviť recept na lieky. Túto správu som si prečítal v newsletteri Digitálne novinky od Tonyho Dúbravca, ktorý vám odporúčam odoberať.
Na záver
Dáta nám neslúžia len na to, aby sme vedeli niečo odmerať, ale chceme to vďaka nim aj zlepšiť.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
A teraz marš robiť!