Marš!

Share this post

Čo majú spoločné značky a placebo?

mars.mareksulik.sk

Čo majú spoločné značky a placebo?

Marek Šulik
May 19, 2022
3
Share this post

Čo majú spoločné značky a placebo?

mars.mareksulik.sk

Ahoj! 👋

Práve čítaš tridsiate druhé vydanie newslettera. Dnes aj o tom, čo spája značky a placebo alebo o tom, ako sa zmenili médiá počas pandémie.

Máš rád tento newsletter? Bol a vždy aj bude zadarmo. Ale ak by ste sa mi chceli nejak revanšovať, tak ideálne takým spôsobom, že podporíte jednu z mnohých organizácií, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi na Ukrajine. Odporúčam napríklad Človek v ohrození, Mareena alebo Magna 🇺🇦


Je značka len produkt s pozlátkom?

Na túto otázku hľadá odpoveď v eseji Jeremy Bullmore, ktorý pôsobí dlhodobo na najvyšších pozíciách v britskej sieťovej agentúre WPP.

Ako príklad uvádza dve flaše s rovnakým vínom, ale s rozdielnou etiketou.

Screenshot 2022-05-18 at 22.24.09.png

Podľa neho by si prirodzene zákazníci vybrali tú druhú. Prečo? Dôvodom je placebo efekt, ktorý sa prejavuje nielen v zdravotníctve.

Je známy fakt, že ak v rámci klinického testovania dáte jednej polovici testovaných fiktívnu tabletu bez účinných látok, tak zvyčajne 30 % až 60 % z nich uvádza podstatné zlepšenie svojich príznakov.

Placebo efekt je dôkazom toho, ako naša myseľ ovplyvňuje celé telo. Liečba placebom prekázateľne mení funkcie mozgu a zlepšuje zdravotný stav. Čo je ale ešte zaujímavejšie, tak placebo lieky, ktoré sú označené známou zdravotníckou značkou, sú až o 30 % účinnejšie ako generické placebo lieky.

Ako je to s tým vínom? Pekná etiketa nezaručí, že víno bude lepšie. Zlé víno bude vždy zlé, nech je prezentované akokoľvek. Ale víno, o ktorom sa vie, že pochádza z preslávenej francúzskej vinárskej oblasti prinesie spotrebiteľovi väčší pôžitok ako presne to isté víno naliate z anonymnej fľaše. Zákazník nebol oklamaný ani podvedený a za malé dodatočné náklady sa dosiahol väčší pôžitok.

Produkty si nekupujeme len kvôli ich vlastnostiam alebo funkciám. Značka je silná vtedy, keď v sebe spája rôzne rozumové a emotívne vlastnosti, ktoré sú navzájom prepojené. Pred niekoľkými tisíckami rokov sa sekery necenili len pre ich schopnosť rúbať stromy a stínať hlavy. Takmer od začiatku sa zdobili a získavali tak symbolickú hodnotu. A hoci ozdoby a dekorácie nijako nezlepšovali schopnosti sekier, výrazne zvyšovali ich príťažlivosť pre používateľa - a tým aj ich hodnotu.

To isté dobré pivo vám tiež chutí viac, keď ho pijete z čistého pohára, ako keď ho dostanete načapované do plastu. Ak chcete vybudovať úspešnú a hodnotnú značku, tak najskôr musíte pochopiť komplexný súbor racionálnych aj emotívnych faktorov, ktoré ovplyvňujú naše nákupné správanie. Ako začať? Prečítajte si staršie vydanie tohto newslettera, v ktorom som písal o tom, prečo nakupujeme chaoticky.

Marš!
Prečo nakupujeme chaoticky?
Ahoj! 👋 Práve čítaš jedenáste vydanie newslettera. Je leto, teplo a úprimne, nedostalo sa ku mne toľko nových informácií, ktoré by stáli za zdieľanie (inak povedané, bol som lenivý ich hladať). Z archívu som preto vytiahol jednu štúdiu, ktorá je podľa mna veľmi hodnotná a zároveň ešte nie je u nás až tak rozšírená…
Read more
2 years ago · Marek Šulik

Všetky eseje, ktoré Bullmore publikoval počas dvadsiatich rokov si môžete prečítať tu.


Čo nové v médiách?

Odpoveď nájdeme vo výročnom reporte A Year in TV od organizácie Thinkbox. Stiahnuť si môžete po registrácii bezplatne na ich stránkach. Report obsahuje veľké množstvo zaujímavých dát. Vyberám zopár z nich.

Ceny TV reklamy sa vracajú do normálu. V roku 2020 sme zaznamenali veľký pokles dopytu po televíznej reklame, čo spôsobilo pokles cien za reklamu v hlavných kategóriách. Minulý rok sa ale situácia vrátila do normálu. Dokonca vo vekovej kategórii 16-34 cena za televíznu reklamu výrazne narástla.

Screenshot 2022-05-18 at 20.16.46.png

V tomto zmysle sa darilo nielen televízii ale aj ďalším marketingovým kanálom. Celkové náklady vynaložené na online reklamu prudko narástli. Poklesli offlinové kanály ako printové reklamy, out of home, direct mail alebo magazíny.

Screenshot 2022-05-18 at 20.27.52.png

Dočasný pokles cien TV reklamy spôsobil, že sa televízia stala zaujímavou pre značky, ktoré v nej nikdy predtým neinzerovali. Už viac krát som tu ako príklad uvádzal nás v Isadore a TV kampane spustili aj iné slovenské značky ako GymBeam, Dedoles alebo Websupport.

Screenshot 2022-05-18 at 20.32.01.png

Video sledujeme viac ako pred pandémiou. Najväčší nárast zaznamenali online služby ako TikTok, YouTube a streamovacie služby. Najväčší pokles zaznamenali televízia a neprekvapujúco kiná.

Screenshot 2022-05-18 at 20.21.35.png

To, že ľudia viac sledujú platené streamovacie služby (ktoré sú zatiaľ bez reklám) spôsobilo, že klesá počet minút, kedy sú diváci vystavení reklame.

Screenshot 2022-05-18 at 20.24.32.png

Najviac viditeľné je to pri mladých ľudoch. Ešte desať rokov dozadu boli vystavení video reklame takmer 18 minút denne. Dnes je to už iba 13 minút, v prípade televízie iba 8 minút denne.

Screenshot 2022-05-18 at 20.24.38.png

Čo ešte stojí za prečítanie?

  • Záujem o indoor cyklistiku klesá a najväčší hráč v tejto oblasti, firma Zwift, prepusitl 150 zamestnancov.

  • Po 30 rokoch končí partnerstvo medzi EA Sports a FIFA. Známa futbalová hra sa už nebude volať FIFA, ale EA Sports FC.

  • Kríza doľahla aj na streamovacie služby. Priemerný americký divák plánuje zrušiť tri z piatich služieb, ktoré má predplatené.

  • Netflix plánuje uviesť verziu predplatného, v ktorej sa bude zobrazovať aj reklama. Podobné plány má aj Disney+.


Na záver

Viac peňazí znamená viac problémov? Podľa tohto dlhodobého výskumu to neplatí. Zúčastnilo sa ho viac ako 33000 respondentov v USA. Z výsledkov vyplýva, že s rastúcim platom rástla aj spokojnosť s životom.

pnas.2016976118fig01.jpg

Už dlhšie som nedával nemarketingový tip na záver. Ak hrávate hry, tak odporúčam kooperatívnu hru pre dvoch It Takes Two. Funguje aj ako súčasť partnerskej terapie.


Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.

Share

Ešte nie si prihlásený na odber? Stačí vložiť svoj email a každé 2 týždne ti príde newsletter do schránky.

A teraz marš robiť!

Share this post

Čo majú spoločné značky a placebo?

mars.mareksulik.sk
Previous
Next
Comments
TopNewCommunity

No posts

Ready for more?

© 2023 Marek Šulik
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start WritingGet the app
Substack is the home for great writing