Ahoj! 👋
Práve čítaš sedemdesiate deviate a prvé tohtoročné vydanie newslettera. Aj tento rok sa pozrieme na obľúbenú zábavnú disciplínu - predpovedanie toho, čo sa stane tento rok v technológiách alebo médiách.
Najzaujímavejšie predpovede na tento rok
S predpoveďami je to ako s horoskopmi - málokedy vyjdú, ale aj tak ich radi čítame. Ich čítaniu a sumarizovaniu som sa opäť nevyhol ani ja. Ale snažil som sa pre vás vybrať len tie, ktoré sa objavili v rešpektovaných médiách a predpovede robili ľudia, ktorí majú dobrú úspešnosť. Tu sú:
V AI budú ešte viac dominovať dve spoločnosti - Nvidia na strane infraštruktúry a OpenAI na strane AI modelov. (Scott Galloway)
Internet sa v tomto roku bude stále viac fragmentovať. Používatelia budú opúšťať veľké platformy a zmigrujú do menších, názorovo podobných komunít. (Washington Post)
Najrýchlejšie bude v AI rásť spoločnosť Meta. Má prístup k väčšiemu objemu užívateľských dát ako Google, Reddit, Wikipedia a X dohromady. Práve tie sú pre učenie modelov kľúčové. (Scott Galloway)
Investori, televízne siete a vydavatelia novín začnú investovať oveľa viac do tvorby podcastov a YouTube videí. Tieto médiá dokážu osloviť viac ľudí za menej peňazí ako TV programy a je to dobrý spôsob, ako osloviť mladých ľudí. (Bloomberg)
Podcasty začnú zarábať viac peňazí. Počet poslucháčov neustále rýchlo rastie, ale príjmy z reklamy tomu nezodpovedali. To by sa malo tento rok zmeniť. (Scott Galloway)
YouTube čaká výborný rok. Služba je prvou streamovacou platformou, ktorá dosiahla 10 percentný podiel na čase, ktorý trávia Američania sledovaním televízie. Je zároveň aj najväčšou podcastovou platformou. (Scott Galloway)
Spotify sa začne postupne presadzovať ako video platforma. Služba bude motivovať tvorcov podcastov, aby nové diely nahrávali aj vo video formáte. (Bloomberg)
Shein bude ešte úspešnejší ako doteraz. Môže za to nárast ľudí, ktorí sú závislí na nakupovaní fast fashion produktov. Shein ťaží aj z toho, že nemá také vysoké náklady ako iní predajcovia a takmer nulovú vratkovosť tovarov. Produkty sú také lacné, že sa ich neoplatí vracať späť a radšej ich vyhodíte do smetí. (Scott Galloway)
V Top 10 najnavštevovanejších filmov tohto roka nebudú žiadne originálne námety filmov. Dominovať budú pokračovania alebo reštarty filmových sérií ako je Avatar, Jurský Park, Superman alebo Mission: Impossible. (Bloomberg)
Bude vznikať ešte viac filmov, ktorých predloha vychádza z počítačových hier. Už v súčasnosti je vo vývoji 30 takýchto filmov. (The Economist)
Elon Musk sa pokúsi kúpiť veľkú mediálnu spoločnosť ako Warner Bros. alebo CNN. Inšpirovaný je úspešnou premenou sociálnej siete Twitter na nástroj politickej propagandy. (Scott Galloway)
Ľudia budú ešte viac unavení z politiky a budú sa jej vyhýbať. Ťažké časy čakajú vydavateľov novín a spravodajské portály, naopak profitovať z toho môže zábavný segment. (Bloomberg)
Viaceré firmy skopírujú okuliare Meta Ray-Bans. Potvrdí sa tak, že na rozšírenú realitu spotrebitelia preferujú jednoduchšie, ľahšie a lacnejšie zariadenia. (Platformer)
Nukleárna energia začne byť opäť zaujímavá. Technologické spoločnosti kvôli rozvoju AI potrebujú oveľa viac energie ako v minulosti a začnú hľadať nové spôsoby, ako si ju zabezpečiť lacnejšie. (Scott Galloway)
Dlho očakávaná hra Grand Theft Auto 6 v tomto roku nevyjde a jej uvedenie na trh sa presunie na začiatok roka 2026. (Bloomberg)
Cena za jeden Bitcoin prekročí hodnotu 200 000 dolárov. (Financial Times)
Vakcíny založené na pokrokou v mRNA technológii by mohli priniesť zlomový moment v liečbe rakoviny. (The Economist)
Tak verím, že aspoň tá posledná predpoveď sa potvrdí. Uvidíme o rok, koľko z toho vyšlo.
Prečo si kupujeme nové značky? Lebo sme zvedaví.
Vyplýva to z prieskumu, ktorí medzi slovenskými spotrebiteľmi zrealizovala výskumná agentúra NMS. Zvedavosť je dominantná emócia, ktorú cítime, keď si kupujeme nový produkt, napr. oblečenie alebo nealko nápoje. Z výsledkov vyplýva, že o niečo viac zvedavšie sú mladšie generácie.
A čo cítime, keď si kupujeme značku, ktorú už poznáme? Najčastejšie spokojnosť a nadšenie a zároveň výrazne menej pociťujeme neistotu a strach, ako keď kupujeme nové značky.
Čo najviac ovplyvnilo marketing v Českej republike?
O týchto trendoch píše český portál Mediaguru a ja som z článku povyberal tie najzaujímavejšie.
Privátne značky reťazcov sú stále populárnejšie a dosahujú až 27 % podiel na tržbách. Očakáva sa ďalší nárast, napr. v UK a Švajčiarsku majú privátne značky až 50 % podiel.
Ceny online reklamy v ČR sa zvýšili kvoli zahraničným predajcom ako Temu, Shein a Trendyol.
Black Friday sa neustále predlžuje, často až na mesiac. Znižuje sa tak význam povianočných výpredajov.
Nárast cien motivoval českých spotrebiteľov k väčšiemu využívaniu vernostných programov. Využívajú ich dve tretiny spotrebiteľov, najčastejsie v potravinách, v lekárňach a v drogérii.
Športové udalosti sledujeme inak ako v minulosti. Majstrovstvá sveta v hokeji sledovali muži viac so svojimi rodinami. So svojimi partnermi ich sledovalo 65 % žien.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Začíname byť unavení zo streamovania? V minulom roku minuli Američania na streamovacie služby o 23 % menej ako pred rokom.
Apple v minulom roku predal slúchadlá AirPods v hodnote 18 miliárd dolárov. Pol miliardy z tejto sumy zaplatili zákazníci, ktoré svoje AirPody stratili.
V Británii je nedostatok piva Guinness, niektoré krčmy a bary ho predávajú na prídel.
Nvidia dosiahla čistý zisk takmer 20 miliárd dolárov za jediný štvrťrok.
GenCast, nový AI model predpovede počasia od Google, dosahuje lepšie výsledky ako tradičné systémy.
Ktoré značky patria medzi najpredávanejšie v rýchloobrátkovom tovare v Európe? Na prvom mieste je Coca Cola, za ňou Kinder, Dr. Oetker, Lays alebo Milka.
Na záver
Každý rok sa snažím dať si nejaký záväzok aj s týmto newsletterom, aby som ho zlepšil. Už dlhšie premýšľam nad tým, že by som ľudí, ktorí ho čítajú, prepojil do spoločnej komunity, v ktorej by mohli medzi sebou diskutovať o marketingu, reklame, médiách alebo biznise.
Mám aj pomerne špecifické predstavy o tom, ako by takáto komunita mala fungovať:
Tak ako tento newsletter by mala by byť dostupná zadarmo pre každého, čiže žiadny Patreon alebo niečo podobné.
Nemala by slúžiť na selfpromo, predaj služieb, ani na naháňanie pozornosti, ale na rovnocennú diskusiu.
Nemala by byť súčasťou žiadnej sociálnej siete. LinkedIn alebo Facebook sú toxické miesta, na ktorých sú ľudia okrem iného nútení prispôsobovať svoj obsah algoritmom, aby sa vôbec zobrazovali a často ho tak bulvarizujú.
Mala by byť moderovaná, s cieľom urdžiavať slušnosť a rešpekt k rozdielnym názorom.
Platforma by mala byť čo najviac nezávislá, aby sa nestalo, že sa ju jedného dňa rozhodne nejaký algoritmus zrušiť.
Vyzerá to jednoducho, ale z vyššie spomenutých spĺňajú všetko spomenuté len klasické old school webové fóra, ktoré ale veľa ľudí už ani nezažilo.
Ďalšou možnosťou je Discord server, na ktorom fungujú aj iné slovenské komunity, napr. tie okolo podcastov Klik alebo Piatoček. Discord síce nespĺňa posledný bod, ale s tým by sa ale dalo fungovať. Mali by ste o takúto komunitu záujem? Zahlasujte prosím v ankete. Ak máte iný nápad, tak mi určite napíšte ako odpoveď na tento email.
A teraz marš robiť!