To najlepšie, čo som čítal tento rok
Ahoj! 👋
Práve čítaš dvadsiate tretie vydanie newslettera. Je to posledné tohtoročné vydanie a bude venované najlepším článkom, ktorým som sa tu venoval. Ak ste nemali čas na všetky newslettery, tak v tomto vydaní nájdete to, čo sa určite oplatí prečítať.
Všetkým čitateľom želám úspešný štart do nového roka!
Marketing a reklama
Veľkú časť článkov tvorili tie o marketingu a reklame. Tento rok sa objavilo veľa štúdií a výskumov, vďaka ktorým lepšie chápeme motivácie spotrebiteľov pri nákupných rozhodnutiach.
Trpíte marketingovou krátkozrakosťou? Je to jav, keď sa v marketingu zameriavame hlavne sa súčasnosť a ignorujeme minulosť a budúcnosť. Príliš sa sústredíme na to, čo sa deje teraz a chýba nám nadhľad a schopnosť pozerať sa v kľude dopredu a dozadu. Sme obklopení dátami a tabuľkami, sme zavalení každodennými malými úlohami, ale chýba nám kontakt so zákazníkmi a ich skutočnými potrebami.
Sú veci, ktoré sa nemenia. Hlavne v marketingu. Sme príliš zaujatí novinkami a ignorujeme to, čo funguje dlhodobo. Netreba si prehnane všímať to, čo sa neustále mení, ale hlavne to čo je stabilné v čase. A na týchto pevných základoch postaviť biznis alebo marketingovú stratégiu.
Ako efektívne škálovať značky? Najlepšie je, ak vyberiete marketingové kanály s veľkým zásahom (TV) a komunikujete v nich s dôrazom na pozitívne emócie ako je šťastie alebo prekvapenie.
Čo sa stane s firmou, ktorá výrazne obmedzí marketingové rozpočty alebo ich úplne vypne? Najskôr sa nestane úplne nič, pretože investície do reklamy vytvárajú budúci dopyt. Firmy tak získajú falošný pocit istoty, že neurobili chybu. Ale postupne začnú predaje klesať.
Ako robiť správne marketing v B2B? Snažte sa oslovovať celú cieľovú skupinu. 95 % vašich potenciálnych zákazníkov sa nachádza vo fáze, kedy si nevyberajú nový produkt alebo službu. Ak chcete byť úspešní, tak nemôžete všetku energiu venovať naháňaniu zvyšných 5 %. Tí, ktorí si vyberajú, sa nerozhodujú racionálne, ale na základe emócií, sympatií a toho, čo si o vás pamätajú.
Čo je jedným z najčastejších marketingových mýtov? Snaha zaškatuľkovať zákazníkov na základe ich veku. Takéto rozdeľovanie podobný nezmysel ako delenie ľudí podľa znamení zverokruhu. Napr. mileniáli narodení v rokoch 1981 až 1996 majú toho spoločného asi toľko, koľko toho majú spoločného vodnári alebo škorpióni.
Správanie ľudí sa nemení tak rýchlo, ako si myslíme. Prieskum realizovaný v UK v rokoch 2000 až 2020 ukázal, že v polovici prípadov sa názory ľudí na desiatky rôznych tém priemerne zmenili iba o 5 %. Týka sa to rôznych tém, od tých serióznych ako názory na rodinu až po tie úplne nepodstatné ako vzťah k upratovaniu.
Médiá
Druhou veľkou témou, ktorú často riešim aj v práci sú média a ich efektivita.
Ktorý reklamný kanál dokáže najdlhšie udržať našu pozornosť za najvýhodnejšiu sumu? Je to televízna reklama, z online kanálov má v tomto smere najlepšie výslekdy YouTube reklama.
S médiami trávime denne takmer 13 hodín. Najviac času trávime pozeraním videa (takmer 5 hodín), komunikovaním a počúvaním. Všetky tieto čísla medziročne narástli.
Sledovaním médií denne priemerne strávime denne 299 minút a reklamám sme vystavený 84 minút. Ale reálne venujeme pozornosť reklamám iba 9 minút z tohto celkového času.
Reklamy si blokuje 843 miliónov užívateľov na celom svete. Toto číslo dramaticky rastie v posledných rokoch hlavne na mobiloch. Ad blockery používajú hlavne mladší užívatelia a ako dôvod uvádzajú agresívne reklamné formáty.
Online značky stále viac využívajú TV reklamu. Od roku 2019 narástli výdavky online firiem do TV reklamy o 39% a len za tento rok dosiahli sumu viac ako 650 miliónov eur. Reklamy online firiem tvoria 20% všetkých reklám v UK.
Business a ecommerce
Ekonomika zažila počas pandémie veľa vrcholov a pádov, takže mala silné zastúpenie aj v newsletteroch.
Rast ekonomiky po pandémii by mal byť rýchlejší, ako predpokladáme. Historici zistili, že po udalostiach ako sú vojny a pandémie sme oveľa odvážnejší a viac riskujeme. Po tom, čo sme zažili v ťažkých časoch, sa nám zrazu zdajú bežné rozhodnutie o cestovaní, investovaní a podnikaní ako menej rizikové.
Retailový predaj je stále veľmi dôležitý. Podiel ecommerce predajov na celkových predajoch po veľkom náraste znovu poklesol. Dokonca až tak, že sme sa dostali trendovo dostali späť na čísla spred pandémie. Ecommerce stále rastie, ale tempo rastu je medziročne výrazne pomalšie, ako bolo pred rokom.
Spôsob, akým nakupujeme na internete je chaotický. S pribúdajúcim množstvom informácií a možností sa stáva ešte chaotickejším. V prípadoch, keď si človek vyberá medzi viacerými “rovnocennými” značkami, rozhodujú často detaily. A je dôležité sústrediť sa na tie správne detaily, ktoré majú ozajstný dopad a vďaka ktorým nakúpi spotrebiteľ u vás a nie u konkurencie.
Čo zlepšuje zákaznícku skúsenosť v eshopoch? Ako spotrebitelia máme radi, keď eshopy ponúkajú bezplatnú dopravu a nekomplikujú vrátenie tovaru. Preferujeme pri komunikácii ľudský kontakt, napríklad cez live chat. Nákup chceme vybaviť rýchlo, takže očakávame, že nákupný proces bude jednoduchý.
Pätina amerických spotrebiteľov si kupuje športové oblečenie, nešportujú v ňom, ale nosia ho len tak. Tento trend sa volá athleisure a do budúcnosti sa mu predpovedá veľký rast.
Pandémia zo sebou nepriniesla len nárast v online predajoch, ale zvýšil sa aj počet vrátení. A to tak, že percentuálne je nárast vo vráteniach nepomerne väčší ako nárast v predajoch. Predaje v USA medziročne narástli o 30 %, ale vrátenia až o 70 %.
S oživením ekonomiky sa ale objavil aj jeden negatívny jav - kríza dodávateľského reťazca. S rastúcim dopytom po produktoch sa predražila a spomalila aj ich doprava, čo sa prejavilo na vyšších cenách. Spotrebiteľské ceny v USA sa medziročne zvýšili o 5,4%, čo je najviac od roku 2008.
Vratkovosť produktov v eshopoch je oveľa vyššia ako v kamenných obchodocb a dosahuje 15 až 30 %. Veľa eshopov to aj nepriamo podporuje tým, že ponúka dopravu zdarma a všetky online nákupy v EÚ je samozrejme možné vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu. Za minulý rok zákazníci v USA vrátili späť produkty v hodnote 100 miliárd dolárov.
Isadore
Viackrát počas roka som spomínal aj to, ako sa nám darí v Isadore. Náš úspešný rok 2021 som detailnejšie rozobral v tomto newsletteri.
Na záver
Nezabudnite na novoročné pracovné predsavzatia.
Páči sa ti môj newsletter? Prepošli alebo ho vyzdieľaj ďalej. Je to jediný spôsob, ako získam nových odberateľov.
A teraz marš robiť! Alebo oddychovať. 🤷🏻♂️