Scrollovateľnej reklame venuje výrazne menej pozornosti
Najviac pozornosti jej venujeme prvé dve sekundy.
Ahoj! 👋
Práve čítaš päťdesiate prvé vydanie newslettera. V tomto vydaní sa dozvieš, že je veľký rozdiel medzi tým, koľko pozornosti venujeme reklame, ktorú vieme prescrollovať a takej, ktorá je nepreskočiteľná. Tej druhej venujeme pochopiteľne pozornosti viac, ale rozdiel je až prekvapujúco veľký.
Scrollovateľnej reklame venujeme pozornosť len pár sekúnd
Vyplýva to z výsledkov výskumu, ktorého výsledky prezentovala Karen-Nelson Field zo spoločnosti Amplified Intelligence. Spoločnosť realizuje tieto výskumy pomocou technológie sledovania pohybu očí. Na čo prišli?
Reklamám, ktoré sledujeme na scrollovateľných médiách ako Facebook, Instagram alebo webových stránkach, venujeme najviac pozornosti prvé dve sekundy. Potom záujem výrazne klesá a len 10 % ľudí im venuje viac ako 10 sekúnd pozornosti.
Naopak, reklamám v TV alebo na YouTube, ktoré sa nedajú prescrollovať alebo preskočiť, venujeme približne rovnakú pozornosť po celý čas. Nepozerá ich 100 % ľudí, ale priemerne len polovica, ale takmer všetci títo ľudia si pozrú až 20 sekúnd z nej.
Nestačí teda len zasahovať reklamou čo najväčší počet ľudí. Je dôležité vyberať si také médiá, ktoré dokážu udržať čo najdlhšie ich pozornosť. O tejto téme som písal aj v septembri 2022, vtedy podobné závery publikovala výskumná agentúra Lumen.
Reklama sa industrializuje
Tvrdí to Bob Hoffman vo svojom newsletteri. Čo presne to znamená? Oblasť podnikania sa stáva "industrializovanou" vtedy, keď je optimalizovaná na hlavne na efektivitu a menej sa sústredí na remeselnú zručnosť.
Ak vyrábate bežné výrobky ako ceruzky, šnúrky do topánok alebo autá, tak zvyšovanie efektívnosti môže byť vynikajúcou obchodnou stratégiou. Vytvoríte vzor produktu alebo služby a podľa neho môžete ekonomicky výhodne vytvárať tisícky kópií. Trochu iné je to však, keď predávate službu, ktorá má byť jedinečná pre každého klienta. Takou službou je aj reklama.
Podľa Hoffmana kvalita reklamných kampaní v posledných rokoch výrazne klesá. A môže za podľa neho práve väčší dôraz na efektivitu a menší na remeselnú kvalitu. Jeho slová potvrdzujú aj dáta z rôznych prieskumov. Kantar Millward Brown uskutočnil prieskum medzi 39 000 ľuďmi v 39 krajinách a zistil, že 71 % spotrebiteľov na celom svete považovalo reklamy za viac rušivé ako pred tromi rokmi.
Ďalší dlhodobý prieskum od výskumnej spoločnosti Gallup zistil, že rastie percento ľudí, ktorí si myslia, že ľudia v reklame nie sú čestní a nemajú výsoké etické normy.
Čo spôsobuje znižujúcu sa kvalitu reklamných kampaní?
Trh sa konsoliduje a malý počet firiem kontroluje obrovskú časť trhu. Konsolidácia zo sebou prináša aj tlak na zvyšovanie efektívnosti.
Nástup online reklamy. Tá je vo všeobecnosti vnímaná ako viac efektívná, pretože sa dá jednoducho odmerať. Jej vplyv ale býva často preceňovaný na úkor iných typov reklamy, viď správa vyššie.
Predávania a optimalizácia online reklamy je jednoduchšie ako v prípade iných kanálov. Industrializované reklamné agentúry tak majú vyššiu maržu, keďže nemusia platiť toľko odborníkov.
Talentovaní ľudia nechcú pracovať v reklame a podľa ANA (Association of National Advertisers) trpí reklamný segment krízou talentov.
Ako z toho von? To najlepšie, čo by sa mohlo reklamnému biznisu stať, by podľa Hoffmana bolo, keby práve klienti, ktorí si za službu platia, zrazu začali viac vyžadovať remeselnú zručnosť a kreativitu.
Prečo Apple dominuje na americkom trhu so smartfónmi?
Jedným z viacerých dôvodov je aj popularita iPhonov v bazároch. Píše o tom Wall Street Journal vo svojom článku. Najmä v posledných troch až štyroch rokoch spoločnosť zdvojnásobila predaje svojich použitých telefónov. Apple má dokonca aj svoj vlastný program pre telefóny z druhej ruky. Podľa odhadov spoločnosti CCS insight tvoria telefóny Apple viac ako 80 % trhu s použitými telefónmi podľa ich predajnej hodnoty.
Podobný biznis rozbehli aj ďalšie americké spoločnosti Best Buy, Back Market a Gazelle a operátori AT&T, Verizon a T-Mobile. Podľa odhadov spoločnosti IDC, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, sa v roku 2022 na celom svete predalo 283 miliónov použitých alebo renovovaných smartfónov, čo predstavuje takmer každý piaty predaný telefón v tomto roku. Medziročne je to 11,5 % nárast.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Ikea plánuje investovať 2,2 miliardy dolárov do modernizácie svojich obchodov v Spojených štátoch. Investovať ich chce do zvýšenia kapacity pre doručovanie, aby ho dokázala poskytovať rýchlejšie a udržateľnejšie.
Výdavky do online reklamy v Českej republike dosiahli 57 miliárd českých korún. Medziročne narástli o 17 % a online potvrdil svoju úlohu ako najsilnejší hráč v oblasti reklamy.
Spoločnosť Sony hlási vysoký predaj konzoly PS5. Blíži sa k hranici 40 miliónov predaných kusov.
Kluby Premier League sa spoločne dohodli, že od sezóny 2026-27 nebudú na predných stranách futbalových dresov nosiť reklamy firiem, ktoré poskytujú hazardné hry. Momentálne ich na dresoch má 8 z 20 klubov.
Na záver
Pekný výber českých kreatívnych reklám z rokov 2002-2012 urobil Roman Biath vo svojom newsletteri. Nájdete ich tu.
A teraz marš robiť!