Prečo sú vratky v eshopoch taký chaotický a nákladný proces?
Až 25% všetkých nákupov na internete je vrátených späť
Ahoj! 👋
Práve čítaš štyridsiate druhé vydanie newslettera. V tomto čísle sa budeme venovať aj vysokému objemu vrátených produktov v eshopoch. Každý piaty nákup na internete je vrátený späť a pre eshopy to začína byť vážny problém.
Ako sa vyhnúť vratkám?
Bezplatné vrátenie produktov kúpených na internete sa stalo trhovým štandardom. Ukazuje sa ale aj to, že tieto produkty sú pre eshopy obrovským problémom. Napríklad v USA v roku 2021 spotrebitelia vrátili jednu pätinu všetkých nákupov urobených na internete. To predstavuje 218 miliárd dolárov "stratených" tržieb, čo je viac ako dvojnásobok hodnoty predchádzajúceho roka.
Počet vratiek z eshopov je trikrát vyšší ako v kamenných obchodov, aj napriek tomu, že v nich celkovo urobíme šesť krát menej objednávok.
Vratky majú negatívny vplyv aj na životné prostredie a preprava vráteného tovaru vyprodukovala 16 miliónov ton oxidu uhličitého (CO2). Podľa správy spoločnosti Optoro len v roku 2020 skončilo na skládkach približne 2,6 milióna ton vráteného tovaru. Odborníci odhadujú, že približne štvrtina vráteného tovaru sa vyhodí, pretože je to lacnejšie ako tovar predať ďalej.
Eshopy už hľadajú spôsoby ako vratky eliminovať. Napríklad spoločnosť Zara v UK spoplatnila návrat produktov na internete, zatiaľ čo vrátenie v kamenných prevádzkach zostáva bezplatné.
Postupne sa tak mení celý mindset. Doteraz bolo prioritou uľahčiť zákazníkovi vrátenie tovaru, rýchlo tovar spracovať a zbaviť sa ho s maržou. Toto je ale reaktívny prístup k vzniknutému problému. Eshopy preto začali skúmať, prečo vratky prichádzajú a proaktívne prijímajú opatrenia na zníženie ďalšieho vracania tovaru. Prieskumy ukazujú, že až 70 % dôvodov na vrátenie dokáže eliminovať predajca. Čo pomáha najviac?
Zabezpečte, aby sa výrobky doručili nepoškodené. Ak im príde poškodený, tak sa šanca na jeho vrátenie výrazne zvyšuje.
Maximalizujte užívateľský zážitok, aby ste minimalizovali sklamanie z produktu. Čím presnejšie a realistickejšie sú fotky a popisy produktov, tým je pravdepodobnejšie, že spotrebiteľ urobí lepší nákup.
Uľahčite im výber správnej veľkosti, aby si neobjednali viacero veľkostí toho istého produktu naraz. Eshopy, ktoré využívajú špeciálne nástroje na pomoc s výberom veľkostí, znížili počet vrátených výrobkov o 30 až 60 %.
Motivujte zákazníkov k zmene správania. Informujte ich o tom, aký vplyv má ich rozhodnutie na životné prostredie, napr. koľko CO2 emisií sa pri tom vyprodukuje.
Celý článok si môžete prečítať na portáli Think with Google.
Aký bude tohtoročný Black Friday na Slovensku?
Podľa NMS Market Reseach, ktorá realizovala kvalitatívny aj kvantitatívny výskum, plánujú Slováci minúť menej peňazí, ako minulé roky.
Až 77% spotrebiteľov sa bude musieť celkovo viac či menej obmedziť, aby dokázali uhradiť svoje nevyhnutné náklady.
6 z 10 Slovákov už bolo nútených odložiť niektoré zo svojich plánovaných výdavkov z dôvodu šetrenia.
Najviac plánujeme šetriť na oblečení, cestovaní alebo kultúre.
Celý článok od Denisy Lakatošovej si môžete prečítať tu.
Spotrebitelia v USA stále nakupujú
Pri prieskumoch, ako je ten vyššie spomenutý, je dobré myslieť aj na to, že jedna vec je to, čo ľudia deklarujú a niečo iné je to, ako sa v skutočnosti správajú.
Už viac krát som tu spomínal, že spotrebitelia sú stále nervóznejší kvôli rastucej inflácii, rýchlo rastúcim úrokovým sadzbám a zvýšenému pocitu ekonomickej neistoty.
Prejavuje sa to napríklad aj tak, že sú stále viac citliví na cenu, vyhľadávajú akciové produkty a váhajú s nákupom za plnú cenu. Ale na ich celkových výdavkoch sa to zatiaľ (minimálne v USA) zatiaľ neprejavilo.
Rast maloobchodného predaja je pomalší ako v období po pandémii, ale stále je v rámci dlhodobého trendu. Viac informácií nájdete v článku na Financial Times.
Čo ešte stojí za prečítanie?
Na záver
Budweiser pohotovo zaragoval na zákaz alkoholu v Katare počas majstrovstiev sveta vo futbale, ktorý katarské úrady vydali 48 hodín pred ich začiatkom. Nepredané pivo v hodnote 75 miliónov eur daruje krajine, ktorá vyhrá turnaj.
A na záver ešte jedna výzva. Minulý rok som urobil výber najlepších článkov, ktoré som čítal za posledný rok. Tento rok by som chcel dať priestor aj vám čitateľom. Ak máte tip na článok, knihu, podcast, film, seriál alebo čokoľvek, čo súvisí s týmto newsletterom, tak mi to napíšte ako odpoveď na tento email alebo do komentára. Ja ich potom spomeniem v sumáre roka.
Páčilo sa ti toto vydanie? Prepošli alebo vyzdieľaj ho ďalej. Len vďaka vám získavam nových odberateľov.
Newsletter si môžeš prečítať v aplikácii Substack, ktorá je dostupná pre iOS aj Android.
A teraz marš robiť!