To najlepšie, čo som čítal v roku 2023
Najzaujímavejšie a najhodnotnejšie zdroje informácií, ktoré som tu spomínal za posledný rok
Ahoj! 👋
Práve čítaš šesťdesiate druhé a posledné tohtoročné vydanie newslettera. Tak, ako minulý a predminulý rok, aj tento v ňom zosumarizujem tie najzaujímavejšie a najhodnotnejšie zdroje informácií, ktoré som tu spomínal za posledný rok. A pridám aj zopár osobných nepracovných tipov.
Marketing a reklama
95 % potenciálnych B2B zákazníkov je mimo predajného cyklu – neplánujú si teraz nič kúpiť ani nehľadajú nového partnera. Marketéri robia chybu, ak sa zameriavajú iba na tých 5 %, ktorí chcú nakúpiť hneď. Dobrá marketingová stratégia je taká, ktorá sa zameriava nielen na okamžitú odozvu, ale aj na budovanie spomienok, ktoré si spotrebiteľ spája so značkou. To si vyžaduje iný prístup. Viac sa zameriavať na emócie, širšie cielenie a budovanie spomienok.
Marketéri a mediálci preceňujú nové platformy. Týka sa to hlavne sociálnych sietí Tik Tok, Snapchat a Instagram. Marketéri nesprávne odhadovali, že “bežní ľudia” využívajú tieto siete častejšie. Naopak, v prípade Facebooku a YouTube predpokladali, že ich používajú menej. Odborníci tiež podceňujú čas, ktorý bežní ľudia trávia sledovaním živého vysielania televízie a naopak preceňujú sledovanie streamovacích služieb.
To, či bude reklama zisková alebo nie, najviac ovplyvňuje veľkosť značky a to, či je reklama kreatívna. V menšej miere má na ziskovosť vplyv to, ako rozdelíte rozpočet alebo to v akej lokalite alebo na akom mieste sa reklama zobrazí. Napokon, veľmi malý vplyv na reklamu má cielenie alebo fázovanie reklamy.
Aký je rozdiel medzi "mentálnou dostupnosťou" a "povedomím o značke”? Povedomie o značke je "uistite sa, že kupujúci počuli o značke X". Mentálna dostupnosť je “zabezpečte, aby si kupujúci zapamätali značku X v situácii Y".
Prečo si niekedy nevyberieme tú najlepšiu možnosť? Väčšina ľudí sa nesnaží urobiť dokonalé rozhodnutie. Namiesto toho sa sa uspokojíme s rozhodnutím, ktoré je dostatočne dobré. Pri zložitých alebo abstraktných rozhodnutiach sa ľudia snažia ušetriť energiu tým, že nepreskúmavajú všetky dostupné možnosti. Namiesto toho hľadáme rozhodnutie, ktoré sú dostatočne dobré a ušetria nám energiu na riešenie iných naliehavých problémov.
V posledných rokoch sa medzi značkami objavil trend, ktorý sa zameriava na odstraňovanie prvkov z vizuálnej identity a jej celkové zjednodušovanie. Je takýto trend správny a pomáha značkám, aby boli výraznejšie a zapamätateľnejšie? Dáta spoločnosti Disctinctive BAT hovoria, že nie. Zo skúmaných značiek si len tri polepšili a vďaka zmene loga si ich pamätá viac ľudí ako pred zmenou. Všetky ostatné značky si pohoršili a niektoré veľmi výrazne.
Médiá a efektivita
Spoločnosti Meta a Alphabet strácajú svoju dominanciu na trhu digitálnej reklamy, ktorému dlhé roky vládli. Ohrozuje ich konkurencia zo strany konkurentov ako Amazon, TikTok, Microsoft a Apple. Predpokladá sa, že podiel týchto dvoch firiem na príjmoch z reklamy v USA klesne v tomto roku o 2,5 percentuálneho bodu a prvýkrát od roku 2014 nebudú mať tieto firmy väčšinový podiel na trhu.
Reklamám, ktoré sledujeme na scrollovateľných médiách ako Facebook, Instagram alebo webových stránkach, venujeme najviac pozornosti prvé dve sekundy. Potom záujem výrazne klesá a len 10 % ľudí im venuje viac ako 10 sekúnd pozornosti. Naopak, reklamám v TV alebo na YouTube, ktoré sa nedajú prescrollovať alebo preskočiť, venujeme približne rovnakú pozornosť po celý čas. Nepozerá ich 100 % ľudí, ale priemerne len polovica, ale takmer všetci títo ľudia si pozrú až 20 sekúnd z nej.
Ľudia sú potenciálne reklame vystavení o takmer hodinu menej ako pred ôsmymi rokmi. Kým v roku 2015 sme konzumovaním médií trávili 8 hodín a 27 minút, tak v minulom roku to bolo 7 hodín a 38 minút. Mení sa aj rozloženie medzi digitálnymi a offline médiami. Kým v roku 2015 tvorili offline médiá 58 % z celkového skonzumovaného času, teraz je to 51 %. Ešte výraznejšie je to pri ľuďoch vo veku 18 až 34 rokov. V roku 2015 offline médiá tvorili 59 % z celkového času, dnes je to len 20 %.
Pri ktorých mediálnych aktivitách sa najviac sústredíme? Pri pozeraní seriálov, sledovaní počasia alebo správ a pri počúvaní podcastov. Naopak, najmenej sa sústredíme, keď trávime čas na sociálnych sieťach alebo keď počúvame hudbu.
Spoločnosť System1, ktorá skúma efektívnosť reklám, analyzovala 50-tisíc reklamných spotov s cieľom zistiť, či ich ľudia po dlhšom čase hodnotia horšie. Na čo prišli? Priemerné skóre efektívnosti reklám bolo rovnaké bez ohľadu na to, či boli reklamy testované 0 dní, 300 dní alebo 7 000 dní po odvysielaní. Opotrebenie reklám je len mýtus.
Priemerná osoba strávi sledovaním televízneho a video obsahu na všetkých zariadeniach v roku 2022 dohromady 268 minút alebo 4 hodiny a 28 minút denne. Je to približne o 12 % menej ako v roku 2021, keď strávený čas čiastočne zvýšili obmedzenia počas pandémie.
Business a ecommerce
Prečo Apple dominuje na americkom trhu so smartfónmi? Jedným z viacerých dôvodov je aj popularita iPhonov v bazároch. Najmä v posledných troch až štyroch rokoch spoločnosť zdvojnásobila predaje svojich použitých telefónov. Apple má dokonca aj svoj vlastný program pre telefóny z druhej ruky. Telefóny Apple viac ako 80 % trhu s použitými telefónmi podľa ich predajnej hodnoty
Čínske trhoviská Temu a Shein ovládli západný svet. Temu je jedna z prvých čínskych predajcov, ktorému sa podarilo presadiť na americkom trhu. Predchádzajúce pokusy iných predajcov neboli veľmi úspešné. V Európe sa darí fashion trhovisku Shein, ktoré predáva lacné oblečenie označované aj ako ultrafast fashion. Kvalita produktov je taká nízka, že produkty sú niekedy doslova na jedno použitie. V oblečení boli dokonca nájdené škodlivé látky, ako napríklad potenciálne karcinogénny formaldehyd, kadmium alebo olovo.
Podľa čoho sa rozhodujeme, keď nakupujeme na internete? Kľúčová je pre nás dôvera - chceme mať istotu, že výber, ktorý sa chystáme urobiť, bude zodpovedať našim potrebám. Keď získame kvalitné a presvedčivé informácie o produkte, tak naša dôvera v neho rýchlo rastie. Ak sa kvalita informácií zhorší, dôvera sa môže rýchlo znížiť. Dôveru pomáhajú budovať rôzne behaviorálne faktory, ktoré majú viac ako 50 % podiel na tom, ako sa rozhodujeme.
Prečo sme ochotní zaplatiť tak veľa za zábavu? Kvôli pandémii sme strávili dlhé obdobie doma a ochudobnili sme sa tak o veľa udalostí a zážitkov. Zdá sa, že chceme dobehnúť to, čo sme zmeškali a zároveň máme obavy, že by sa situácia mohla zopakovať znovu. Preto za zážitky míňame oveľa viac ako v minulosti, aj keď by sme mali skôr šetriť.
Aj v neistom ekonomickom prostredí sa zákazníci a zákazníčky nemusia nevyhnutne zameriavať iba na hľadanie lacných produktov. Veľká časť z nich hľadá hodnotu a kvalitu. 53 % spotrebiteľov tvrdí, že v súčasnosti častejšie nakupujú produkty, ktoré vydržia dlhšie na úkor cenovo dostupných výrobkov, ktoré možno bude potrebné častejšie vymieňať.
Don’t panic! Ekonomické krízy a recesie, ktoré zasiahli svet za posledných 50 rokov, ovplyvňujú naše nákupné správanie, ale v realite je tento efekt oveľa nižší, ako si možno myslíme. Napríklad ich vplyv na globálne tržby v obchode môže byť len v jednotkách percent a zažili sme aj krízy, v ktorých sa dokonca predaje zvýšili. Kríza je aj príležitosťou pre firmy v tých segmentoch, ktoré sú zasiahnuté menej. Pomocou lacnejších médií dokážu firmy osloviť tých, ktorí nepotrebujú šetriť.
Čo ešte stojí za pozornosť
Pripájam aj zopár nepracovných tipov na rozšírenie obzorov aj mimo tradičné témy, ktorým sa venujem.
Knihy
Gott: Československý příběh od Pavla Klusáka - Fascinujúci a neuhladený príbeh Karla Gotta zasadený do kontextu dobovej politiky.
Křičím: "To jsem já" - Miloš Hrocha - Kniha, ktorá mapuje históriu a široký záber českých fanzinov, teda neoficiálnych amatérských časopisov,
Rozprávka od Stephena Kinga - King je od detstva môj najobľúbenejší autor a je fascinujúce sledovať, ako dokáže napísať dobrú knihu aj po sedemdesiatke a desiatkach napísaných diel.
Filmy
M3GAN - Občas horror, občas komédia o tom, čo by sa stalo, keby umelá inteligencia vo forme bábiky pre deti prestala počúvať naše rozkazy.
Are You There God? It's Me, Margaret - Príjemná a neprvoplánovo vtipná komédia o problémoch dospievania počas 60. rokov minulého storočia v USA
Barbenheimer - Tento rok bol v znamení dvoch filmov - Barbie a Oppenheimer. Prvý urazil veľa Kenov tohto sveta a druhý presvedčivo zobrazil emócie človeka zodpovedného za vytvorenie smrtiacej zbrane. Odporúčam oba.
Seriály
The Last of Us - Postapokalyptická dráma, ktorá ma motivovala konečne si zahrať aj hru, ktorá je predlohou seriálu.
Lessons in Chemistry - Príbeh nadanej chemičky, ktorá nemohla rozvíjať svoju kariéru a stala sa z nej televízna hviezda v relácii o varení.
Blue Eye Samurai - Anime seriál o samurajoch, ktorí nenatočili Japonci, ale Franzcúzi a Američania.
Hry
The Last of Us Remastered - Legenda žánru, ku ktorej som sa dostal vďaka seriálu.
NORCO - Point-and-click adventúra, v ktorej sa snažíte nájsť svoju rodinu a tak trochu aj seba.
The Stanley Parable: Ultra Deluxe - Tažko popísateľná hra, v ktorej sa príbeh odvíja tak, akým smerom sa doslova rozhodnete ísť.
Hudba
Fvck_kult - Cigán / Dušan Vlk - Babie leto v podzemí - Denis Bango a Dušan Vlk sú hlavnými postavami novej generácie slovenských raperov, ktorí nehovoria iba o tom, akí sú super, ale aj o svojich pochybnostiach, reagujú aj na aktuálnu spoločenskú situáciu a zastávajú sa menšín.
Boygenius - the record - Žáner “female singer-songwriter” je u nás doma veľmi obľúbený a niečo sa nalepilo aj na mňa. Túto kapelu tvoria dokonca tri speváčky a skladateľky.
Na záver
Čo dodať na záver? Aj tento rok chcel hlavne poďakovať všetkým, že newsletter čítate, že mi píšete podporné reakcie a šírite ho ďalej. Užite si sviatky v pokoji a bez práce.
A teraz marš oddychovať! 🎄