To najlepšie, čo som čítal v roku 2025
Najzaujímavejšie zdroje informácií, o ktorých som písal tento rok v newsletteri
Ahoj! 👋
Práve čítaš deväťdesiate druhé a posledné tohtoročné vydanie newslettera. Tak, ako v rokoch 2024, 2023, 2022 a 2021, aj v tento rok zosumarizujem tie najzaujímavejšie a najhodnotnejšie zdroje informácií, o ktorých som písal tento rok. A tradične pridám aj zopár osobných nepracovných tipov.
Reklama a marketing
Až 84 % nákupných rozhodnutí sa udeje skôr než si vedome začneme porovnávať značky. Ľudia si kupujú to, čo si podvedome vybrali dávno predtým. Pre marketérov to jasný signál pre budovanie dlhodobého povedomia o značke.
Zákazníci často neregistrujú poslanie značiek a platí to aj pre veľké a úspešné značky s poslaním ako Dove, Patagonia či Nike. V prieskume uviedlo znalosť poslania len 18 % respondentov. Čím väčšia značka, tým vyššie povedomie o jej komunikácii. Aj tu sa teda prejavuje zákon dvojitého ohrozenia
Iba štvrtina digitálnych reklám získa pozornosť dlhšiu ako dve sekundy. Ročne sa tak minú stovky miliárd na neviditeľné formáty a takmer polovica rozpočtu ide na propagáciu reklám, ktoré nikoho nezaujmú. Na kompenzáciu slabého výkonu týchto reklám by bolo potrebných ďalších 198 miliárd dolárov v dodatočných výdavkoch.
Pre zisk firmy je dôležitejší rozpočet než návratnosť investície a platí to v 89 percentách prípadov. Marketéri si mylne myslia opak. Firmy by tak radšej mali investovať do širokého mixu médií, maximalizácie dosahu a kvalitnejšej kreatívy.
Cieľom spoločností Google a Meta je maximalizácia vlastného zisku a nemusí sa zhodovať s rastom vášho biznisu. Tieto dáta berte len ako jeden zo signálov a a nikdy by nemali určovať hlavný strategický smer firmy.
Rast značky najviac ovplyvňuje kategória a kľúčom k rastu je celkový počet kupujúcich. Pokles kategórie nespôsobuje nižšia frekvencia nákupov, ale fakt, že ľudia daný tovar prestanú kupovať úplne.
Médiá
YouTube sledujeme viac na televízoroch ako na mobiloch. Celosvetovo ide o miliardu hodín denne a platforma má dnes vyššiu sledovanosť ako Netflix alebo ktorákoľvek iná streamovacia služba.
New York Times vybudoval okolo varenia komplexnú digitálnu platformu. Web a aplikácia NYT Cooking mali za rok 456 miliónov návštev. Služba je dôležitým zdrojom nových predplatných a konkuruje aj najväčším televíziám o varení.
Zhrnutia generované umelou inteligenciou znižujú prekliky na weby. V Google klesla miera preklikov pri týchto výsledkoch z 15 % na 8 %. Na samotné zdroje citované v AI zhrnutí kliká ešte menej ľudí, len 1 % používateľov.
Mark Zuckerberg plánuje automatizovať tvorbu reklám pomocou AI. Inzerent si iba vyberie cieľ a pripojí účet. Meta sa postará o kreatívu aj cielenie. Zuckerberg to nazýva “nekonečná kreatíva”.
Weby preplnené reklamou frustrujú návštevníkov. V takomto prostredí klesá dôvera k stránke a používatelia si horšie pamätajú značky, ktoré videli v reklamách.
Australian Open vysielal na YouTube zápasy tak, že hráči v nich vyzerali ako animované postavičky. Organizátori tak obišli licenčné obmedzenia a vďaka tomu dokázali osloviť globálne publikum.
Obchod
Aldi ťaží z toho, že zákazníci chcú ušetriť a vidia to aj u ostatných. Firmy musia poznať spúšťače nákupu svojich zákazníkov a neustále ich zdôrazňovať v komunikácii. Čím konzistentnejšie a dlhšie to budete robiť, tým väčšia šanca na úspech.
Silné značky si môžu dovoliť vyššie ceny. Marketing ovplyvňuje vnímanie hodnoty a minimalizuje pokles predaja pri zdražovaní. Vďaka tomu sa zvyšuje „pricing power“ značky.
Väčšina Slovákov dôveruje značkám z detstva. Spomienkový optimizmus v nás vyvoláva pocit komfortu a vytesňuje nepríjemné spomienky. Až 80 percent respondetov verí, že produkty boli v minulosti kvalitnejšie
Slováci nakupujú pragmaticky podľa ceny a kvality. Polovica populácie sa pri výbere tovaru rozhoduje výlučne na základe týchto kritérií. Iba 6 percent ľudí uprednostní hodnotovú zhodu so značkou pred vlastným pohodlím či cenou.
Značka je najcennejším majetkom firmy. Silné brandy dlhodobo prekonávajú konkurenciu a lepšie zvládajú krízy. Po finančnej kríze potrebovali na zotavenie len 45 týždňov a po pandémii dokonca len 15 týždňov.
Generácia Z pije menej alkoholu najmä pre nedostatok peňazí. Ekonomické faktory u nich prevažujú nad zdravotnými či spoločenskými obavami. Ak si ich spotrebu prepočítame na ich príjmy, tak zistíme, že percentuálne míňajú na alkohol rovnakú sumu ako staršie generácie.
Ostatné
Schopnosť ľudí sústrediť sa klesá. Prešli sme od aktívneho vyhľadávania informácií k pasívnej konzumácii obsahu nekonečných informačných prúdov na sociálnych sieťach a v AI nástrojoch.
Filmy podľa skutočnej udalosti realitu často upravujú. Dráma Selma sa drží faktov na 100 percent, ale film Imitation Game je podľa skutočnosti len na 42 percent.
Tri štvrtiny odkazov ľudia zdieľajú bez prečítania. Rozhodujú sa len podľa titulkov a obrázkov, čo výrazne podporuje šírenie dezinformácií a a zhoršovaniu verejnej diskusie.
Spoločnosť YouTubera MrBeast má hodnotu 5 miliárd dolárov a zamestnáva 500 ľudí. Za reality show Beast Games zaplatil Amazon 100 miliónov dolárov a plánuje natočiť aj ďalšie dve série.
Nostalgia funguje aj v roku 2025. Skupina Oasis ohlásila po rokoch návrat a svetové turné o ktoré malo záujem až 14 miliónov fanúšikov. Lístok sa podarilo kúpiť priemerne len jednému z dvesto záujemcov.
Slovom roka 2025 je výraz parasociálny. Označuje jednostranný vzťah k známej osobnosti. V období, ktoré mnohí nazývajú krízou osamelosti, ľudia hľadajú emocionálne prepojenie s tvorcami obsahu, podcastermi, youtubermi či inými verejne známymi osobami.
Čo ešte stojí za pozornosť
Pripájam aj zopár mojich osobných nepracovných tipov z kultúry na rozšírenie obzorov mimo marketingu.
Knihy
Autobiografický príbeh dievčaťa, ktoré vyrastalo v izolovanej mormonskej rodine a len vďaka silnej vôli sa dokázala vymaniť z tyranského a spiatočníckeho prostredia.
Skryté obrázky - Jason Rekulak
Napínavý thriller o opatrovateľke a dieťati, ktoré začne kresliť čoraz znepokojivejšie obrázky zo svojej minulosti.
Kto se stratí v lese - Liz Moore
Atmosférický mysteriózny román o zmiznutí v letnom tábore, ktorý odkrýva vrstvy rodinných tajomstiev naprieč generáciami.
Filmy
V noci vybehne sedemnásť detí zo svojich domov a utečú do lesa. Horror postupne v menších príbehoch odkrýva príčinu.
Film, ktorý žánrovo mieša dobovú drámu na americkom juhu s upírskym hororoma má aj hudobném prvky.
Dlho očakávané pokračovanie kultovej zombie série od Dannyho Boylea po takmer dvoch dekádach. Veľmi netradičná kamera.
Seriály
Britská miniséria intenzívne skúmajúca dopad online kultúry a incel komunít na dospievanie mladého chlapca
Všetkých ľudí na Zemi ovládli mimozemšťania a vedia ich na diaľku ovládať. Zostalo len 13 posledných, ktorí sú imúnni.
Tento seriál nemusím nikomu predstavovať. Tento rok postupne vychádza posledná séria a finále celého seriálu budeme sledovať na Silvestra.
Hry
Detailne prepracované roguelike RPG v bizarnom post-apokalyptickom svete plnom mutácií a príbehov.
Po rokoch som sa konečne dostal k tejto príbehovo bohatej hre v dystopickom meste budúcnosti.
Pokračovanie hry It Takes Two. Hra, ktorú musíte hrať v dvojici, čiže je to aj dobrá aktivita na budovanie vzťahov.
Hudba
Noah Lennox z Animal Collectie a jeho nový album plný snovej psychedélie a nostalgických melódií.
Swans sú vo forme a nový album prináša presne to, čo na nich máme radi - dlhé a hlučné piesne. Väčšina piesní má okolo 20 minút
Denis Bango je s prehľadom najzaujímavejší slovenský interpret súčasnosti. Autor, ktorý rád experimentuje a nechce sa nechať zaškatulkovať v jednom žánri.
Tento rok som zažil dva výnimočné koncerty, ktoré stoja za spomenutie.
Turné Oasis bolo jedno z najočakávanjších za posledné roky a bratia Gallagherovci rozhodne nikoho nesklamali. Best of setlist so všetkými hitmi a nostalgická až euforická atmosféra. Dokonca som sa v recenziách stretol s termínom pozitívna maskulinita. A nenapísal to muž, ale žena.
Od koncertu Radiohead som nemal až také veľké očakávania. Bola to jedna z kapiel, ktorú som si chcel odškrtnúť z bucket listu. Ale veľmi príjemne ma prekvapili a užil som si celý koncert. Ten nemal ani jedno slabé miesto a fungovali vedľa seba všetky piesne z ich hudobne odlišných albumov.
Na záver
Dočítali ste sa až sem? Gratulujem, vaša schopnosť sústrediť sa je na tom dobre. :)
Chcel by som už len poďakovať všetkým, že newsletter stále čítate, posielate mi feedback a šírite ho ďalej. Tento rok bol veľmi hektický kvôli rozmachu rôznych AI toolov a technológíí a ručne písaný newsletter už v tejto dobe pôsobí trochu retro. Možno práve preto je pre mňa dôležité v jeho písaní stále pokračovať, nemeniť ho a neprispôsobovať trendom. Konzistencia je kľúčová a trendy sú pominuteľné. Marš! v roku 2026 bude taký, ako ste zvyknutí. Užite si sviatky, ďalšie vydanie si budete môct prečítať v januári.
A teraz marš robiť! A čoskoro oddychovať. 🎄





